Tornada ‘online’

Santi Carrillo: «A ‘Rockdelux’ ens agrada tant Dylan com ‘Bad Bunny’

La revista musical ressuscita en format digital per subscripció sota el paraigua del Primavera Sound, amb més projecció llatinoamericana i estrenant-se amb les seves llistes dels millors discos i productes culturals de l’any

BARCELONA  06 11 2019 El director de RockdeLux SANTI CARRILLO en la redaccion de la revista  FOTO FERRAN SENDRA

BARCELONA 06 11 2019 El director de RockdeLux SANTI CARRILLO en la redaccion de la revista FOTO FERRAN SENDRA / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

El 4 de maig, quan ‘Rockdelux’ va anunciar el tancament després de 36 anys de cita mensual als quioscos, l’alternativa de convertir-se en un producte digital no va ser considerada. El seu director editorial, Santi Carrillo, ens deia llavors que havia de passar «molt temps encara» perquè a Espanya es pogués llançar un mitjà musical de pagament a la xarxa. Però com si aquests set mesos equivalguessin a set anys, la capçalera barcelonina reneix sobtadament en versió ‘online’, contradient aquell diagnòstic i apostant per la subscripció.

¿Què ha passat? Carrillo observa un «canvi de paradigma», perceptible en la tendència de la premsa diària i «en la normalitat amb què ara s’accepta pagar per aplicacions de sèries de televisió o per un canal de música». Deixa clar que el ‘Rockdelux’ en paper és «inviable» i que el digital només pot tenir recorregut «si la gent es disposa a pagar». La revista es venia a 4,90 euros, i ara la subscripció s’ofereix a un euro el primer mes i amb una quota de 3,99 a partir del segon (tarifa anual, 40 euros). La web permet l’accés gratuït a un màxim de cinc articles al mes.

Dylan, millor cançó del 2020

Aquest nou ‘Rockdelux’, estrenat aquest dilluns, oferirà actualitzacions diàriament, i entre els seus reclams de sortida hi figuren les llistes dels millors discos de l’any (i llibres, sèries, còmics...), un clàssic de la casa, que s’aniran desplegant per parts al llarg d’aquesta setmana. La de les cançons del 2020 ja és visible i recorda els amplis contorns artístics de la publicació: l’encapçala ‘Murder most foul’, de Bob Dylan, i en el rànquing hi conviuen temes de la rapera Megan Thee Stallion, del cantautor pop Benjamin Biolay o dels art-punk The Strokes.

Notícies relacionades

La viabilitat econòmica depèn de l’estrenat vincle amb el Primavera Sound, que aporta estructura logística i recursos humans, com el redactor en cap, Aleix Ibars, afegint-se a la tradicional plantilla de col·laboradors. Santi Carrillo recorda que «la vinculació de la revista amb el Primavera està ja en els seus orígens», com a assessora artística primer, i conservant sempre l’escenari ‘Rockdelux’. Però ¿tindrà repercussions en l’enfocament d’allò que tingui a veure amb el festival? «Ara no és el moment de dir-ho, perquè s’haurà d’anar demostrant amb el camí que anem fent», reflexiona el director. «Però estem convençuts que el festival no s’involucrarà en els continguts, perquè és una cosa que es va pactar des del començament».

Més pendent de Llatinoamèrica i més oberta a l’extramusical, ‘Rockdelux’ integra firmes convidades com l’escriptora argentina Mariana Enríquez, l’advocat Xavier Melero o l’eurodiputat Ernest Urtasun, tots tres, lectors veterans de la revista. «El món de Rockdelux, que de vegades ha semblat tancat, està obert a molta gent interessant», defensa Santi Carrillo, que es pren amb serenitat debats a sang i foc com el que va girar entorn del reggaeton. «A nosaltres ens agraden tant Dylan com Kendrick Lamar o Bad Bunny. Si aquest fa un disc extraordinari, ho direm, i ens importa un rave si és de reggaeton. Ens agrada la gran música, sigui de l’estil que sigui».