Cervesa i cultura

Estrella Damm ‘reconquista’ el Primavera Sound i copa el patrocini cerveser de festivals

  • La cervesera esponsoritza nou de les deu mostres musicals més importants de Catalunya

Un dia al Primavera Sound

Un dia al Primavera Sound

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sol, música i una cervesa a la mà. No hi ha festival de música que no es presti a aquesta imatge idíl·lica, una imatge que, especialment a Catalunya, està associada a Estrella Damm. I és que en els pròxims mesos el gegant cerveser serà present en grans esdeveniments musicals catalans com a patrocinador del Sónar, del Festival Cruïlla i fins i tot del Primavera Sound (PS), al reprendre la seva associació després de més de 10 anys per separat.

La indústria cervesera i la música en viu mantenen des de fa més d’una dècada una forta relació simbiòtica. Els productors d’aquesta popular beguda han vist en la cultura una oportunitat per ampliar la projecció de les seves marques i associar-les a moments d’alegria i plaer, un factor que ha guanyat pes després de dos anys marcats per la crisi sanitària de la covid-19.

La birra és la reina dels festivals. Així, va concentrar gairebé el 63% dels pagaments que es van fer amb polsera en els esdeveniments celebrats el 2021, segons el ‘Llibre blanc dels hàbits de consum en festivals’ de l’Idasfest. Aquesta oportunitat s’ha anat ampliant en paral·lel a la constant aparició de nous festivals musicals a l’Estat.

Domini d’Estrella Damm

Estrella Damm ha despuntat en aquesta estratègia. Damm és la cervesera que patrocina més mostres musicals. El 2019 era present a 21 festivals espanyols, i va ser la quarta marca més popular –després de Coca-Cola, Jägermeister i Ron Brugal– i la líder en el seu sector, segons un informe del ‘II Observatori de patrocini de marques en festivals. Oh, holy festivals!’. La segueixen Estrella Galícia amb 16 Mahou amb 13, Cervezas Alhambra i Cruzcampo amb 8, Estrella de Levante i Heineken amb 7, i Amstel i San Miguel amb 6.

Catalunya és la punta de llança d’aquesta estratègia. Els únics tres grans festivals que es van celebrar l’any passat –Cruïlla, Vida i Canet Rock– van brindar amb Estrella Damm. Aquest estiu, a més, també serà present en el Sónar, el Festival de Cap Roig Festival, el Festival de la Porta Ferrada, el Festival Jardins de Terramar, l’Arts d’Estiu i el Primavera Sound.

L’històric esdeveniment musical celebrat al Fòrum de Barcelona reprèn així la seva originària aliança amb la marca catalana, que va ser el seu patrocinador fins al 2009. El 2010 San Miguel li va agafar el relleu i el 2013 el va passar a la neerlandesa Heineken. Aquesta tornada als orígens apuntala encara més el domini d’Estrella Damm. Contactats per aquest diari, ni el Primavera Sound ni el Cruïlla han volgut donar més detalls sobre els seus acords amb la marca catalana.

«A més d’ajudar-nos a incrementar la notorietat de la marca, els festivals són un punt de connexió amb el consumidor que no podríem aconseguir de cap altra forma», explica a EL PERIÓDICO Jaume Alemany, director de Màrqueting, Exportació i Comunicació de Damm. Cada estil de festival permet a l’empresa arribar a un públic diferent i ampliar així el seu impacte. Actualment, Estrella Damm compta amb més de 70 acords culturals i musicals en actiu.

Recolzament a la marca

Notícies relacionades

Els festivals també es nodreixen d’aquesta relació amb les cerveseres. Així, els ingressos que es generen en aquests esdeveniments suposen un 59% del total de la música en viu a Espanya, segons el mateix informe. Els acords de patrocini suposen una important font de finançament per mantenir en peu aquests projectes i permetre’ls omplir el seu cartell amb grans reclams musicals –que requereixen una gran inversió— com Dua Lipa, Nick Cave, Christina Aguilera, C. Tangana o Duran Duran, tots presents als festivals catalans d’aquest estiu.

Calcular l’impacte econòmic que els patrocinis suposen per al sector és una quimera, ja que les fonts contactades assenyalen que es tracta d’acords confidencials. Tot i així, les cerveseres també recolzen els festivals en la logística. «Des de les campanyes de comunicació fins a millorar la sostenibilitat o l’àrea gastronòmica, Estrella Damm ha sigut un aliat fonamental», explica Gustavo Sánchez, portaveu del Sónar. Després de 14 anys de la mà, aquesta aliança estratègica ha permès a l’avantguardista festival de música electrònica, un dels més influents del món, reprendre aquest any el seu concert inaugural, massiu i gratuït, amb la cantant argentina Nathy Peluso com a estrella.