Dos guardons amb solera

Manuel Vilas s’alça amb el Nadal 2023 amb una novel·la sobre la mort i el dol

La periodista cultural Gemma Ventura Farré aconsegueix el Josep Pla utilitzant un tema similar

Manuel Vilas s’alça amb el Nadal 2023 amb una novel·la sobre la mort i el dol

JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Elena Hevia
Elena Hevia

Periodista

ver +

Fa poc més de tres anys, el 2019, Manuel Vilas (Barbastre, 1962) ja va sorprendre tots proclamant-se finalista del Planeta –al costat de Cercas, una altra gran sorpresa– amb ‘Alegría’, una novel·la que seguia el rastre del seu aclamat ‘best seller’ ‘Ordesa’. Ara l’aragonès continua escalant posicions editorials dins del grup que el va acollir amb els braços oberts després d’abandonar Penguin Random House guanyant el Nadal, el segon premi en importància crematística per darrere de l’estratosfèric Planeta. Aquesta nova edició del guardó, la número 79, ha reprès la vella tradició del sopar de gala a l’Hotel Palace que en els anys de pandèmia va ser substituïda per una roda de premsa / presentació i ha augmentat la seva dotació a 30.000 euros.

 Vella normalitat, per tant, per donar a conèixer els nous guardonats: Vilas, gens necessitat de presentació, amb la seva novel·la ‘Nosotros’. I pel que fa al Josep Pla, l’altre premi, aquest en català, que també es concedeix a la gala de la nit del dia de Reis, ha anat a parar en la seva 55a convocatòria a la novella Gemma Ventura Farré, periodista cultural de la revista digital ‘Catorze’, on ha fet els seus primers passos narratius, tot i que ‘La llei de l’hivern’ sigui el seu debut en novel·la. Entre els assistents, a més de diversos autors vinculats a Planeta i la guanyadora de l’edició de l’any passat, Inés Martín Rodrigo, es trobaven l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni i el de Cultura, Jordi Martí.

Abordar l’absència

El tema de la mort i la pèrdua, de com es gestiona el dol, podria ser el comú denominador de les dues novel·les. En el cas de Vilas, que va presentar la seva novel·la amb el pseudònim d’Emily Watson i el títol de ‘La enamorada del viento’, la narració segueix Irene, una dona del nostre temps que s’enfronta a la mort del seu marit, amb qui creia que tenia el matrimoni «més perfecte del món». El relat explica la manera com la protagonista es nega a girar full després d’aquesta pèrdua mentre realitza un viatge per la costa mediterrània espanyola. La seva és, prometen fonts editorials, una insòlita manera d’abordar les absències a partir d’evocacions i records per reconstruir una cosa semblant a una vida junt amb el difunt.

Es podria dir que la por que Vilas –que a més de narrador té una dilatada trajectòria com a poeta– va confessar a l’estiu, poc abans de complir 60 anys, i que es va materialitzar amb la publicació de la seva antologia poètica ‘Una sola vida’ ja està totalment controlat, almenys pel que fa a l’ofici de l’escriptura. Aquest llibre va estar precedit per dos més, ‘Roma’, en el qual l’aragonès va continuar explorant la literatura confessional que tan bon reconeixement li ha donat, i ‘Los besos’, història localitzada en els primers mesos del confinament i que, igual com ‘Nosotros’, se situa al terreny de la pura ficció. Igual que ‘Los besos’, també una història d’amor poc usual, l’obra guanyadora del Nadal explora el terreny dels sentiments i és també, en aquesta ocasió d’una forma més radical, una exploració de la soledat.

La vinculació de Vilas al Nadal té també altres ramificacions. El 2020, a pocs dies que es declarés la pandèmia oficialment, la seva companya, l’escriptora Ana Merino, va guanyar també aquest premi, de manera que sorgeix la rara circumstància que l’han guanyat els dos membres de la parella. Salvant les distàncies i amb un punt d’humor, això només està a l’abast de Penélope Cruz i de Javier Bardem respecte als Oscars.

Un Josep Pla líric

Gemma Ventura ha presentat, gràcies a ‘La llei de l’hivern’, que va ocultar sota el títol de ‘Quan obri els ulls apareixerà’ i el pseudònim de Laura Vallclara, un text ple del lirisme evocador al qual ja té acostumats els seus lectors als seus articles a la revista ‘Catorze’, mitjà en el qual també cultiva l’entrevista en profunditat. També en aquesta novel·la, com en la de Vilas, el tema de la mort i la pèrdua és central en la trama, ja que presenta una noia dedicada a vetllar el seu avi en un entorn rural inventat mentre desencadena la seva memòria i la seva imaginació per construir una història. La novel·la explora precisament com els que ja no hi són es poden quedar entre nosaltres gràcies a aquests relats, nascuts de les nostres necessitats perquè ens serveixin de consol.

Notícies relacionades

Mestra de primària i de música a Terrassa, viatgera vocacional, Ventura, de 30 anys i escaig, no es plantejava exercir com a periodista fins que va conèixer la fundadora de ‘Catorze’, l’escriptora Eva Piquer, en un taller d’escriptura a Liverpool i la va animar a participar en la seva revista.

Igual que el Nadal, el Pla aquest any també ha augmentat la seva dotació de 6.000 a 10.000 euros. Tot i que en aquest cas la guanyadora hagi sigut una novel·la, les bases del premi estan obertes a tota mena de gèneres, incloses també mostres de no-ficció com les memòries, el diari i el reportatge periodístic. El jurat del Pla ha estat format per Laia Aguilar, Marc Artigau, Montse Barderí, Manuel Forcano i Glòria Gasch.