Crítica de dansa
Lluminosa gala sota les estrelles a Peralada
Aus de diverses espècies, com l’enlluernadora Maria Khoreva i la sensible Ada González, s’apropien de l’escenari en una gran nit

A1-119301668.jpg /
A les cigonyes del parc del Castell de Peralada els va sortir competència divendres a la nit: una jove russa de potes llargues, fortes i flexibles va demostrar que no és necessari tenir ales per poder volar. Maria Khoreva, solista del Ballet Mariinkski, era un dels principals reclams de la gala Ballet Under The Stars, ja que era la guanyadora del I Premi Carmen Mateu Young Artist. El públic va poder comprovar en directe les extraordinàries aptituds físiques que llueix en els múltiples vídeos que penja a les xarxes socials. Fins i tot les cigonyes semblaven aplaudir alegrades aquesta rara avis, un exemple del treball impol·lut de l’exigent –i gairebé esportiva– escola russa que cristal·litza en una ballarina de capseta de música: «Sembla una nina», va comentar algú entre el públic. Khoreva va interpretar tres peces, entre les quals la variació hongaresa de caràcter del ballet Raymonda. Com a ballarina, destaca pel treball de tors, braços i mans, que semblen igual d’etèries que la més suau de les plomes. Quan va rebre el guardó de mans d’Isabel Suqué Mateu, presidenta de la Fundació Castell de Peralada, va agrair als organitzadors «no oblidar aquest bonic art, la dansa, sobretot en els temps difícils de pandèmia que estem vivint».
Més mediterrània i no menys inspirada, la catalana Ada González, solista de l’Òpera Nacional de Bucarest, va ser un doble cigne blanc eteri i amb especial sensibilitat musical al ‘pas de deux’ d’‘El llac dels cignes’ i ‘La mort del cigne’. Més segura i decidida que en la seva actuació del Liceu del 2016, González va demostrar que no perd el temps i que està creixent artísticament com a ballarina en la seva carrera internacional.
La part contemporània
Lucía Lacarra, com una merla menuda i resistent, va oferir un contrapunt a la tendresa i joventut dels seus col·legues, amb una sàvia interpretació rica en expressivitat i amb una projecció –sobretot en la lírica ‘After de rain’– que inundava l’escenari, sense oblidar els seus ‘cambrés’ infinits i els seus ‘développés’ meditats.
Notícies relacionadesDe la part contemporània de la gala, dirigida per Mónica Hamill i Iratxe Ansa, va sobresortir ‘Seda’, amb la mateixa Ansa i Igor Bacovitx que van traslladar al moviment –equilibris improbables i contraforces extremes– la veu punyent de María Berasarte, que va cantar en directe ‘Tú, mi delirio’. Però la peça que va obtenir més èxit va ser ‘Camelia’, creada en memòria de l’ànima del Festival Castell de Peralada, Carmen Mateu, i que va donar una picada al públic amb l’energia aguilenca de Dores André i Jorge García Pérez.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032