CRÍTICA
Microòperes de nova creació
Va tornar al Liceu, dins de la programació del Festival Grec, el projecte Òh!pera, fantàstica iniciativa que ha estrenat tres microòperes de 30 minuts convocant estudiants i professionals de diferents àrees de les arts escèniques. Liderat pel director d’escena Àlex Ollé, es van presentar La vergonya, la panerola i El Corte Inglés, de la compositora Sirah Martínez i llibret de Clàudia Cedó; Ikaria, de la compositora Ariadna Alsina i la llibretista Anna Pazos; i Estètica i massacre, amb música del compositor Carles Prat i llibret de Carlota Gurt.
Amb una soprano i una mezzosoprano com a protagonistes, La vergonya, la panerola i El Corte Inglés, amb direcció d’escena de Mercè Vila Godoy i musical de Néstor Bayona, proposava a la sala Mestres Cabanes un cop baix carregat d’emoció. Sobre un argument punyent i una esplèndida ambientació, la soprano Judit Pardàs i la mezzo Paula Sánchez-Valverde broden una partitura que tracta molt bé la veu –tot i que amplificada–, en una interessant proposta teatral que barreja realisme i somieig, amb els seus corresponents clímaxs. El delicat tema que es tracta acaba emocionant per la manera en què es tracta, directa al cor del públic.
Tant aquesta obra com Estètica i massacre, oferta en un dels boxs de l’escenari, amb el compositor Carles Prat en la direcció musical i una intel·ligent i sensible posada en escena del polifacètic Oriol Pla, van demostrar la maduresa del projecte tant per la teatralitat dels seus llibrets com per unes partitures descriptives, dramàtiques, que saben il·lustrar paraules i acció més que limitar-se a recursos atmosfèrics. L’àcida tragicomèdia de Prat, de bon ritme i amb un arc dramàtic creïble, va ser esplèndidament defensada per la soprano Maria Patak i el sonor baríton Carles Varela, tots dos sense amplificar, al costat d’un grup instrumental ben cohesionat amb violí, piano, clarinet i percussió, tot en un òptim ambient escenogràfic ple d’intel·ligents solucions.
Ja en el Foyer, Ikaria, amb Daniel Huertas al podi i direcció d’escena de Berta Prieto, va resultar ser la més experimental des de tot punt de vista, tant en el tractament de les veus –amplificades i poc intel·ligibles– com en la tímbrica instrumental, a què s’afegia la posada en escena i la rocambolesca trama. Tot molt coherent, en tot cas; Natàlia Sánchez, Julia Portela Piñón i Max Grosse van aconseguir amb la sevas interpretació autèntiques ovacions, igual que els responsables de la banda sonora integrada per piano, arpa, violoncel i electrònica. Bona collita, la d’Òh!pera 2025.
‘Òh!pera’
Notícies relacionadesGran Teatre del Liceu
(24/7/2025)
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
