Estrena al març

Dagoll Dagom converteix ‘L’alegria que passa’ de Rusiñol en un musical

Àngels Gonyalons destaca en un repartiment amb nou actors a les ordres de Marc Rosich, Andreu Gallén i Ariadna Peya

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Dagoll Dagom estrenarà el març al Poliorama un nou musical contemporani de creació: ‘L’alegria que passa’. Andreu Gallén (música), Marc Rosich (llibret) i Ariadna Peya (coreografia) firmen aquest nou musical que s’estrenarà al Poliorama el març vinent, i que acaba de treure les entrades a la venda. I fins i tot tenen descompte de Black Friday fins dilluns.

Nou actors, cantants i ballarins protagonitzen aquesta història basada en una obra breu de Santiago Rusiñol que Marc Rosich utilitza com a base per crear una història diferent però fidel a l’original modernista estrenat al Teatre Romea el 1898, amb música d’Enric Morera. D’una banda són els habitants d’un poble gris i monòton on només hi ha una fàbrica. Per l’altra, una companyia de circ que hi aterra. Dues maneres d’entendre la vida». Tots els intèrprets es desdoblen en personatges dels dos mons. «Més enllà d’una història d’amor impossible, l’obra parla de la necessitat de viure d’una altra manera. ¿Per què no ens revelem contra el poder per ser nosaltres mateixos? Aquesta és una de les preguntes de fons», explica Rosich, director escènic d’aquest nou musical.

Artista i societat

‘L’alegria que passa’ parla del valor indispensable de la cultura i el compromís de la societat amb l’artista, i al seu torn, també del compromís de l’artista amb la societat. I ho fa a partir d’una faula en què Marc Rosich utilitza també altres textos de Rusiñol com ‘Ocells de fang’, ‘Ocells de pas’ i ‘El poble gris’.

Àngels Gonyalons, que va interpretar ‘La botiga dels horrors’ el 1986 i la primera producció de ‘Mar i cel’ el 1988, és la més veterana de l’equip però no l’única que repeteix amb Dagoll Dagom, que també recupera Mariona Castillo, protagonista de ‘Cop de rock’. El repartiment seleccionat mitjançant un càsting inclou a més Jordi Coll, Júlia Genís, Eloi Gómez, Pol Guimerà, Basem Nahnouh, Pau Oliver i David Pérez-Bayona. Escènicament mostrarà la trobada de dos mons diferents que es complementen. «Tots els intèrprets són el poble gris i són la companyia de circ. La seva transformació serà un repte», ha declarat Peya.

A més de cantar i actuar, els actors seran els responsables de fer sonar els instruments: guitarres i teclats, principalment. Poc queda en la partitura de la música original d’Enric Morera. «La música inclou rap, que per mi és el recitatiu modern», assenyala el compositor i director musical Andreu Gallén, que també va firmar ‘Maremar’ i ‘T’estimo si he begut’. «La música és moderna i comercial». Hi ha des de balades clàssiques a pop-rock.

Adeu amb ‘Mar i cel’ el 2024

‘L’alegria que passa’ serà l’últim muntatge de nova creació de Dagoll Dagom que prepara el seu comiat com a companyia el 2024 amb la reposició del popular ‘Mar i cel’, un autèntic fenomen musical. Coincidint amb el 50è aniversari de la companyia pujarà a escena al Poliorama.

«Hi hauria d’haver més oportunitats per a la gent jove. Tenim persones molt formades, en música i dansa»

Anna Rosa Cisquella

Anna Rosa Cisquella, productora de Dagoll Dagom i històric membre de la companyia, espera que la situació del musical català canviï i recuperi la força de fa anys. «Hi ha molts compositors esperant però no tenim una indústria que aposti per la creació», es lamenta. «Hi hauria d’haver més oportunitats per a la gent jove perquè avui tenim persones molt formades, tant en música, com en dansa. Ens falta indústria. El musical està més arrelat a Madrid que aquí. Hem d’aconseguir fer alguna cosa perquè el musical català remunti».

«Amb aquest musical contemporani volem obrir portes a la imaginació»

Tira endavant perquè «treballar amb gent que té il·lusió et manté i et venen ganes de continuar», afirma la històrica integrant de la companyia amb gairebé mig segle de vida. Com ja va fer amb ‘Maremar’, l’últim musical de Dagoll Dagom, inspirat en Shakespeare i amb música de Lluís Llach, l’obra espera transformar l’obra de Rusiñol de finals de 1800 en una peça actual i atractiva per al públic d’avui. «Volem obrir portes a la imaginació amb aquest musical contemporani», ha assenyalat Cisquella.

Personatges antagònics

Notícies relacionades

«Tots els personatges tenen la seva ombra», assenyala Rosich i els intèrprets assumeixen els dos papers. Gonyalons, la més veterana del repartiment, interpreta l’alcalde d’aquest poble gris on arriba la companyia de circ i Clown, que és el cap de la companyia, dos personatges antagònics. Va descobrir Dagoll Dagom molt abans de treballar-hi veient ‘Antaviana’, ‘Nit de Sant Joan’ i ‘Glups’. «És admirable els anys que porten fent teatre musical en català i d’aquí. Potser s’ha anat perdent últimament. Però una de les coses destacables són les seves ganes d’innovar. ‘Mar i cel’, que entraria en el gran musical del West End, no té res a veure amb ‘Glups!’, ‘Antaviana’, ‘Maremar’ o ‘L’alegria que passa’. Reinventar-se i renovar-se és el seu motor», recorda Gonyalons, encantada de reconnectar-hi.

Mariona Castillo encarna la Zaira, l’estrella d’aquesta companyia d’artistes que aterra en un poble gris. Pau Moliner és el Joan, el fill de l’alcalde que s’enamora d’ella. «Mentre ell té ganes de volar i ella es vol ancorar a un lloc», assenyala Rosich. I Julia Genís és la Lina, la nòvia del Joan de tota la vida. «A l’obra original té només una petita escena però en aquest musical ha adquirit molt més protagonisme», apunta el director. Jordi Coll és Puck, membre de la companyia de circ i la parella de la Zaira «en una relació molt tòxica». I Eloi Gómez és el Nil, que representa «les ànsies d’un poble que vol despertar després d’anys dominat per l’alcalde, propietari de l’única fàbrica del lloc».