Quarta edició

La Quinzena Metropolitana posa Barcelona en dansa

Deu ciutats acullen un ampli ventall de propostes, des del més experimental fins a espectacles aeris, del 5 al 21 d’aquest mes

La Quinzena Metropolitana posa Barcelona en dansa
4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Dansa Metropolitana no va poder realitzar-se l’any passat a causa de la Covid-19. Ara, un any després, la mostra que abraça tota mena de disciplines torna a Barcelona i a nou ciutats veïnes: Badalona, Cornellà, L’Hospitalet, Santa Coloma, el Prat, Esplugues, Sant Cugat, Viladecans i Terrassa. Aquesta última s’afegeix aquest any per primera vegada al festival i activa la seva implicació en un projecte que fa florir la dansa avançant-se a la primavera.

Del 5 al 21 de març, la Quinzena acollirà un total de 241 espectacles. D’ells 149 són gratuïts i és imprescindible reservar plaça a través de la pàgina web del festival. El pressupost és de 1.200.000 euros (400.000 Ajuntament de Barcelona, 400.000 Diputació, 50.000 Àrea Metropolitana i la resta aportada per tots els municipis participants).

Tot i que ja s’han esgotat les entrades per veure Wim Vandekeybus (Mercat de les Flors), Aurora Bauzà & Pere Jou (MACBA), Karen Lugo, Chicuelo i Israel Varela (Sala Sandaru), ’RRR’, espectacle de Frederic Amat, La Veronal i cabosanroque (Teatre Lliure) i ‘LaboratoriA’ (Teatre Sagarra de Santa Coloma), queden moltes propostes interessants per descobrir.

Els amants del flamenc tenen on escollir. D’una banda hi ha el ball magnètic d’El Yiyo y su ‘troupe’’ (Teatre Blas Infante de Badalona, 13 de març). De l'altra, ’Cruces’, on el bailaor José Manuel Álvarez explora noves maneres de connectar sense jerarquies el ball, el cant, el toc i la percussió (aquest divendres i dissabte, Teatre Joventut de L’Hospitalet). I per a experiments més radicals, ‘Máquinas sagradas’, espectacle sorgit a un taller de cotxes ideat per Juan Carlos Lérida (aquest diumenge, La Caldereria de Cornellà).

Dansa d’altura

’Euforia’ és una altra sorprenent proposta plena d’energia, apte per a tothom. Dansa aèria i música electrònica són la base d’aquest captivador espectacle de Sacude, els ballarins del qual, protegits amb arnesos, utilitzen un contenidor transparent suspès a diversos metres d’altura per moure’s en una altra dimensió. Aquest espectacle viatjarà a diferents per diferents parcs i places durant la Quinzena.

Al Mercat de les Flors, la casa de la dansa, la Quinzena arrenca amb ‘Teresa’, nova coreografia d’Andrés Corchero. Aquesta peça inspirada en textos de Santa Teresa de la Cruz i Simon Weill parla de la connexió entre el diví i l’humà a través de sis ballarines de diferents edats, estils i personalitats: Fàtima Campos, Magdalena Garzón, Carla Moll, Ana Pérez García, Anna Pérez Moya i Donia Sbika (a la cartellera fins diumenge).

Entre les companyies internacionals destaca l’alemanya Sebastian Weber Dance Company. Presenten ‘Cowboys’, una curiosa proposta que combina sense manies l’esperit country amb el claqué per criticar el populisme als EUA (Sala Ramon Romagosa, Cornellà, dissabte 13).

’Des-espera’, magnètic espectacle de Les Impuxibles, és una peça molt honesta on Ariadna Peya i Marc Solé mostren la dificultat de les relacions no convencionals, com la que sorgeix de la unió d’una dona gran amb un home jove. La música de la pianista Clara Peya –en aquest cas gravada– atrapa tant com els duos que es marquen els ballarins. Ofereixen dues sessions el mateix dia 11 de març a l’Atrium Viladecans.

Un altre estil de dansa contemporània destil·la ‘Hidden’, últim capítol amb què Lali Ayguadé tanca una trilogia sobre la identitat iniciada amb ‘Kokoro’ (2015) i ‘Iu an Mi’ (2017). L’obra penetra en aquella part de l’inconscient que ens defineix en aquesta peça poblada d’estranys personatges interpretats per Anna Calsina, Diego Sinniger, Lisard Tranis, Akira Yoshia i Piero Steiner (TNC, del 18 al 21 de març). El Lliure, que també s’apunta a la Quinzena amb una obra creada durant el confinament, ‘Criaturas del desorden’, on la ballarina i coreògrafa Elena Córdoba analitza la dansa contemporània i el seu ecosistema amb l’ajuda de flors i plantes. Cocreada amb els ballarins que la interpreten –Jesús Rubio Gamo, Clara Pampyn i María José Pire– aquesta peça es veurà al Lliure de Gràcia aquest cap de setmana.

Veus experimentades

Notícies relacionades

Sol Picó ofereix ‘Animal de Séquia’, una relectura de les tradicions valencianes tan faller com a provocador (Mercat de les Flors, 13 i 14 de març) i l’agosarat Sergi Faustino i unes altres dues creadores tan veteranes com ell, Mercedes Recacha i Viviane Calvitti, celebren ‘30 anys d’èxit’. Una mirada al camí recorregut i al que els demanen els seus cossos ara després de tot l’après (La Caldera, de l’11 al 13 de març). L’experiència dels intèrprets també destaca en artistes encara amb un recorregut més gran -Pep Ramis, Andrés Corchero, Piero Steiner i Enric Ases– posen en tela de judici les utopies a ’La set i la revolució’ (Teatre Segarra, 12 de març).

El llegat del mestre Merce Cunningham (2019-2009), una de les figures de la dansa contemporània del segle XX, serà revisat pel Ballet de Lorraine amb un programa que inclou ‘For four walls’ (1944), amb música per a piano de John Cage, ‘Rain Forest’ (1968) i la seva icònica ’Sounddance’ (1975). Una finestra a la història de la dansa que el Mercat oferirà del 19 al 21 de març.

Pel·lícules i curts a Filmin

Temes:

Dansa