Al Mercat de les Flors

Núria Guiu uneix dansa, ioga i antropologia a ‘Spiritual boyfriends’

La creadora de ‘Likes’ incideix en el poder del cos a la segona part d’una trilogia que culminarà amb ‘Cyberexorcisme’

Núria Guiu uneix dansa, ioga i antropologia a ‘Spiritual boyfriends’

Piotr Jaruga

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Núria Guiu, una de les creadores diferent i artista resident al Mercat de les Flors, ofereix una panoràmica sobre el seu treball que comença aquest dijous i divendres amb ‘Spiritual boyfriends’, la segona part de la trilogia sobre el cos iniciada amb el seu aclamat ‘Likes’, que es veurà la setmana vinent, els dies 12 i 13. Al maig arribarà l’última part d’aquest treball en què combina xarxes socials, ioga i antropologia. «És fantàstic poder treballar a la sala gran del Mercat de les Flors per a un solo com aquest, amb una posada en escena força modesta, sense gran escenografia ni res per l’estil,» declara l’autora i intèrpret amb ganes de mostrar ‘Spiritual boyfriends’. La ballarina i coreògrafa que va estar a IT Dansa i en companyies com Cullberg Ballet, Batsheva Dance Company i La Veronal utilitza diversos mats de ioga, videoprojeccions, imatges, text i un toc d’ironia per presentar una proposta molt personal sobre aquest món accelerat en què vivim. «Utilitzo un llenguatge híbrid que uneix cos, moviment, imatge i paraula», recorda aquesta dona llicenciada en dansa clàssica per l’Institut del Teatre, professora de Ioga Iyengar i estudiant d’Antropologia. Guiu ha creat un món propi que connecta totes les seves inquietuds.

L’obra forma part del quart Cicle de dansa contemporània i performance organitzat per La Poderosa, que té lloc al Mercat, el Macba, L’ Antic Teatre i La Caldera que es posa en relleu la memòria del cos i la importància de mirar enrere per donar significat i contingut a la creació posterior. Inclou, entre d’altres, l’espectacle ‘Sergi Fäustino, Mercedes Recacha i Viviane Calvitti: 30 anys d’èxit’, el pròxim diumenge, també al Mercat.

Cos i poder

‘Spiritual boyfriends’ se centra en la relació cos-poder, entenent el poder com «aquesta força que un individu s’imposa a si mateix a través d’una autodisciplina», explica Guiu. El ioga postural i el seu impacte en la manera de construir la identitat personal i canviar el concepte de bellesa, salut, capital i poder forma part del seu discurs. «Observo el cos com a font de poder espiritual». La peça té també molta biografia, ja que s’inspira en les seves pròpies relacions. «L’obra indaga tant la relació professor-alumne, en aquesta idea del poder del guru, però també es nodreix de les relacions que he tingut amb els meus nòvios. Hi ha una part d’autoficció».

Treballar el text i trobar les paraules adequades ha sigut complicat, comenta. «No volia criticar ningú, però m’interessava que l’obra tingués un to genuí i irònic». Fins i tot ha creat una de les cançons que es barreja en una banda sonora esquitxada de temes pop ‘mainstream’.

‘Spiritual boyfriends’ parteix d’una investigació antropològica visual centrada «en la iconografia de la construcció històrica del ioga postural i de com arriba a Occident», explica Guiu. Llibres com ‘Yoga in modern India’ de l’antropòleg Joseph S. Alter i ‘Yoga in the modern world’, de Mark Singleton i Jean Byrne, han servit de marc teòric d’aquest nou espectacle. Algunes de les imatges que han inspirat Guiu formen part d’una exposició fotogràfica que serà al Hall del Mercat fins al dia 14. El públic pot visitar-la tant abans com després de les funcions.

«M’agrada l’austeritat, però no s’ha de confondre austeritat amb precarietat»

Notícies relacionades

Respecte a la sobrietat en les seves propostes escèniques la creadora assenyala: «M’agrada l’austeritat, però no s’ha de confondre austeritat amb precarietat. Tinc amigues que no poden pagar-se el lloguer. Una cosa és mostrar l’obra de manera crua i sense artifici. Una altra que quan em poso a fer un solo m’hagi d’ocupar de tots els aspectes: la creació, la producció i la difusió. Una acaba autoexplotant-se, treballant 15 hores o més cada dia».

La coreògrafa ja prepara el seu nou espectacle, ‘Cyberexorcisme’, una peça grupal en què no actuarà però dirigirà cinc asos del Tik Tok. S’estrenarà al Mercat del 6 al 8 de maig. «La idea és traslladar a un escenari l’aplicació Tik Tok, desplaçar les eines d’Internet, un espai virtual, a la realitat d’un teatre. M’interessa parlar de la relació espai temps», assenyala.