La reconstrucció del directe

Barcelona preveu una allau de superconcerts per al 2022

L’Anella Olímpica acumula reserves de 180 esdeveniments, un 20% més que el 2019, en un context general d’oferta redoblada

L’onada òmicron, no obstant, porta incertesa i congela nous anuncis de gires, com la de Bruce Springsteen, ajornada al 2023

Barcelona preveu una allau de superconcerts per al 2022
5
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

La música en directe a gran escala toca ferro: una allau de gires acumulades, les ajornades i les de nou encuny, configuren una redoblada oferta per al 2022, amb dates lligades en tota classe d’escenaris, des de les sales fins als estadis. L’agenda barcelonina llueix ocupada com mai en la història, si bé el revés pandèmic d’aquest hivern fa lliscar l’ombra d’un interrogant que apunta, sobretot, a les grans gires internacionals, les que requereixen mesos de planificació, potents inversions en producció i horitzons espaiosos.

És el sorprenent contrast d’aquests dies, el que brinda una industrial musical llesta per donar-ho tot després de dos anys rondant la paràlisi, i una obstinada realitat sanitària que ha tornat a enrarir el paisatge just quan les males notícies semblaven quedar enrere, i que suggereix que la plena recuperació podria ser més lenta del desitjat. Però ara per ara, els números són concloents, i només fixant-nos en els escenaris més multitudinaris a Barcelona, el Palau Sant Jordi, l’Estadi Olímpic i el Parc del Fòrum, alimenten la tesi que veu en el 2022 l’any de la gran remuntada: aquests recintes preveuen acollir 223 esdeveniments (dels quals el 80% són musicals; 178 concerts) i atraure dos milions i mig d’assistents, segons informa a aquest diari l’empresa municipal B:SM.

El 50%, internacionals

Respecte als recintes de l’Anella Olímpica (Palau Sant Jordi, Sant Jordi Club i Estadi), parlem d’un augment del 20% en el nombre d’esdeveniments respecte al 2019, amb un total de 180, dels quals el 83% són musicals (150 concerts), i d’un milió i mig d’espectadors. El 50% dels espectacles musicals corresponen a artistes internacionals. Al Parc del Fòrum (exclòs l’Auditori, gestionat pel Centre de Convencions Internacional de Barcelona), es registren 43 esdeveniments més (el 64% són musicals) que preveuen atraure un milió d’assistents més.

Aquestes xifres reflecteixen les reserves fetes pels promotors, part d’elles susceptibles a canvis. És a dir, que comprenen tant els concerts tancats i anunciats, amb entrades a la venda o fins i tot esgotades en alguns casos (des de Primavera Sound a Bryan Adams o Iron Maiden), com aquells que encara no s’han confirmat, o comunicat al públic, i els tràmits dels quals segueixen congelats en vista de la complicació pandèmica de les últimes setmanes.

El Boss esperarà un altre any

Aquí s’ha situat el ‘tour’ de Bruce Springsteen, que abans de Nadal es donava per tancat i l’anunci del qual seria imminent. La gira mundial havia de començar precisament a Barcelona, amb dues nits reservades a l’Estadi Olímpic (29 d’abril i 1 de maig), però ara els plans s’han posposat al 2023 (almenys, l’etapa europea; els Estats Units poden respondre a una altra dinàmica). No es preveu un comunicat de la suspensió, ja que, com assenyalava aquest dimecres Little Steven, guitarrista de l’E Street Band, a Twitter, requerit al respecte pels fans del Boss, «la gira mai es va anunciar oficialment i, per tant, no hi ha necessitat de cancel·lar-la».

La qüestió és que, per als artistes internacionals de grans recintes, Europa representa un maldecap per les realitats diferents i canviants en cadascun dels països. Les agències «no poden estar pendents de si un concert potser es pot celebrar a Alemanya, però no a França, per exemple», afirma Tito Ramoneda, president de The Project i membre de la junta de l’APM (Associació de Promotors Musicals), que té «dubtes» sobre la celebració dels concerts internacionals més multitudinaris de primavera-estiu. «Perquè, tot i que arribat el moment, la situació ja sigui bona, pot no haver donat temps de preparar-ne la producció, els assajos i la logística».

Aforaments mitjans

De poc serveix que un país, o una comunitat autònoma, tinguin més màniga ampla amb les restriccions, ja que els concerts s’enquadren en gires d’àmbit continental o mundial amb centres decisoris a Londres, Nova York o Los Angeles. Però hi ha més marge per als artistes de convocatòria mitjana, amb equips humans més petits i més capacitat d’improvisació. Concerts «amb aforaments d’entre 2.000 i 5.000 persones», diu Ramoneda, «que porten 20 o 25 persones de gira», contra el centenar, o més, de ‘roadies’, tècnics, assistents, etcètera, que operen en els ‘tours’ dels gegants. «Això serà més com una guerra de guerrilles, on els artistes petits i mitjans tindran més agilitat», afegeix el promotor, per a qui, malgrat tot, és previsible i desitjable «que l’activitat general es reprengui a partir de febrer».

Notícies relacionades

La lliga de les sales, teatres i auditoris es presumeix menys amenaçada que la de ‘arenes’ i estadis, si bé, una vegada quedi enrere l’onada òmicron, es confia que tornin l’oci nocturn i els aforaments al 100%. Tant als grans recintes com en els mitjans i petits, la frase més repetida en l’últim trimestre a Barcelona ha sigut la de «no queda ni una data lliure per al 2022», i diversos promotors han arribat a alertar de l’«excés d’oferta» que es pot produir si arribat el moment tots els concerts planejats tiren endavant. S’observen solapaments dignes dels vells temps: el dissabte 14 de maig, per exemple, han d’actuar Shawn Mendes (Palau Sant Jordi), Estopa (Fòrum), Yes (Razzmatazz) i Suu (Palau de la Música).

Xutar la pilota

A grans trets, el mes de juny pinta molt intens, amb un Primavera Sound de deu dies, el Sónar i macroconcerts com els de Dua Lipa, Red Hot Chili Peppers, Fito & Fitipaldis i Marc Anthony. I juliol, amb el Cruïlla, Rock Fest, Pedralbes, el Grec, Iron Maiden (xou ajornat dues vegades des del 2020), Alicia Keys, Canet Rock i el circuit empordanès disputant les atencions del públic. Alguns artistes, curant-se en salut, van xutar la pilota més lluny en el seu moment, a la tardor (com The Cure o The Black Crowes) o al 2023 (Elton John, Justin Bieber). I d’altres esperen serenament que amaini per posar en marxa els seus engranatges: Rolling Stones, Beyoncé o AC/DC. Només el temps dirà qui d’ells la va encertar més. 

Estrelles autòctones en gran