ELS PREMIS DEL CINE ESPANYOL
Goya 2021: virtuts i defectes de les 5 pel·lícules candidates
Els crítics d’EL PERIÓDICO mostren els seus arguments a favor i en contra dels films que opten al gran premi
Els crítics d’EL PERIÓDICO mostren els seus arguments a favor i en contra dels films que opten al gran premi
¿Quan són els Premis Goya 2021? Data i hora de la gala
goyas
Cinc títols competeixen per emportar-se aquest dissabte a Màlaga el Goya a la millor pel·lícula. Els crítics d’EL PERIÓDICO mostren els seus arguments a favor i en contra dels films, en una edició en què, almenys sobre el paper, fa l’efecte que ‘Las niñas’, de Pilar Palomero, ha agafat cert avantatge respecte als seus rivals, sobretot després dels seus triomfs als Premis Forqué i Feroz. La decisió queda en mans dels acadèmics, però l’acarament entre especialistes pot servir-li a vostè per tenir les coses una mica més clares a l’hora de fer la seva travessa.
’Adu’, de Salvador Calvo
A favor: l’única gran producció
A favor: l’única gran produccióEn un any marcat pels pressupostos limitats és l’única que podríem qualificar de gran producció. Un drama rodat a l’Àfrica amb temes rellevants com l’emigració o la lluita contra la caça furtiva. És la que suma més nominacions, ni més ni menys que 14, un altre motiu perquè figuri com a favorita. Eduardo de Vicente
En contra: només bones intencions
En contra: només bones intencionsLa narració es troba descompensada per la divisió en tres històries que no acaben d’encaixar i que intenten matusserament oferir una perspectiva més completa sobre la migració. Té bones intencions, però això no és suficient, sobretot si tenim en compte la magnitud i ambició de la proposta. Beatriz Martínez
’Ane’, de David Pérez Sañudo
A favor: conflictes individuals
A favor: conflictes individualsA diferència d’altres pel·lícules que han convertit els conflictes al País Basc en la seva tesi principal, ‘Ane’ explora els fets situant-los al fons del pla, mentre que posa el focus principal en la deriva d’una dona i la desaparició de la seva filla adolescent. Aquí arrelen les seves possibilitats de guanyar. Quim Casas
En contra: la sorpresa va ser la nominació
En contra: la sorpresa va ser la nominacióPocs esperaven que arribés a ser candidata a millor pel·lícula i, és probablement, la que té menys opcions de guanyar. La nominació és un reconeixement que cal interpretar com un premi. Té possibilitats d’arrodonir-ho si Patricia López Arnaiz obté el de millor actriu, això sí que és possible. E. de V.
‘La boda de Rosa’, d’Icíar Bollaín
A favor: vindicació feminista
A favor: vindicació feministaTant la directora Iciar Bollain com l’actriu Candela Peña –que ja havien treballat juntes en ‘Hola, ¿estás sola?’ i ‘Te doy mis ojos’ – compten amb un notori respecte i afecte per part de públic i crítica, reforçat ara amb aquest film de clara vindicació feminista que li concedeix cert favoritisme. Quim Casas
En contra: traç tosc
En contra: traç toscMentre retrata una dona que decideix començar a cuidar-se de si mateixa com mereix, es mostra massa interessada en complaure l’espectador a base d’optimisme com per preocupar-se per la seva falta d’empenta narrativa i la seva tosquedat tant en el traç dels personatges com en el subministrament del missatge. Nando Salvà
’Las niñas’, de Pilar Palomero
A favor: un absolut descobriment
A favor: un absolut descobrimentÉs sens dubte la pel·lícula més completa de l’any i suposa el descobriment d’una veu femenina amb moltes coses per explicar. Des de la mirada d’una nena, i de tot l’univers ‘teen’ dels 90, ens remuntem al nostre passat més recent per evidenciar de quina manera les estructures repressives ens han marcat i condicionat. B. M.
En contra: ¿dos grossos?
En contra: ¿dos grossos?Ningú dubte que s’alçarà amb el guardó a la millor direcció novella i, possiblement, algun altre tècnic però, deixant de banda els seus múltiples encerts, sembla excessiu que també s’emporti el gros. Aquesta circumstància tan sols s’ha produït en quatre ocasions i amb debuts sonats com el d’Amenábar. E. de. V.
’Sentimental’, de Cesc Gay
A favor: hilarants misèries i neurosi
Notícies relacionadesA favor: hilarants misèries i neurosiEscudat per un quartet d’intèrprets que brillen en registres dispars, Gay torna a mostrar-se com un narrador de talent excepcional a l’hora de retratar les misèries i les neurosis que salpebren les relacions humanes i urbanes, i de adornar-les de diàlegs plens d’un enginy hilarant. N. S.
En contra: un divertiment menor
En contra: un divertiment menorMalgrat el seu repartiment, bona definició de situacions i incisius diàlegs, sembla una pel·lícula massa petita d’un director reconegut per assoliments més ambiciosos. Manca a més de ‘conflictes’ socials, polítics o de gènere, cosa que la deixa en una situació de divertiment menor de cara als premis. Q. C.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.