Obituari
Mor als 87 anys Maya Ruiz-Picasso, filla del pintor malagueny
Reconeguda com una experta en l’obra del seu pare, Maya Ruiz-Picasso va protagonitzar diverses donacions importants del llegat del pintor a l’Estat francès

La filla de Pablo Picasso i de Marie-Thérèse Walter, Maya Ruiz-Picasso, va morir aquest dimarts als 87 anys, va informar un comunicat transmès a l’agència France Presse per l’advocat francès Richard Malka, pròxim a la família. «Maya Ruiz-Picasso ha mort plàcidament aquest matí envoltat de la seva família», va explicar el comunicat.
Reconeguda com una experta en l’obra del seu pare, Maya Ruiz-Picasso va protagonitzar diverses importants donacions del llegat del pintor a l’Estat francès. L’última data del setembre del 2021, quan el Museu Picasso de París va anunciar la recepció de nou obres d’art, entre les quals ‘Niño con piruleta sentado debajo de una silla’, un quadro pintat poc després del ‘Guernica’, el 1938. El Museu celebra precisament en l’actualitat dues exposicions dedicades a Maya, sobre aquestes donacions i sobre la relació amb el seu pare.
Maya Ruiz-Picasso va néixer el 5 de setembre de 1935 als afores de París, fruit de la relació de Picasso amb Marie-Thérèse Walter, un dels seus grans amors, que havia conegut vuit anys abans. Casada amb Pierre Widmaier, exoficial de Marina, va tenir tres fills: Olivier, Richard i Diana.
Maya era la primera filla de Picasso, que ja tenia un fill, Paul (1921, mort el 1975) del seu matrimoni amb Olga Jojlova. Maya va posar en nombroses ocasions per al pintor malagueny, tant per a pintures com per a escultures. Destaquen una sèrie de retrats d’ella en l’època plenament cubista del pintor, el 1938, com la tela ‘Maya con barco’.
Quan Picasso va conèixer al seu nou amor, Françoise Gilot, el 1944, es va produir un allunyament amb la seva filla. El pintor es va instal·lar al sud de França, i amb Françoise va tenir dos fills més, Claude (1947) i Paloma (1949). Tot i això, Maya Ruiz-Picasso va continuar visitant el seu pare fins a la seva mort, el 1973. El 1977 va morir la seva mare, Marie-Thérèse.
El 1979 Maya va fer la primera gran donació a l’Estat francès, per pagar les oneroses despeses de successió. Va entregar 203 pintures i 158 escultures, a més d’uns 3.000 dibuixos, manuscrits i altres objectes. Maya Ruiz-Picasso va rebre l’octubre del 2007 la Legió d’Honor, en grau de cavaller.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- De la Generalitat a Golden Hotels Aragonès renuncia al sou d’expresident i dirigirà l’empresa familiar d’hotels
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- SUCCESSOS Multades tres empreses de busos per l’accident mortal de França
- La crisi habitacional El Pla Estatal de Vivenda triplicarà la inversió fins als 7.000 milions
- Projeccions econòmiques El Govern i el Banc d’Espanya eleven la previsió de creixement
- Cita empresarial Barcelona Global reuneix 1.500 professionals de 90 nacionalitats
- Farmacèutiques La japonesa AGC Pharma Chemicals inaugura una planta a Malgrat de Mar
- Sector bancari El BBVA confia que el Govern perdi el seu poder per vetar una futura fusió