Indústria discogràfica

El ‘compact disc’ es resisteix a morir

  • El format, que semblava condemnat a la desaparició, va protagonitzar l’any passat un sorprenent repunt de vendes després de dues dècades en caiguda lliure

El ‘compact disc’ es resisteix a morir

EPC

2
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les xifres de l’evolució de la indústria de la música gravada l’any 2021 constaten una tendència ja coneguda –el creixement sostingut de les vendes de discos de vinil, que fa tres lustres que viuen un ascens continuat–, però amaguen també una dada bastant més inesperada: per primera vegada en dues dècades, els ingressos generats pels discos compactes van superar els de l’any anterior. ¿Significa això que el final de la caiguda lliure que el cedé va iniciar coincideix amb el canvi de mil·lenni? Podria ser, tot i que hi ha diversos factors que obliguen a matisar la resposta.

Convertit durant anys en el format hegemònic i gairebé únic com a conseqüència de les agressives pràctiques comercials dutes a terme per la indústria discogràfica, el compacte va arribar al seu zenit l’any 2000, quan només als Estats Units se’n van arribar a vendre 943 milions d’unitats. Des d’aleshores, afectades de ple per l’ona expansiva de la revolució digital, les vendes de cedés no han parat de baixar any rere any fins a quedar reduïdes a 31,6 milions de còpies als EUA el 2020. La magnitud de la caiguda feia preveure la pràctica desaparició del format en un futur no gaire llunyà. Però el 2021 va revertir la tendència.

L’any passat es van vendre als Estats Units 15 milions de discos compactes més que en l’exercici anterior. L’increment, sens dubte, crida molt l’atenció (un 47,7% més). I no es tracta d’un fenomen local, tot i que en altres llocs no arriba a xifres tan elevades. Al Regne Unit, amb 14,4 milions de còpies despatxades, els ingressos generats per la venda de cedés van créixer un 1,4% respecte al curs anterior (138,4 milions d’euros davant els 132,9 milions de 2020). A Espanya, l’ascens va ser fins i tot una mica més pronunciat: els compactes van generar el 2021 37,4 milions d’euros, és a dir, un increment del 5,5% respecte als 35,4 milions de la temporada precedent.

Un ‘sorpasso’ postergat

Notícies relacionades

Aquesta sorprenent resistència del cedé a morir ha tingut dues conseqüències directes: l’anunciat ‘sorpasso’ de l’elapé de vinil, que sí que és ja una realitat als Estats Units –no s’ha arribat a produir en mercats com el britànic o l’espanyol– i que el total de les vendes de discos en format físic ha experimentat un creixement per primera vegada en 20 anys.

Els experts alerten, en qualsevol cas, que aquestes dades cal prendre-se-les amb certa precaució perquè les restriccions provocades per la pandèmia van alterar els hàbits de consum dels aficionats i les estratègies dels músics d’una manera que pot ser només temporal. «La pandèmia va fer que la gent comprés molts productes ‘online’ i, alhora, els artistes, que no podien fer concerts, es van centrar a fer llançaments per poder viure», apunta Carlos Pérez, responsable del control d’estocs de Sony Music España. A més, la irrupció en el mercat d’un disc de tant impacte comercial com ‘30’, d’Adele (378.000 cedés i 108.000 elapés de vinil venuts només en la primera setmana a les botigues), va actuar com a dopatge per a unes xifres que el sector contempla més com una anomalia que com una tendència. El temps dirà si té raó.

Temes:

Discos