Cita musical al Fòrum
Residente imposa la festa i la denúncia en el Cruïlla 2022
El raper porto-riqueny va arrasar amb els seus temes propis i les seves adaptacions de Calle 13, fonent una llatinitat frondosa amb els moderns llenguatges urbans, en la segona jornada del festival, que va acollir també una demolidora actuació de la banda rockera mexicana Molotov
Aposta simbòlica, la del Cruïlla, al dir-nos que la música urbana llatina, incloent un gènere que tanta polèmica desperta com el reggaeton, pot representar el contrari del que li imputen: compromís social, fons poètic i conscienciosos plecs sònics. Tot això fàcilment adjudicable a René Pérez Joglar, Residente, qui va ser integrant de l’influent grup porto-riqueny Calle 13, punt d’ancoratge de la llatinitat moderna, que es va marcar un concert irresistible, aquest dijous, en la segona jornada del festival.
Banda àmplia i excel·lent, amb instrumental elèctric, bateria i percussions llatines, i la primera de categoria: Residente va obrir amb la furiosa ‘BZRP music sessions #49’ que fa uns mesos va encendre la polèmica amb les seves rimes teòricament dirigides a J Balvin, qualificat de «‘más falso que un hot-dog sin kétchup ni pan’». Enllaçant el tema amb ‘Esto lo hago pa divertirme’, el missatge de lliure i alegre albir va quedar ben clar. La màquina no va parar, i va seguir un ‘medley’ amb assalts a temes de Calle 13 com ‘Chulin culin chunfly’ i ‘Atrévete-te-te’.
Celebrar la vida
En realitat, el repertori de Calle 13 va marcar la pauta, connectant immediatament amb el públic i situant el grup com a referent que no ha perdut ganxo, sinó al contrari. Va ser un concert de llatinitat exultant, amb festa i denúncia, apel·lant tant al reggaeton com a d’altres gèneres populars: de la ‘Cumbia de los aburridos’ a l’àcid ‘Baile de los pobres’ amb sanefes àrabs. El mateix Residente va capturar el moment quan va prendre la paraula: «Estem celebrant la vida, tots junts un altre cop», va exclamar, camí de números seleccionats per rebentar el Fòrum, com ‘La vuelta al mundo’ i ‘Latinoamérica’.
L’altre pes pesant del dia, Molotov, va representar la pervivència del rock com a llenguatge agitador, sense concessions i a punt per a la sàtira sociopolítica. Demolidora argamassa de guitarres, baix i bateria, passant-te per sobre com un autobús. Els mexicans van atacar amb ‘Rock me Amadeus’, de Falco, van bolcar els seus vestigis de ‘nu metal’, amb ‘grooves’ pesats, en temes rics en líriques rabioses, de títols tan il·lustratius com ‘Chinga a tu madre’ o ‘Parásito’. Crònica social ‘hardcore’, acusatòria amb causa, a propòsit de l’endèmica corrupció del seu país a ‘Gimme tha power’, apuntant sense embuts la policia, que t’està extorsionant i «viu del que tu estàs pagant». Però que no s’escampi el desànim. «Si ens pinten com uns ‘huevones’, no ho som, ¡Visca Mèxic!».
Lluny del confinament
Abans d’aquests reclams internacionals va irrompre Stay Homas, potser el grup que més motius té per estar eternament agraït a la pandèmia. Però aquests veïns del barceloní carrer de Balmes han superat l’estigma covid, i convenientment endollats, van treure partit d’un repertori que no deixa d’ampliar-se amb nous números (el recent ‘here2play’, que va obrir l’actuació) i que passa amb tota desimboltura de la trama brasilera al reggae, i d’aquí al funk o l’harmonia doo-wop.
Notícies relacionadesVan ser acollits com si fossin de la família, i d’aquesta manera van rebre tots dos convidats: sa majestat Rubén Blades a ‘Es por ti’ («ara ja em puc morir», va afirmar Guillem Boltó) i la nostra Judit Neddermann en el lànguid cant del confinament ‘Gotta be patient’. Mentrestant, la carpa de l’escenari ‘Four Roses’ quedava desbordada pels fans de l’argentina Miss Bolivia, de manera que el festival va haver d’obrir una esplanada adjunta perquè poguessin seguir el concert. ‘Set’ amb pistes programades, ballarines i ganes de cúmbia en temes com ‘Cagón’, un dard dirigit a un noi amb limitat sentit del compromís: «‘Sé que te gusto y que todo esto te aterra’».
I connectant amb la pista ‘world music’ que va donar ales al vell Cruïlla de Cultures (preludi de l’actual festival), la Balkan Paradise Orquestra, nombrosa formació femenina barcelonina (10 integrants) basada en els metalls, va sacsejar el parc a la tarda amb la seva proposta energètica, fonent ecos de l’est (es va crear sota l’influx de la romanesa Fanfare Ciocarlia) i cites a la tradició catalana (‘La masovera’). Invocacions circenses i un conat de ‘Seven nation army’, de The White Stripes, agitant un Cruïlla que a partir d’aquest divendres afronta el gruix del seu programa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- El Girona es derrota a si mateix
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes