Guardons del públic

‘L’oreneta’ i ‘Cantando bajo la lluvia’ triomfen en els premis Butaca

L’obra de Guillem Clua que va recalar a La Villarroel i el musical que va brillar al Tívoli arrasen

‘L’oreneta’ i ‘Cantando bajo la lluvia’ triomfen en els premis Butaca

ACN/ALBERT SEGURA

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

‘L’oreneta’, obra de Guillem Clua, amb cinc premis –millor muntatge, director, text, actor i actriu principal– i el musical ‘Cantando bajo la lluvia’ amb vuit guardons –millor musical, millors intèrprets per a Ivan Labanda i Mireia Portas i acaparant els premis més tècnics– s’han convertit aquesta nit en els grans vencedors de la 28 edició dels premis Butaca, guardons que atorga el públic, que s’han entregat aquesta nit al Pavelló d’Esports de Premià de Mar.

L’obra de Clua que va recalar a La Villarroel coproduïda per Focus, LA Zona i Un 9 Teatre a l’Est s’ha emportat els cinc premis a què optava. Aquesta obra inspirada en l’atemptat homòfob produït en un bar LGTBIQ+ d’Orlando (EUA) el 2016 que va deixar una cinquantena de morts, ha sigut considerada pel públic com el millor espectacle entre els vistos a Barcelona entre el Grec del 2021 i el del 2022. Els dos protagonistes de l’obra, Emma Vilarasau i Dafnis Balduz, s’han alçat amb el premi de millor interpretació mentre que Xavier Mestres ha aconseguit el de millor director. Guillem Clua ha triomfat en l’autoria teatral amb el premi ‘Fundació SGAE’ al millor text.

‘L’oreneta’ no ha donat opció als altres muntatges teatrals també nominats com ‘Animal negre tristesa’, ‘El pes d’un cos’ i ‘El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc’. Aquest últim comptava amb un sensacional Pere Arquillué com a únic protagonista d’aquesta singular obra de Josep Maria Miró guanyadora aquest any del Premio Nacional de Literatura Dramática.

Premis revelació

Aquesta vegada el veterà Arquillué s’ha quedat sense premi com a millor actor. La seva filla, Emma Arquillué, tanmateix, s’ha emportat el premi com a millor actriu revelació pel seu paper de Julieta en la moderna versió de ‘Romeu i Julieta’ que fins fa poc va omplir el Poliorama i que aviat anirà de gira. També Guillem Balart, el seu company en la mateixa tragèdia de Shakespeare en el rol de Mercuri ‘queer’ s’ha emportat el premi Butaca com a millor actor revelació. El guardó reconeix no només el seu extraordinari treball en aquesta obra a les ordres de David Selvas, també el talent demostrat en dos destacats rols principlas més a ‘Carrer Robadors’, amb la qual va debutar en el Teatre Grec a les ordres de Julio Manrique, i ‘Hamlet Aribau’, original proposta del director Oriol Broggi.

Míriam Iscla s’ha imposat com a millor actriu de repartiment pel seu extraordinari treball com comissari Petróvitx, en la maratoniana adaptació de ‘Crim i càstig’ de Dostoievski, al Lliure. I David Bagés, el de millor actor de repartiment pel seu rol d’Arxiduc Duncan al ‘Macbett’ de Ionesco, estrenat al TNC.

Pluja de premis

La nostàlgia de la meca del cine, del Hollywood daurat que recreava ‘Cantando bajo la lluvia’ s’ha imposat en l’apartat musical. Més enllà del número que dona títol a l’espectacle, l’espectacle funcionava gràcies a tot un equip molt rodat i destacats intèrprets tot i que només dos d’ells se n’han anat amb premi: Ivan Labanda i Mireia Portas.

Ell interpretava el galant i ella la seva parella a la ficció, una actriu incapaç de fer el salt al cinema sonor que va brodar Portas oferint alguns dels moments més divertits del musical, actualment a la cartellera a Madrid.

La producció dirigida pel tàndem Llàcer-Guix ha triomfat com a millor musical i ha arrasat en totes les categories tècniques: escenografia (Enric Planes), disseny de llums (Albert Faura), vestuari (Míriam Compte), caracterització (Elena Fenoy) i espai sonor (Roc Mateu). L’únic premi per a un altre musical en aquesta edició ha sigut el Butaca «Fundació SGAE» a la millor composició musical per a Andreu Gallén per la partitura de ‘T’estimo si he begut’.

Dansa

En dansa hi ha hagut una mica més de diversitat entre les obres premiades. ‘Rojos’, una obra de Miquel Barcelona que connecta l’època actual amb la postguerra espanyola, s’ha alçat com a millor espectacle de dansa i el seu creador, com a millor intèrpret masculí.

Notícies relacionades

El Butaca «Fundació SGAE» a la millor coreografia ha reconegut el treball de Sonia Gómez i el seu ‘The black body, the blue mind and the flourescent guts’. I Laia Duran ha vençut com a millor intèrpret femenina per ‘La Honte’.

‘By by monstre’ de Dagoll Dagom i Damaris Gelabert ha guanyat com a millor espectacle familiar estrenat al Poliorama i ‘Hamlet 0.1’, ha sigut proclamat com a millor proposta de petit format. Aquesta singular ‘stand-up-tragedy’, una proposta tan analítica com còmica amb text i direcció de Sergi Belbel i interpretació d’Enric Cambray es va poder veure a Dau al Sec.