Estrena al TNC
Carlota Subirós afegeix ritme als ardors de ‘La nit de la iguana’
La directora munta la primera versió en català de l’obra de Tennessee Williams amb un repartiment de 12 actors encapçalat per Nora Navas, Joan Carreras, Lluís Soler i Màrcia Cisteró i una espectacular escenografia de Max Glaenzel
Carlota Subirós s’enfronta al seu segon Tennessee Williams amb ‘La nit de la iguana’, una gran producció amb 12 actors protagonitzada per personatges desesperats i imperfectes que s’han d’enfrontar als seus propis fantasmes per sobreviure. Després de l’èxit de ‘La rosa tatuada’, que també va muntar al TNC fa vuit anys, des d’aquest dijous i fins al 28 de març estrena ‘La nit de la iguana’ per primera vegada en català. La mateixa Subirós ha traduït aquesta versió d’aquesta tòrrida obra que defineix com a «simfònica». La música és un distintiu d’aquesta versió teatral, un cant a la resiliència, «a aquest abassegador impuls vital que manté vius uns personatges en caiguda lliure plens d’humor i ràbia», afirma Subirós. L’obra aprofundeix en altres aspectes a diferència de la famosa pel·lícula dirigida per John Huston el 1964 amb Richard Burton en el paper del reverend reconvertit en guia turístic Lawrence T. Shannon, Ava Gardner com la sensual Maxine Faulk i Deborah Kerr com a pudorosa Hannah Jelkes, entre d’altres. Abans, el 1961, l’obra s’havia estrenat a Broadway amb Patrick O’Neil, Bette Davies i Margaret Leighton.
Temptació, desig i alcohol
Una espectacular escenografia de Max Glaenzel trasllada l’espectador a aquesta zona salvatge i paradisíaca de la costa mexicana del Pacífic, lluny d’aquesta Europa de 1940 en la guerra de la qual els EUA encara no han entrat. Subirós ha optat per Nora Navas, amb qui ja va treballar en l’exigent ‘El quadern daurat’, per al rol de Maxine, nord-americana que regenta l’hotelet decadent on intenta oblidar la seva recent viudetat disfrutant al màxim de la vida, «cardant i intentant salvar Shannon prenent romcocos», assenyala Navas. Considera que «l’obra adquireix més profunditat filosòfica al teatre» que a la pel·lícula. Ella ha vist tots els films basats en obres de Williams; en canvi, Joan Carreras ni tan sols ha vist el film de Huston. Ha preferit evitar l’allargada ombra del mític Burton i arribar «des de la intuïció» al personatge del turmentat i alcoholitzat, amb debilitat pel pecat de la carn amb noies massa jovenetes. Màrcia Cisteró interpreta Hannah, antítesi de Maxine, una pintora casta i espiritual que cuida el seu avi Nonno, un poeta de 96 anys (Lluís Soler), i que intentarà salvar el reverend sense deixar de ser fidel a si mateixa. «El personatge de Hannah és el més sorprenent, desconegut i complex de tots respecte al film. Una figura enigmàtica a descobrir», assenyala Subirós. I Paula Jornet encarna la noia que pot portar més d’un problema a Shannon.
Notícies relacionades«He retallat i sintetitzat, conservant l’essència de l’obra, respectant tot el calidoscopi», diu la directora, el muntatge de la qual, amb dramatúrgia de Ferran Dordal, no supera les dues hores. Històries tangencials cobren més protagonisme al teatre que al film. Per exemple, la família alemanya liderada per un fabricant d’armes, un reflex de l’ascens de la ultradreta a Europa. «Aquest és un dels elements més inquietants i discordants de l’obra», reconeix la directora, que adverteix de com la història es repeteix. També hi guanyen pes les figures de Pedro i Pancho, aquests veïns capaços d’impressionar els turistes tirant-se al mar des de gran altura o amb altres habilitats més íntimes.
Realitat i fantasia
La posada en escena juga amb la realitat i la fantasia. D’una banda, aposta per «una escenografia hipernaturalista» i, d’una altra, mostra tot l’artifici de la caixa escènica, o com els mateixos actors s’encarreguen de reproduir els sons de la selva. «Cada assaig ha sigut una celebració, però també un acte de resiliència. Mai ha sigut fàcil la nostra professió però avui té un valor extraordinari», va declarar emocionada Subirós al parlar del que ha suposat aquest projecte, que va acceptar poc abans del primer confinament. Agraeix el luxe de treballar a la Sala Gran amb un gran equip i amb el ‘savoir faire’. «En molts moments vaig pensar que no tenia sentit un projecte com aquest, que no ho aconseguiríem. Agraeixo a Xavier Albertí (director del TNC) i a tot l’equip la seva implicació perquè sí que importa continuar fabulant, explicant històries i viure moments com els que ens ofereix ‘La nit de la iguana’, on per moments sents que penetres al cor de les tenebres, arribes al qüestionament absolut de tot i has de seguir endavant».
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- 40 anys de ‘retorn al futur’ Un DeLorean es passejarà el dia 29 per Barcelona
- De ruta per LLancà Els camins de la tramuntana
- CATA MAYOR La bona brasa marina arriba a Sabadell
- Restaurants a prop del mar per menjar després de la platja
- Dues propostes Viatjar a Tòquio i Beirut sense sortir de Barcelona