¿Per què Bob Esponja et fa feliç?

¿Per què Bob Esponja et fa feliç?

Julián García | 04 de novembre 2020

Netflix estrena 'Un héroe al rescate', tercer llargmetratge del gran fenomen animat dels últims 20 anys. Analitzem el seu superèxit

La feligresia de Bob Esponja va caure en un profund abatiment quan, a mitjans de juliol, Paramount anunciava que ‘Un héroe al rescate’, tercer llargmetratge protagonitzat per la carismàtica criatura groga, no s’estrenaria als cines a causa de la pandèmia. La nova pel·lícula de Bob Esponja i Patricio saltaria directament a l’‘streaming’ en una data per decidir de l’any 2021, una notícia molt trista si es té en compte que era una de les estrenes de cine més esperades i il·lusionants d’aquest últim estiu.

El disgust, no obstant, es va transformar en alegre sorpresa després de l’anunci que no s’hauria d’esperar al 2021. Al contrari: Netflix, que havia adquirit els drets de la pel·lícula per a la seva distribució fora dels Estats Units, estrena ja, aquest mateix dijous, ‘Un héroe al rescate’, colorista (i emocionant) deliri en el qual els nostres dos ídols submarins surten a la recerca del cargol Gary, que ha sigut segrestat pel rei Poseidón, i acabaran ni més ni menys que als casinos de la ciutat perduda d’Atlantic City després de rebre consell espiritual d’un cap de Keanu Reeves incrustat a l’interior d’una planta rodadora del desert... L’univers Bob Esponja, sense filtre.

Keanu Reeves, en un fotograma de la pel·lícula, acompanyat de Patricio i Bob Esponja.

El maig del 2019 es van celebrar els 20 anys de l’emissió del primer episodi als Estats Units. Al llarg d’aquestes dues dècades, la sèrie creada pel malaguanyat biòleg marí Stephen Hillenburg s’ha convertit en un dels més colossals fenòmens de la cultura popular del segle XXI. Aquí intentarem desentranyar les raons del gran èxit de ‘Bob Esponja’ entre nens i, sobretot, adults entregats sense complexos al buf de vida de tots i cada un dels seus desenraonats episodis.

EL TALENT CREATIU DE HILLENBURG

EL TALENT CREATIU DE HILLENBURG

Stephen Hillenburg, amb Bob Esponja.

Stephen Hillenburg va morir el novembre del 2018 als 57 anys a causa de l’ELA

Sis mesos abans de la festa de 20è aniversari, la gran família de Fondo de Biquini va haver de lidiar amb la tràgica mort de Hillenburg a causa de l’esclerosi lateral amiotròfica (ELA). Tenia 57 anys. Havia estudiat biologia marina i impartit classes en un institut oceanogràfic, on utilitzava com a mètode d’ensenyament un còmic amb ninotets de fauna i flora subaquàtica que ell mateix havia dibuixat. Més tard, Hillenburg deixaria l’ensenyament i es dedicaria a l’art i l’animació. Treballant a Nickelodeon, va poder donar curs a les seves dues passions, la biologia i el dibuix, creant ‘Bob Esponja’, sèrie de la qual seria ‘showrunner’ entre 1999 i el 2004.

EL GRAN FENOMEN GLOBAL

EL GRAN FENOMEN GLOBALNickelodeon va emetre l’1 de maig de 1999 aquell ja llegendari ‘Se necesita ayudante’ en què l’esponja amb pantalons quadrats trobava feina a la graella de l’hamburgueseria El Krustáceo Krujiente després de salvar el seu propietari, el Señor Kangrejo, d’una invasió d’anxoves. El capítol, petita meravella animada d’una mica més de vuit minuts de durada escrita pel mateix Hillenburg, donava pistes inequívoques del camí que prendria la sèrie: els personatges carismàtics (el lluminós Patricio, l’usurer Kangrejo, el malcarat Calamardo), l’univers guillat de Fondo de Bikini o el frenesí visual evocador dels ‘cartoons’ clàssics de Chuck Jones, Tex Avery i Bob Clampett.

Señor Kangrejo, Plankton, Calamardo, Bob Esponja, Gary, Patricio i Arenita, en una foto de família.

A la sèrie li va costar arrencar. No va ser fins a la meitat de la segona temporada, ben entrat el 2001, que va començar a despuntar en audiència i convertir-se en estratosfèric fenomen pop. Han sigut, fins ara, un total de 444 episodis –emesos en 268 capítols, la majoria a tall de programa doble– repartits en 13 temporades, així com tres llargmetratges, dos estrenats en sales de cine, ‘Bob Esponja: La pel·lícula’ (2004) i ‘Bob Esponja: Un heroi fora de l’aigua’ (2014); i un tercer, el que ens ocupa, derivat directament a l’‘streaming’ per culpa de la pandèmia (que, per cert, inclou cançó i videoclip de J. Balvin a la necessària altura de les circumstàncies).

A més d’un aplaudit musical de Broadway, de gairebé una trentena de videojocs per a tots els formats i suports imaginables i d’una extensa col·lecció de còmics (publicada a Espanya per Roca Juvenil), ‘Bob Esponja’ comptarà a principis de l’any que ve també amb una preqüela: ‘Campamento coral’, sèrie en la qual es relataran les aventures infantils dels nostres herois als seus estius de somni, i de la qual apareixen els primers aperitius, en forma d’emotius ‘flashbacks’, a ‘Bob Esponja: Un héroe al rescate’.

LES LEGIONS DE FANS

LES LEGIONS DE FANSPer descomptat, l’univers de Fondo de Bikini ha generat centenars, milers, milions d’objectes de marxandatge durant aquestes dues dècades, gairebé tants com els d’altres fites pop dignes d’estudi com ‘Cars’ o ‘Frozen’. I ha comptat amb abnegats fans com Pharrell Williams, Marc Jacobs, Karl Lagerfeld, LeBron James i Barack Obama. En el fabulós migmetratge ‘Descubriendo la Atlántida’ (2007), David Bowie posava la veu al personatge de Su Alteza Real. I al també sensacional capítol llarg ‘Bob Esponja y la gran ola’ (2009), Johnny Depp feia el mateix amb el surfista Jack Kahuna Laguna. A ‘Bob Esponja: La pel·lícula’, David Hasselhoff regalava un delirant cameo com a socorrista de platja, mentre Scarlett Johansson era la veu de la deliciosa princesa Mindy, filla de Neptú. A ’Un heroi fora de l’aigua’, Antonio Banderas es convertia en el brivall de la funció com a Pirata Burger Barba; i, en fi, poc a afegir a les al·lucinògenes aparicions de Keanu Reeves en aquesta última entrega. Ser fan de Bob Esponja sempre ha tingut alguna cosa ‘cool’.

David Hasselhoff, Su Alteza Real (David Bowie), Johnny Depp (Jack Kahuna Laguna), Princesa Mindy (Scarlett Johansson), Pirata Burger Barba (Antonio Banderas) i Pharrell Williams.

LA INFLUÈNCIA EN ALTRES SÈRIES

LA INFLUÈNCIA EN ALTRES SÈRIESEl 2015, el crític Juan Manuel Freire afirmava en aquestes mateixes pàgines que «si ‘Els Soprano’ es considera la pedra capital de la tercera edat daurada de la televisió, ‘Bob Esponja’ seria alguna cosa així com l’equivalent quant a sèries de dibuixos per a nens». Es referia a la influència capital de la seva imaginació sense fre en formidables sèries posteriors com ‘Hora de aventuras’, ‘Tito Yayo’ o ‘Steven Universe’. Segurament és això, la seva desacomplexada dosi extra de bogeria, cosa que ha fascinat –embogit, gairebé millor– nens i adults, enamorats tant per la frenètica vivor dels seus dibuixos com per la seva capacitat, des del desinterès a qualsevol forma de cinisme, per fer del món un lloc una mica millor: la ‘joie de vivre’, la innocència, l’amistat, la lluminositat i el desenfrenament, posats al servei de la humanitat, durant uns quants minuts.

Nens i adults han quedat enamorats per la vivor dels seus dibuixos i la seva capacitat per fer del món un lloc una mica millor

LES CONTROVÈRSIES

LES CONTROVÈRSIESA més de l’estressant frenesí visual de la sèrie, que alguns metges han considerat que podria afectar l’atenció dels nens, un dels aspectes que més rius de tinta ha fet córrer entre l’audiència més rància és l’estreta relació d’amistat entre Bob i Patricio, ja que hi ha hagut qui ha volgut detectar-hi suposats tics homosexuals. El mateix Hillenburg sempre va parlar dels seus personatges com a «asexuals», el que no treu que el brètol equip de guionistes hagi llançat més d’un saludable, i sempre hilarant, picada d’ullet autoconscient.

Un altre focus de controvèrsia de la sèrie ha sigut la dolorosa submissió laboral de Bob Esponja, treballador abnegat i feliç malgrat ser durament explotat pel Señor Kangrejo a les graelles d’El Krustáceo Krujiente. No és estrany, doncs, que se l’hagi arribat a considerar com a símbol del precariat neoliberal.

Senyor Kangrejo, Calamardo i Bob Esponja, en el primer episodi de la sèrie.

I... PATRICIO ESTRELLA, PER DESCOMPTAT

I... PATRICIO ESTRELLA, PER DESCOMPTATEl rialler Bob Esponja dona títol a la sèrie, però Patricio Estrella, el millor amic de Bob, és el seu protagonista no oficial i, sens dubte, una de les raons del seu èxit. Doblat magistralment per l’actor César Capilla en la versió espanyolaPatricio transcendeix la condició de secundari de luxe per convertir-se en un dels millors robaplans de la història. «Patricio és adorable. És limitat intel·lectualment, però per a ell no existeixen prejudicis, malícia ni límits al seu cor», explica Capella a aquest diari.

Bàsicament, es tracta d’una estrella de mar rosa vestida amb banyador verd (idèntiques tonalitats que aquest tercer equipament del Barça d’aquesta temporada que tantes, i incomprensibles, burles va despertar), amb tripa pronunciada, sense treball conegut, d’escassos llums, tot i que totes les seves aparicions són una capsa de sorpreses que solen millorar exponencialment l’episodi.

«Per a Patricio no existeixen prejudicis, malícia vni límits al seu cor», diu el seu doblador, César Capilla

Sent tonto com és, Patricio pot tenir sorprenents ràfegues de lucidesa que li permeten sentències del tipus: «Persones refinades i sofisticades com nosaltres no han d’embrutar els seus llavis amb obscenitats». A ‘Un héroe al rescate’, s’atreveix amb reflexions metafísiques a l’altura d’‘Origen’ de Christopher Nolan. «Dues persones no poden tenir el mateix somni i, molt menys, estar en aquest somni alhora. Això seria filosòficament insostenible», afirma el nostre heroi rosa quan Bob Esponja li pregunta: «¿Estem somiant?».

Atès el carisma de l’estrella rosa, a ningú li va estranyar la notícia que Nickelodeon estava preparant un ‘spin-off’ protagonitzat per Patricio. Sota el títol de ‘The Patrick Star Show’, aquesta nova sèrie, que tindria 13 episodis en la seva primera temporada, mostrarà l’estrella de mar ni més ni menys que com a presentador d’un ‘late-night’.