ESTRENA A CARTELLERA

El conflicte del Pròxim Orient en versió telenovel·la

'Todo pasa en Tel Aviv', de Sameh Zoabi, proposa una lectura de l'etern problema des de la perspectiva de l'humor de telenovel·la

zentauroepp54003079 todo pasa en tel aviv200705131508

zentauroepp54003079 todo pasa en tel aviv200705131508

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Els conflictes entre israelians i palestins semblen indissolubles, però hi ha una cosa que els uneix més enllà de les tensions polítiques: la seva passió per les telenovel·les. El serial pot ser un element d’unió, i els embolics amorosos entre els dos bàndols, erigir-se com una manera d’agermanar les discrepàncies ideològiques. Tot i que només sigui a través de la ficció.

El director palestí Sameh Zoabi utilitza aquest esquema per construir la seva pel·lícula ‘Todo pasa en Tel Aviv’, en què s’atreveix a utilitzar l’humor per parlar de l’ocupació del seu país i de les contradiccions que es generen en el dia a dia. «La gent està farta de tot això i pot ser que fa 15 anys només es podria abordar el conflicte a través del drama, però ara ja hem arribat a un punt en què el que necessitem és utilitzar la comèdia per descarregar totes aquestes pressions internes que tenim acumulades», afirmava el cineasta en una visita a Madrid prèvia a la pandèmia. «Als palestins ens agrada riure, tenim aquesta manera d’abordar amb optimisme la duresa de la vida i com a cineasta he intentat ser fidel a aquest esperit, intentant no ferir sensibilitats, però sense censurar-me mai a mi mateix».

Tot pot passar

‘Todo pasa en Tel Aviv’ seria alguna cosa així com una telenovel·la dins del cine i, partir d’aquest esquema, tot pot passar, qualsevol situació pot ser utilitzada per generar una reflexió a través de gags que enfronten l’espectador amb una realitat incòmoda.

El protagonista de la pel·lícula, Salem, és un jove palestí que viu a Jerusalem i que treballa en la sèrie ‘Tel Aviv on Fire’, per la qual cosa ha de creuar el punt de control israelià cada dia. Allà es trobarà amb Assi, un policia que decideix aprofitar la seva situació de poder per manipular la història de la telenovel·la a través de Salem i així satisfer els desitjos de la seva dona, una fidel seguidora.

Una forma d’addicció

Notícies relacionades

«Em vaig preguntar, ¿per què la gent veu les telenovel·les? Perquè són una forma d’addicció. Quan arribes a un punt no pots parar, hi has invertit tant temps que has de saber com acaben». Però hi ha moltes telenovel·les que s’allarguen anys i anys... «Com el conflicte entre Israel i Palestina», fa broma.

El director és fill d’una refugiada palestina. Explica que amb vuit anys la van expulsar de casa seva i de la seva terra i d’alguna manera li van robar la infància. Però mai la va sentir parlar amb odi. «Totes les guerres que tenim al món són per culpa dels homes. Crec que les dones de la meva terra són unes autèntiques supervivents que han de tirar endavant en un món que l’ego masculí s’ha encarregat de destrossar».

Temes:

Cine Palestina