Estrena
‘Rojos’ uneix dansa i memòria històrica al Mercat
Miquel Barcelona, Helena Gispert, Martí Güell i Bea Vergés connecten amb l’esperit de figures artístiques, dones creadores i representants del moviment homosexual de la postguerra espanyola

La memòria de la postguerra espanyola i de la repressió durant el franquisme arriben al Mercat de les Flors amb ‘Rojos’, una peça amarada de records, rescatats durant dos anys en una investigació desenvolupada per diferents localitats catalanes tant de la Catalunya rural, com de la industrial. A partir d’aquest dijous i fins diumenge, aquest ambiciós projecte culmina amb l’estrena de la peça a Barcelona. Miquel Barcelona, Helena Gispert, Martí Güell i Bea Vergés, els seus creadors i intèrprets, es posen a la pell de figures artístiques, dones creadores i representants del moviment homosexual d’aquella dura època i acosten les seves experiències al nostre temps.
«Hem seguit el rastre de la memòria d’uns anys sobre els quals, malgrat haver estudiat Història a l’escola, coneixíem poc», confessa Barcelona, que en els seus 20 anys a la dansa ha treballat amb creadors com Carolyn Carlson, Juan Kruz de Garaio Esnaola, Raffaelle Giovanola, Darío Fo i Àlex Rigola. Aquest treball els ha permès descobrir testimonis, històries i estirar el fil d’aquests records per plasmar la vida de tots aquells col·lectius de persones mal vistos pel règim.
Memòria col·lectiva
Notícies relacionades«No es tracta d’una obra narrativa, la intenció és obrir imaginaris perquè la dansa és un espai per a la metàfora», comenta Barcelona, director de la peça amb una curiositat que ha contagiat la resta de l’equip. «Coreogràficament juguem amb el ‘loop’, la repetició i la vibració perquè en la memòria tot torna». L’escenografia de Laura Clos ‘Closca’ utilitza elements simbòlics, bigues de fusta de tres metres i una tona de roba reciclada triturada. «És una peça dura però estèticament atractiva. Pot impactar però és respectuosa amb el sofriment de les persones que arriba tamisat per la nostra pròpia visió i veu després d’una reflexió».
Una mirada que arriba fins als nostres dies i que es pregunta per la censura encara imperant que es reflecteix per exemple «en la prohibició d’ensenyar pits a Instagram», recorda. La música original de Carlos Martorell completa ‘Rojos’. «És un homenatge als vençuts que dona veu a perfils que es movien en la clandestinitat». En el fons desitja que la peça serveixi per recordar un moment de la història del qual, segons la seva opinió, s’ha parlat poc. «Si som aquí és perquè algú va lluitar per mantenir la il·lusió d’aconseguir un món diferent. Hi ha moltes coses per millorar encara i s’ha de continuar lluitant».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se