Crítica de cine
‘La nube’: llagostes carnívores
L’‘opera prima’ de Just Philippot ens recorda com d’insignificant és l’ésser humà davant la força de la naturalesa
L’‘opera prima’ de Just Philippot ens introdueix en un escenari apocalíptic molt particular, una granja de llagostes capitanejada per una dona viuda i els seus dos fills, una perspicaç adolescent i un nen que conserva una cabra com a record del seu progenitor mort. L’ambient sembla idíl·lic enmig de la natura, però els problemes i la sensació d’asfíxia no trigaran a arribar, al principi per les dificultats econòmiques, i més tard, per la volença dels bitxos a alimentar-se de sang humana.
‘La nube’ remet a referents molt diversos que ens porten des de David Cronenberg fins a ‘Els ocells’, d’Alfred Hitchcock. Visualment sembla una prolongació de la por atàvica que va aconseguir plasmar Jeff Nichols de manera tan precisa a ‘Take shelter’. Però Philippot, més enllà d’utilitzar tot aquest ric imaginari, aconsegueix impregnar les imatges d’una poderosa personalitat pròpia i el seu traç resulta d’allò més elegant. Estem al terreny de l’al·legoria, però també en el del terror físic. El director sap el que vol o no mostrar per anar marcant el ritme i la tensió, el misteri i el malestar. Segurament després de ‘La nube’ ja no veurem les, en aparença, inofensives llagostes igual, com també ens poden provocar esgarrifança les mosques. A tall d’una plaga d’Egipte, ‘La nube’ ens recorda com d’insignificant és l’ésser humà davant la força de la natura, no sempre tan idíl·lica com últimament es vol mostrar.
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Procés a Tailàndia La pena de mort s’allunya del cas Daniel Sancho
- A tot Espanya Sanitat no pot cobrir 473 destinacions per a MIR
- BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys
- Llimona & vinagre Elogi del silenci, la serenitat i la senzillesa