emocionat a salzburg

Plácido Domingo: «No em retiraré mai de la música»

Gairebé un any després de les primeres acusacions per assetjament sexual i després d'haver superat la Covid-19, el tenor i director espanyol se sent «bé i fort»

Mentre és celebrat a Àustria i aquest mes actuarà a Itàlia, a Espanya se li han tancat els escenaris, una cosa que lamenta l'artista

Plácido Domingo: «No em retiraré mai de la música»

Kerstin Joensson

4
Es llegeix en minuts
Alejandra Silva / Efe

Gairebé un any després de les primeres acusacions per assetjament sexual i després d’haver superat la Covid-19, el tenor i director espanyol Plácido Domingo se sent «bé i fort», tot i que reconeix que ha sigut «un any molt dur». Malgrat tot, promet que «mai» es retirarà «de la música».

El músic va reaparèixer a Salzburg dijous passat per rebre el Premi Austríac de Teatre Musical 2020 per la seva trajectòria professional. El guardó va emocionar Domingo, de 79 anys.

El premi reconeixia –segons el jurat– una llarga, polifacètica i influent carrera amb més de 150 papers operístics en el seu repertori, i destacades fites com a director, responsable musical i promotor de nous talents.

«És un veritable honor per a mi ser aquí, la meva relació amb el públic austríac ha sigut sempre extraordinària», relata Domingo a Efe en resposta a un qüestionari.

El viatge a la ciutat natal de Mozart és el primer de l’espanyol després d’haver-se recuperat de Covid-19 a la seva casa d’Acapulco (Mèxic). «Ha sigut un any molt dur per a mi i per a la meva família», confessa.

«Em poso bé i fort. Amb molta determinació i el suport de la meva família, he recuperat les meves forces físiques i vocals», afirma.

Lamenta les cancel·lacions a Espanya

Mentre Domingo era celebrat a Àustria i aquest mes actuarà a Itàlia, a Espanya se li han tancat els escenaris dels teatres públics, una cosa que el tenor ha lamentat.

El Ministeri de Cultura i Esport va decidir el febrer –després de les conclusions de la investigació del Sindicat d’Artistes Musicals dels Estats Units– cancel·lar les actuacions del cantant el maig al Teatre de la Zarzuela.

Segons el cantant, la presidenta de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (Inaem) es va comunicar amb el seu agent hores abans que el ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribes, fes pública la decisió de cancel·lar les seves actuacions.

«Vam demanar que ens esperessin per parlar directament amb mi, però la seva resposta va ser que la decisió ja havia sigut presa», assegura Domingo.

El músic lamenta no haver tingut l’oportunitat de parlar amb els representants del Govern i critica que «el ministre va prendre la seva decisió en poques hores».

«Em va doldre escoltar en les seves declaracions que havia pres la decisió només partint del que havia llegit a la premsa», assegura.

El Teatre de la Zarzuela de Madrid va ser el primer escenari espanyol que va cancel·lar les actuacions previstes del tenor per al mes de maig passat, en les quals, a més, hauria celebrat els 50 anys del seu debut a la capital espanyola.

«Espero que un dia tot això s’aclareixi, Madrid és la meva ciutat», expressa Domingo.

I confia que el temps a poc a poc li doni la raó: «Tinc fe que les coses s’estan aclarint».

Mai abandonarà la música

Tot i que relata que és possible que en algun moment hagi de retirar-se, remarca que mai ho farà de la música.«

Dels escenaris operístics és possible que hagi de retirar-me en algun moment, però mai em retiraré de la música. Continuaré cantant concerts, tinc projectes discogràfics i vull, sobretot, dirigir», exposa.

El cantant no va voler entrar a parlar de les acusacions d’assetjament, i es va limitar a referir-se a l’entrevista que va concedir al diari italià ‘La Repubblica’ abans de viatjar a Àustria.

«El periodista Giuseppe Videtti va tenir la iniciativa d’investigar en detall el desenllaç dels fets i els resultats de les investigacions internes d’AGMA (Sindicat d’Artistes Musicals dels EUA) i de l’Òpera de Los Angeles. Els recomano que llegeixin l’article», suggereix Domingo a Efe sense entrar en més detalls.

El tenor es va defensar de les acusacions a ‘La Repubblica’ i va dir que els seus comunicats van ser malinterpretats. «Mai he abusat de ningú, ho repetiré mentre visqui», va dir a aquest mitjà.

Domingo explica en aquest diari per què ha preferit concedir entrevistes a mitjans transalpins: «Perquè Itàlia està disposada a abraçar-me de nou i perquè l’any passat vaig celebrar el 50è aniversari del meu debut a La Scala (de Milà) i a l’Arena de Verona».

La investigació de l’Òpera de Los Angeles, dirigida per Domingo des del 2003 fins a l’octubre del 2019, va acabar el març passat que eren «creïbles» les acusacions d’assetjament sexual d’una vintena de dones contra ell.

Actuacions a Itàlia i Àustria

El tenor té previst actuar aquest mes en una gala musical a la ciutat de Caserta, a Itàlia, i en dues representacions a l’Arena de Verona. Poc després, al setembre, encarnarà Simón Boccanegra a l’Òpera de Viena.

«Fins que no es trobi la vacuna, les presentacions i l’assistència no tornaran a la seva normalitat, però m’encoratja veure la iniciativa de tantes institucions i teatres», explica Domingo.

Notícies relacionades

«Estem vivint un moment tràgic per al nostre art. Hem vist amb tristesa com tots els teatres del món s’han silenciat», va dir, però va aplaudir que renaixés «l’esperança» amb la celebració, en versió reduïda, del Festival de Salzburg.

Salzburg va ser el primer escenari en el qual Domingo va cantar –i va ser ovacionat– l’estiu passat després que es fessin publiques les acusacions d’assetjament sexual.