Projectes de futur al coliseu líric

Pablo Assante, nou director del Cor del Gran Teatre del Liceu

  • La fins ara titular, Conxita García, assumeix el càrrec de directora musical adjunta en una reestructuració del Departament Musical que passa per una aposta decidida pels formats digitals

Pablo Assante, nou director del Cor del Gran Teatre del Liceu
2
Es llegeix en minuts
Valèria Gaillard

Després de 18 anys dirigint el Cor del Gran Teatre del Liceu, sis com adjunta a la direcció i 12 com a titular, Conxita García serà substituïda pel director italoargentí Pablo Assante, i passarà a ocupar el càrrec de directora musical adjunta. Aquesta és una de les mesures proposades per la direcció del Teatre i que dimecres passat va ratificar el Patronat de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, presidida per Salvador Alemany. Aquesta nova organització pretén consolidar el projecte musical encarregat al mestre Josep Pons i l’ampliació del seu àmbit d’actuació per atendre les noves necessitats tant artístiques com educatives, socials i de nous formats del Teatre.

«No us desfareu tan fàcilment de mi», feia broma en roda de premsa aquest dilluns García, que assumeix aquesta nova etapa amb «il·lusió i entusiasme», mentre recordava que al setembre farà 40 anys que va començar a dirigir cors d’adults. Josep Pons li ha agraït públicament la seva feina i ha assegurat que «part de la seva nova funció consistirà a dirigir activament». La seva nova responsabilitat inclou «l’assistència i assessorament musical; el recolzament a diferents departaments del teatre i la col·laboració en projectes de millora i professionalització».

Cap a l’excel·lència

Pablo Assante, el director «ideal» per substituir García, segons Pons, ha dirigit cors de teatres lírics, com el Semperoper de Dresden o el Teatre Carlo Felice de Gènova. Ha col·laborat amb el Teatre dell’Opera i l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia di Roma, la Staatsoper München, i ha treballat amb mestres com Kurt Masur, Sir Colin Davis o Kiril Petrenko. «Estic molt motivat i entusiasmat», declarava, mentre va confessar que encara no sap com va portar a terme l’objectiu de conduir el cor «cap a l’excel·lència».

El cor passarà a tenir 60 cantants fixos i s’ampliarà segons les necessitats de la programació. «L’hem fixat en 60 perquè és la mitjana de les últimes deu temporades», ha explicat Pons, que renova per quatre anys més com a director musical. El 2023 es complirà el relleu generacional del cor iniciat la temporada 2007 i que afectarà gairebé la meitat de la plantilla. En les pròximes tres temporades s’obriran nou places fins a arribar als 60 cantants. L’orquestra culminarà també les pròximes tres temporades la incorporació de les places vacants per arribar a les 30 noves establertes la temporada 2014. «Ara hem d’acabar l’execució d’alguns detalls del pla estratègic actual que s’ha vist pertorbat per la crisi del 2008 primer i després per la Covid, i començar a plantejar el nou», ha apuntat Pons. 

Nou espai audiovisual

El Liceu ha arribat a un acord amb el segell Harmonia Mundi per publicar dos àlbums anuals, començant amb ‘War Requiem’, de Benjamin Britten, i ‘El castillo de Barbazul’, de Béla Bartók la temporada vinent. «És l’única orquestra de l’estat que formarà part del seu prestigiós catàleg i això contribueix a donar visibilitat internacional al Teatre», ha assenyalat Pons. 

Notícies relacionades

Dos fronts digitals més són la continuació dels projectes de gravació 360º amb La Caixa –«un món molt interessant e què anirem avançant», ha dit Pons–, i la Plataforma Digital del Liceu, que es presentarà al setembre. 

Respecte a l’activitat musical, es manté el cicle de concerts simfònics amb tres programes, un altre amb els ‘ensambles’ de l’Orquestra, que comptaran amb un de nou dedicat a la música barroca, i es posa en marxa un cicle de duos de cambra. Per acabar, Pons ha informat que ampliaran els programes socials: Liceu Aprèn i Liceu Apropa. 

Temes:

Liceu