Cites estiuenques

Els festivals de música surfegen amb èxit la cinquena onada de la Covid

Cap Roig, el primer Cerdanya Music Festival, Porta Ferrada, Peralada, Arts d’Estiu, Terramar i Portalblau tanquen amb balanços molt positius malgrat les restriccions

Vetusta Morla en el festival e Porta Ferrada

Vetusta Morla en el festival e Porta Ferrada / "FERRAN SENDRA (EPC)

5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Un potent concert de Vestusta Morla al Guíxols Arena, l’escenari més gran del festival de Porta Ferrada, i una inspiradíssima Sara Baras en el de Cap Roig van acomiadar aquest dissabte dos dels festivals més importants de Catalunya, tots dos a la Costa Brava. Tots dos van omplir, una tònica que s’ha repetit aquest estiu. Públic i artistes tenien moltes ganes de retrobar-se i es va notar a tot arreu, tot i que per a això calgués estar assegut i amb mascareta malgrat ser a l’aire lliure. La cinquena onada de la Covid-19 no ha amargat la salut dels festivals de música.

La nova orientació de Portalblau a l’Escala i el primer festival a la Cerdanya, que conclou aquest dilluns amb Love of Lesbian, han calat. «No ha estat malament per ser el debut», opina Martín Pérez, responsable del Cerdanya Music Festival, que s’ha beneficiat de la seva experiència acumulada al Festival de Pedralbes, entre d’altres. «Hem estat a 41 graus de dia però de nit oscil·lava entre 26 i 21, una temperatura agradable». El canvi climàtic sembla haver-lo beneficiat: la cita ha evitat les famoses tempestes de la zona. «Començar un festival nou sempre és arriscat». De les 17.000 entrades posades a la venda per a 10 actuacions, Pérez calcula tancar amb 13.700. Res a veure amb el Festival de Pedralbes amb gairebé 100.000 assistents -98.874 de pagament-, en una novena edició pletòrica, de l’1 de juny al 25 de juliol.

Tots els promotors coincideixen que la gent aquest any tenia moltes ganes de disfrutar. Artistes inclosos, tot i que els caixets han baixat. Amb el 70% de l’aforament com a màxim (algunes cites van decidir limitar-lo al 50%) és impossible pagar com abans. Toca adaptar-se a la nova realitat. «¡No has d’explicar gaire, n’hi ha prou amb un full de càlcul!», diu Pérez.

Rosario, Sílvia Pérez Cruz, Manel, Sopa de Cabra, Estopa i Oques Grasses, entre d’altres, s’han posat les botes davant l’absència de competència estrangera. La variant delta va afectar grups com El Pot Petit, que no va poder actuar a Portalblau, i Antonio José, que va haver de cancel·lar a Cap Roig.

Menys aforament, més ‘sold out’

En el Terramar de Sitges, del 29 de juliol al 13 d’agost, les xifres registrades van ser 14.520 entrades venudes i un 88% d’ocupació total en les seves 14 actuacions. Lluny van quedar les xifres de 2019 amb 25.175 espectadors, impossibles d’aconseguir amb un aforament reduït a la meitat aquest any: 1.100 localitats màxim.

Peralada també va reduir considerablement l’aforament de l’escenari principal, a només 700 espectadors, i va concentrar totes les actuacions de la seva 35a edició del 16 de juliol a l’1 d’agost. Es van esgotar les localitats en 12 dels 14 espectacles d’òpera, dansa i pop. Només la soprano Lise Davidsen va cancel·lar. Es va veure perjudicada pels canvis en els protocols del Govern alemany davant l’avenç de la cinquena onada. «Ha sigut l’edició més intensa i més complexa», reconeix Oriol Aguilà, director del festival.

Èxit a Arts d’Estiu i Porta Ferrada

Les ganes de recuperar la normalitat es van deixar notar també en altres cites com l’Arts d’Estiu de Pineda de Mar, aquest any aliat per primera vegada amb la productora The Project, que també treballa en el Porta Ferrada. «Entre tots dos hem col·locat 50.000 entrades», diu feliç el promotor Iñaki Martí. Arts d’Estiu en va comptar amb 14.000 assistents –12.500 de pagament– i va arribar al 92% d’ocupació. Dels 12 concerts, vuit van ser ‘sold out’.

A Porta Ferrada, de les 43.000 entrades disponibles se’n van vendre 38.000 i hi va haver una ocupació del 88%. «Hem assolit xifres prepandèmia», diu orgullós el director del festival, Albert Mallol.

Des de Jardins de Cap Roig, a Calella de Palafrugell, Juli Guiu, el seu director, manifesta estar «molt content» després de la reobertura aquest any amb grades ampliades a 2.500 seients per només poder ocupar-ne 1.700 per normativa del Procicat i una zona ‘village’ més gran per mantenir les distàncies de seguretat. Èxit rotund: 33.607 entrades venudes i el 98% d’ocupació. «N’estem molt satisfets. Dels 21 espectacles realitzats, 19 van ser ‘sold out’ i els que no van vendre totes les entrades hi van estar molt a prop, va faltar un 10%», explica Guiu. Gens malament si tenim en compte que el 2019, quan la pandèmia no existia, hi va haver 10 ‘sold out’ en els 26 espectacles. Artistes d’ahir i avui com el llegendari Raphael, Silvia Pérez Cruz i Blaumut van arrasar davant un públic entregat.

Notícies relacionades

De cara a l’any vinent, Guiu espera poder mantenir la nova zona de restauració molt més àmplia per garantir les distàncies de seguretat. «Tant de bo les modificacions que hem realitzat es puguin quedar». Els tocs de queda no han ajudat les zones ‘village’ dels festivals, cap altre aspecte del negoci. No és el mateix quedar-se de festa després d’un concert que haver de marxar xiulant.

La nova etapa de Portalblau, el festival de l’Escala, va triomfar amb la seva proposta multitemàtica en bonics espais paisatgístics i patrimonials. Cristina Torres, la seva directora, qualifica com a «històrica» aquesta 14a edició, amb més entrades esgotades que mai. Més de 10.000 assistents –9.000 amb entrada de pagament, ja que hi havia activitats gratuïtes– i un 90% d’ocupació avalen la seva aposta per artistes de qualitat i de proximitat com Cor de Teatre. Els internacionals, el polifacètic autor marroquí Mahi Binebine i la cantant grecofrancesa Dafné Kritharas, van anul·lar després que a Catalunya augmentessin els contagis, però vindran la pròxima edició. Passenger va cancel·lar a Cap Roig. També Ben Harper, Jamie Cullum i Kool and the Gang van suspendre a Porta Ferrada, que l’any vinent, en el seu 60è aniversari, espera comptar amb ells i apostar en gran per l’humor, la clàssica i la dansa més enllà dels grans concerts de pop-rock.