Crítica de teatre
‘Alguns dies d’ahir’, el procés en calent
Ferran Utzet dirigeix el nou acostament del dramaturg Jordi Casanovas a la realitat política, en aquest cas al procés secessionista vist des de la intimitat d’una família.
CULTURA ALGUNS DIES D’AHIR SALA VILLARROEL
La dramatúrgia de Jordi Casanovas cultiva una excel·lent relació amb fragments de la nostra història més recent, o fins i tot amb l’enganxosa actualitat política. Així, trobem des de l’exercici documental basat en sumaris judicials (‘Kitchen / Ruz-Bárcenas’, sobre la caixa b del PP, o ‘Jauría’, sobre el cas de ‘La manada’) a altres aproximacions de ficció apuntalades en fets reals (‘Valenciana’, sobre els crims d’Alcàsser). En aquesta última tipologia se situa la seva obra ‘Alguns dies d’ahir’, que es pot veure aquests dies a la Villarroel, la història del procés vista des de l’interior d’una família de comarques.
La ubicació no és gratuïta. Es retrata aquest ambient ‘engagé’ gairebé sense fissures en què cada membre de la família representa nivells d’afiliació diferent. Des del pare militant a l’ANC al fill petit situat en l’òrbita cupaire de contestació als carrers, passant per la filla gran i la mare, més distants dels avatars del referèndum per motius diferents. Les posicions clarament contràries a la consulta queden fora de camp, personatges que no veurem. Els titulars i els discursos van marcant les el·lipsis entre escenes que van de l’atemptat de la Rambla a la famosa sentència. El divorci com a amenaça sobrevola l’argument, com si es volgués forçar la metàfora. Les conclusions, o els desenganys per la república que no va poder ser, van en paral·lel a un intent de marcar l’esperança per tot el que es va engendrar durant aquells mesos convulsos.
Notícies relacionadesTot passa al voltant de la taula familiar i la direcció de Ferrant Utzet imprimeix un determinant impuls realista, gairebé cinematogràfic, un to que domina clarament. La companyia respira familiaritat, carinyo i, és clar, tensió, ambient viciat. Míriam Iscla arrodoneix amb el seu encert habitual el drama de la mare, una depressió desencaixada de la trama política dominant. Abel Folk aconsegueix veritat amb una cosa molt complicada, encarnar un paio senzill que es transforma en l’heroi d’una èpica instantània. Marta Ossó marca la tensió del foc creuat i el seu germà en la trama, Francesc Cuéllar, dibuixa un ric arc que va de la il·lusió a la frustració.
S’aconsegueix, en definitiva, un sincronitzat retrat d’intimitat d’uns esdeveniments encara massa calents. Resulta complicat agafar aire o perspectiva, i assalta per moments una sensació de teatre d’urgència, o d’oportunitat, mirall sentimental per a aquells que combreguin.
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- A l’interior d’Espanya es viu fins a 10 anys més que a la zona costanera
- La ‘condemna’ a García Ortiz com a ‘fals culpable’
- La Loteria de Nadal pot pujar de preu: el primer premi també serà més gros
- El 72% del material de pedòfils són imatges quotidianes El Govern regularà el ‘sharenting’: adeu a publicar fotos del teu fills a les xarxes socials, una forma de «negligència, maltractament i abús»
- Foscos intermediaris Ucraïna i l’oposició castrista assenyalen l’ambaixada russa pel reclutament de cubans per a la guerra
- Relacions entre socis El PSC i ERC avancen en la negociació del finançament singular per desencallar els pressupostos d’Illa
- Humanització de la sanitat Una pacient amb càncer: «La meva psicòloga és tan important per a mi com l’oncòleg»
