La caixa de ressonància
La guerra de Pink Floyd arriba fins a Ucraïna
Les diferències entre Roger Waters, que actua aquesta setmana a Barcelona i Madrid, i el seu excol·lega de grup David Gilmour s’han agreujat per les seves gruixudes diferències polítiques i per la regravació unilateral, per part del primer, del clàssic àlbum ‘The dark side of the moon’, que compleix 50 anys aquest mes

Solem associar les rivalitats tenses i els xocs d’egos amb les urgències de la joventut, i suposem que la maduresa és procliu a les reconciliacions. Tesi ingènua si s'aplica a Pink Floyd, veient com Roger Waters i David Gilmour han agreujat hostilitats d’una manera que els seus fans no veien venir.
Waters ofereix concerts aquesta setmana a Barcelona i Madrid, i ve envoltat d’un soroll inesperat. La reunió del grup en el Live 8 (2005), va donar a entendre que les aigües s’havien calmat, però la negativa posterior de Gilmour a portar més lluny el retrobament amb una gira va tornar a torçar les coses. I les últimes setmanes s’afegeixen a la trama claus polítiques: Waters parla de «provocació» occidental en la guerra d’Ucraïna i es desdiu de declaracions en què havia titllat Putin de gàngster.
A l’altra banda, la dona de Gilmour, Polly Samson, qualifica Waters a Twitter d’«antisemita fins als ossos» (a propòsit del seu suport a BDS, organització proboicot a Israel) i «apologista» del president rus. I deixant-se anar una mica més, el descriu com un «megalòman mentider, lladre, hipòcrita, evasor d’impostos, mim de playback, misogin i envejós». Floretes avalades per Gilmour: «Cada paraula és demostrablemente certa». Mentre a Polònia han vetat Waters per les seves crítiques a l’enviament d’armes a Ucraïna, Gilmour s’alinea amb aquest país en una cançó, ‘Hey, hey, rise up!’ utilitzant el nom de Pink Floyd.
Com a guinda, la nova gravació (que el món no reclama) de ‘The dark side of the moon’ en el 50è aniversari, per part de Waters, que ha avançat a YouTube un fragment de les sessions, ni més ni menys que la d’‘Us and them’. Un tema que cantava Gilmour i que versa sobre la maldat de la polarització pròpia de les guerres. Aquest missatge pot anar en la línia ideològica, recurrent en certa esquerra, que en el conflicte de Rússia i Ucraïna no hi ha bons ni dolents, tot i que, en clau de Pink Floyd, l’apropiació unilateral de l’àlbum més popular del grup no sembla el millor gest per la pau.
En el fons, Waters és un individu amb un gran sentit de l’humor, tot i que potser ell no se n’hagi adonat. Parlem de l’autor d’un tema, ‘Money’, que satiritza el poder dels diners i que el va fer multimilionari, i de l’ideòleg d’un àlbum contra els absolutismes, ‘The wall’, recreat en espectacles de bonica estètica totalitària. Però les contradiccions i les ganes de baralla no remeten, pel que sembla, tot i que els uns i els altres s’acostin a la suposadament serena edat de 80 anys.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Tips de les residències d’estudiants a Collblanc
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Incendis i tuits frenen Vox
- Els incendis exposen els diferents models de gestió de cada comunitat
- Barça Les seccions del Barça, damnificades pel fair play: «La intenció és continuar sent competitius»
- Catalunya acapara el nombre més gran de màquines escurabutxaques a Espanya: aquests els municipis més destacats
- Obituari Mor Eduard Carbonell, exdirector del MNAC i ideòleg de la identitat del museu
- Spam tecnològic El pla contra les estafes telefòniques permet bloquejar 48 milions de trucades i dos milions d’SMS fraudulents
- CRISI D’INCENDIS El PP acusa Sánchez de «polaritzar» i rebutja la seva proposta de pacte d’Estat sobre el canvi climàtic