Crítica de teatre

‘Golfus de Roma’, irresistible divertiment en el Teatre Condal

Daniel Anglès dirigeix un musical amb aire de vodevil i essència circense que té Jordi Bosch com a líder d’un d’excel·lent elenc

A1-156544103.JPG

A1-156544103.JPG / RICARD CUGAT (EPC)

2
Es llegeix en minuts
José Carlos Sorribes
José Carlos Sorribes

Periodista

ver +

’Golfus de Roma’ és d’aquelles obres que mereixen una reposició, tot i que només sigui per fer un tiberi desacomplexat, evasiu i joiós. Estrenada a Broadway el 1962, compta amb música de l’enorme Stephen Sondheim i un llibret inspirat en tres farses clàssiques de Plaute. Ja han passat gairebé 30 anys des que Mario Gas la va aixecar el 1993 amb Javier Gurruchaga, Josep Maria Pou i Vicky Peña al capdavant al festival de teatre clàssic de Mèrida.

Per això, l’únic que podem fer és aplaudir la recuperació que la productora Focus i el festival de Mèrida, on es va estrenar l’any passat la versió castellana, ha fet de l’obra, avui dirigida per Daniel Anglès amb el suport de Roger Julià. Entre tots dos aixequen un gran musical que és un vodevil que déu-n’hi-do, o viceversa. És temps de comèdia, no de tragèdia, diu la cançó que obre el muntatge i a partir d’aquí arriba un ‘poti-poti’ que funciona sense desmai, tot i que la presentació de personatges i situacions alenteixi una mica l’inici de l’obra.

La comicitat de Jordi Bosch

Si Gas tenia Gurruchaga, Anglès va comptar a Mèrida i Madrid amb Carlos Latre, i al Condal amb Jordi Bosch per al personatge del trampós esclau Pseudolus que lluita amb tenacitat, i alguna cosa més, per conquerir la llibertat. Aposta guanyadora com no n’hi ha d'altra perquè la comicitat de Bosch és tan coneguda com aclaparadora. Ell és el líder d’un repartiment excel·lent amb Xavier Capdet, el mateix Roger Julià, Mercè Martínez, Meritxell Duró, Eloi Gómez, Ana San Martín, Víctor Arbelo... Tots canten i actuen en el terreny de l’excel·lència en un muntatge que es permet llicències sense fre.

Notícies relacionades

L’aroma circense, poc romà cert, envaeix sempre l’espectacle del Condal. Cosa que pot atraure un públic de 8 a 80 anys. I no només perquè hi vegem nassos vermells, rostres maquillats de blanc o vestuaris propis dels ‘clowns’. També per aquesta devastadora arrencada de fanfàrria amb tots els músics per la platea, que continua a la ‘performance’ en solitari d’OriolO (el ‘clown’ Oriol Boixader) que rep els espectadors. És un gran escalfament i un clar indicador de per on aniran els trets: molt desenfrenament, entrades i sortides incessants i una comicitat apta per a un públic de 8 a 80 anys.

Anglès augmenta les revolucions de la seva versió amb uns músics que, sota l’experta batuta de Xavier Mestres, tan aviat toquen com irrompen en escena convertits en personatges secundaris. És un altre dels encerts del muntatge, com ho és l’escenografia de la il·lustre Montse Amenòs a partir d’una atrotinada autocaravana, un contenidor on viuen els senyors romans i una barraca de fira per acollir el bordell de Casa Lycus. I és que res grinyola en una gran i colorista producció que fa d’aquest ‘Golfus del Paral·lel’, més que de Roma, un irresistible divertiment.

Temes:

Teatre Focus