Big Data i cultura

La tecnologia al darrere del Festival Cruïlla

  • L’empresa catalana Becomit desenvolupa una plataforma que analitza en temps real les dades dels assistents per millorar la gestió i experiència del festival

cruilla

cruilla / FERRAN SENDRA (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Malgrat la massiva campanya de vacunació ciutadana, el repunt de la pandèmia ha continuat frustrant la tornada a la normalitat dels grans esdeveniments culturals que, com el Primavera Sound, el Mad Cool, el Bilbao BBK Live o el Sonar, s’han vist obligats a tornar a posposar les seves edicions al 2022. No és el cas del Festival Cruïlla, que va arrencar aquest dijous desplegant un fluid sistema de cribratge previ que va detectar 123 positius entre els 13.000 assistents.

Però el protocol sanitari no és l’única eina tecnològica desplegada al Fòrum. Molts grans festivals s’alimenten de dades per millorar el seu funcionament. Informació que recull xarxes socials, aplicacions de venda d’entrades, analítica del trànsit web o les llistes de música de Spotify, entre d’altres. No obstant, el Cruïlla compta aquests dies amb un centre –anomenat Knowledge Center– en el qual s’afegeixen totes aquestes dades i s’analitza en temps real els moviments dels seus assistents, que es preveu que arribin fins als 25.000.

Això és possible gràcies a una plataforma analítica que el festival ha desenvolupat juntament amb l’empresa tecnològica catalana BECOMIT, el seu soci tecnològic des de l’any 2016. «El Cruïlla ha sigut el primer en tenir aquesta integració de dades que permet perfilar millor els usuaris i oferir-los una millor experiència de festival», explica Xavier Vidal Zamarreño, director tècnic d’analítica.

Ús de les dades

Aquesta informació té un ús fora i dins del festival. Amb el que es recopila abans de l’esdeveniment, els organitzadors coneixen millor els seus clients i poden realitzar microcampanyes de màrqueting més precises per vendre el seu producte, saber si necessiten vendre més entrades o quins artistes són els favorits del públic, una cosa que pot servir-los per determinar el cartell de pròximes edicions. «Cada any s’enriqueix aquest model amb nova informació», explica Pedro Jesús Diez Gutierrez, el seu director de negoci.

D’altra banda, aquesta plataforma també té una aplicació pràctica durant la celebració del Cruïlla. Així, aquests grans volums d’informació permeten millorar el rendiment de l’esdeveniment detectant en temps real si s’estan formant cues, si falta cervesa o ajuda en alguna de les barres o si alguna ‘foodtruck’ no funciona.

Des de BECOMIT remarquen que aquestes dades s’analitzen de forma afegida, no individualitzada, cosa que permet al festival tenir informació valuosa per gestionar-la sense exposar la privacitat dels usuaris. «A més, el Cruïlla ha copiat el model dels hospitals i ha creat un comitè ètic per decidir què es pot fer amb aquestes dades», afegeix Vidal Zamarreño. Tot i que el resultat dels tests d’antígens queda gravat a les polseres ‘cashless’ que els assistents utilitzen per comprar coses, la plataforma no integra al seu sistema aquesta informació mèdica.

L’empresa busca comercialitzar aquest sistema d’analítica de dades a altres esdeveniments culturals com el cine, el teatre, els museus o competicions esportives.

Tecnologia per a festivals

Notícies relacionades

La pandèmia ha obligat el Cruïlla a adoptar altres mesures tecnològiques per evitar que el festival es converteixi en un focus de contagi. Així, com ja van fer la setmana passada el Vida Festival i el Canet Rock, s’està seguint un protocol de test d’antígens que es valida a través del codi QR de l’aplicació mòbil. Aquest dispositiu és essencial per poder entrar al recinte.

No és la primera vegada que el Cruïlla fa ús de la innovació tecnològica. En l’última edició, la del 2019, el festival es va aliar amb Mobile World Capital Barcelona i el Ministeri de Cultura i Esport per desplegar una experiència de realitat virtual perquè els assistents poguessin submergir-se en un vídeo de 360 graus com si estiguessin protagonitzant un concert real. Va ser el primer festival d’Europa en aplicar aquest experiment en 5G.