50 aniversari de la mort del pintor
El llarg camí del ‘Guernica’ fins a Espanya: un exili de més de 40 anys
Un documental narra les peripècies de l’obra mestra de Picasso, pintada el 1937 a París però que no va poder ser exposada a Madrid fins al 1981
MULTIMÈDIA | Picasso, el caràcter d’un geni

L’horror del segle XX va quedar plasmat en un quadro. El ‘Guernica’, el mural de Pablo Picasso que simbolitza el terror de la Guerra Civil (preludi del que poc després passaria al món), es va convertir en un símbol molt més enllà de l’àmbit artístic. Diuen que, després de veure imatges del bombardeig de l’aviació feixista que va arrasar la localitat basca, el malagueny es va inspirar per crear la seva obra més política. Una peça de valor incalculable, ja que, segons Gemma Tusell, autora d’‘El Guernica recobrado’, «hi és per recordar que hem de lluitar perquè això no torni a passar». Picasso el va pintar entre el maig i el juny de 1937 a París per al pavelló que la Segona República tenia a l’Exposició Universal de la capital francesa. Però l’obra, un encàrrec del govern, no va arribar a Espanya fins al 1981. I després de moltes anades i vingudes, i negociacions.
Ara, quan es compleixen 50 anys de la mort del pintor malagueny (8 d’abril), un curt documental (‘Guernica: l’últim exiliat’, que es projecta aquest dimecres al museu Reina Sofia) narra les peripècies i el llarg camí de l’obra mestra de Picasso d’Espanya. Més de quatre dècades de viatge que van acabar amb una històrica etapa final: del Moma de Nova York fins al Casón del Buen Retiro de Madrid. Un trajecte que va començar quan el museu estatunidenc va tancar les seves portes, amb operaris empaquetant la peça (i totes les que componen el lot del ‘Guernica’), i amb un vol de tornada a Barajas, que va generar una expectació fora del normal a l’aeroport de la capital espanyola.
Una complexa aventura que va suposar un cop d’efecte simbòlic de la Transició i que s’explica al documental, dirigit per Guillermo Logar, a través de testimonis i protagonistes d’aquell moment històric. El ‘Guernica’ va viatjar després de l’Exposició Universal i va ser exposat en ciutats de tot el món amb la finalitat de recaptar fons per als exiliats espanyols. Va ser a Nova York on es va mantenir més temps fins a ser entregat a les autoritats espanyoles després de la troballa, com apunta el documental, d’un rebut que demostraria la propietat espanyola de l’obra de Picasso per posar fi, així, al seu exili.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE