Galeria Belvedere de Viena

‘El petó’, de Gustav Klimt, a la venda en 10.000 fragments digitals

Cada un dels NFT sortirà a un preu de 1.850 euros

3
Es llegeix en minuts

‘El petó’, l’obra mestra de Gustav Klimt, ha sigut trossejat. Exactament en 10.000 fragments digitals únics i exclusius, anomenats «tokens no fungibles» (NFT), que la Galeria Belvedere de Viena posa a la venda en una oferta entre l’art, les finances i el col·leccionisme.

Amb aquest projecte, el principal museu del món pel que fa a Klimt s’estrena en el creixent món dels NFT, un evasiu concepte que pot definir-se com un certificat de propietat d’un producte digital únic, protegit contra la còpia i que pot revendre’s.

El Belvedere ha creat una còpia en alta resolució de ‘El petó’ i l’ha dividit en un puzle de 10.000 quadrícules úniques que es posaran a la venda per separat, a un preu de 1.850 euros (2.087 dòlars) cada una.

Els compradors, afirma el museu, seran propietaris d’«una peça en edició limitada d’una obra mestra digitalitzada».

«Els NFT de ‘El petó’ s’han creat com a objectes de col·leccionista. Creiem que aquesta oferta és interessant tant per als amants de l’art com per als col·leccionistes de NFT, i volem atraure un ampli ventall d’interessats», explica Irene Jäger, de l’oficina de premsa del Belvedere.

Però més enllà de l’art i del col·leccionisme, els NFT, creats amb la tecnologia de blockchain que s’utilitza també en les criptomonedes, són també un actiu financer.

La mateixa directora de la Galeria Belvedere, Stella Rollig, assegura que la transformació de reproduccions digitals en peces originals virtuals «obre noves formes de participació que, en termes financers, s’han de prendre seriosament, però que també poden veure’s de forma lúdica».

Facturació milionària

Si la Belvedere ven els 10.000 NFT de ‘El petó’, facturarà 18,5 milions d’euros (20,8 milions dòlars). Amb l’actual preu d’una entrada normal per a adults, igualar aquesta xifra requeria rebre 1,16 milions de visitants.

En tot l’any 2019, aquest museu, el segon més freqüentat d’Àustria, va tenir 1,7 milions de visites.

«Especialment en temps de crisi, però no només, els museus han de continuar trobant noves fonts d’ingressos per complir la seva missió» assenyala Jäger davant la pregunta de si aquesta iniciativa busca compensar la caiguda de visitants soferta els dos últims anys a causa de la pandèmia.

Els interessats poden sol·licitar un NFT a la pàgina thekiss.art i a partir del dia 9 rebran el permís per adquirir els NFT ‘encunyats’, el procés pel qual els tokens passen a formar part de ‘blockchain’, que garanteix la seva autenticitat i els protegeix contra la còpia.

¿Un regal per a enamorats?

El museu Belvedere ha llançat aquesta iniciativa sota el lema «Una declaració d’amor digital» i farà coincidir el llançament dels NFT amb el 14 de febrer, Dia dels Enamorats, una data a partir de la qual es pot afegir un missatge personalitzat als tokens.

Però no tothom es mostra tan entusiasmat amb la idea que aquest regal digital, per molt petó que sigui, tingui molta càrrega romàntica.

«Jo soc molt romàntica, i crec que és el menys romàntic que hi pot haver, un petó digital. Que el pots veure en una pantalla petita o gran, però res comparable a aquesta tendresa», diu assenyalant l’obra original de Klimt a la seva esquena Marta Zamora Troncoso, una graduada en Filosofia de 22 anys que està de visita a Viena.

«Ho veig com una manera més d’especular i de treure diners d’on sigui», afirma.

Per a ella, res pot comparar-se amb l’experiència de veure el quadro en directe.

Notícies relacionades

Amb ella està d’acord Robert, un nord-americà de 21 anys que afirmen que no estaria disposat a pagar diners per aquest producte, tot i que sí que entén que hi hagi qui ho faci, i insisteix en l’experiència insubstituïble de disfrutar de ‘El petó’ en directe.

«Pots veure els detalls precisos amb els teus propis ulls, una cosa que crec no tens en una pantalla», assegura.