Hotel Cadogan

Pa de sègol i histèria col·lectiva

Impedimenta ens recupera ‘Yo, Tituba, la bruja negra de Salem’, de Maryse Condé

Pa de sègol i histèria col·lectiva
2
Es llegeix en minuts
Olga Merino
Olga Merino

Periodista i escriptora

ver +

Els nord-americans no saben fer cervesa ni jugar a futbol ni encaixar el sarcasme de la vella Anglaterra, però, sent com som cosins germans, ens suportem encara que amb dificultats des de fa uns quants segles. Ja ho saben, el conte va començar l’11 de novembre del 1620, quan la nau ‘Mayflower’, procedent del port de Plymouth, va arribar a la badia de Massachusetts amb la primera remesa de pelegrins. Aquells colons, encara més fervents en el seu puritanisme que els calvinistes, pretenien començar de zero, crear una utopia lliure i pròspera, però, en els primers temps, van acabar construint just el contrari; és a dir, l’infern al jardí de l’edèn. La seva religiositat, ancorada en el sentit de la culpa i el terror a la ira de Déu, els va convertir en experts satanistes. La ignorància i la por –de l’espai incommensurable, dels indis, de la naturalesa indòmita– van redundar en una combinació fatal. ¡Ah, la futilitat dels afanys humans!

Notícies relacionades

Els judicis de Salem (1692-1693) constitueixen l’episodi més cèlebre del desvari desencadenat pel fanatisme religiós, quan les nenes Elizabeth i Abigail, filla i neboda del reverend Parris, van acusar tres dones del poble d’haver-les encisat. Una teoria afirma que el pa de sègol, fermentat amb el fong del clavíceps del sègol, vpot ser que actués com una espècie de LSD en l’esclat d’una psicosi col·lectiva que es va saldar amb més de 200 detencions i 20 execucions.

D’aquelles tres dissortades dones –les tres molt pobres, pàries entre els pàries–, només una, Tituba, es va confessar bruixa, amb descripcions molt vívides davant els jutges de gossos negres, gats vermells i ocells grocs. Es tractava de Tituba, una esclava que el pastor Parris havia comprat a l’illa de Barbados, un personatge real amb una història torbadora que Arthur Miller ja va clissar el 1953. No obstant, l’escriptora antillana Maryse Condé (Guadalupe, 1937) és qui la redimeix, la rehabilita i l’arrenca de l’oblit a ‘Yo, Tituba, la bruja negra de Salem’, novel·la que va publicar fa uns mesos en català l’editorial Tigre de Paper i que ara recupera en castellà Impedimenta (dilluns ja estarà en llibreries). Tot i que poc se sap del final de la seva vida, Condé la trasllada al seu Carib natal en l’època dels fugitius i de les primeres revoltes d’esclaus. Així sona la seva veu: «Aquella gent semblava témer-me. ¿Quina en devia ser la raó? Jo era simplement la filla d’una penjada, que vivia reclosa a la riba d’una bassa».