ANUNCI DE PROGRAMACIÓ

La 'nova normalitat' del Liceu: així serà la temporada 2020-21

Àlex Ollé uneix tradició i modernitat en el primer dels quatre muntatges que oferirà els pròxims quatre anys com a artista resident al coliseu

Les veus d'Anna Netrebko, Sondra Radvanovsky, Piotr Beczala, Javier Camarena, Gregory Kunde, Ermonela Jaho i Carlos Álvarez seran protagonistes la temporada vinent

zentauroepp53775648 icult200616180331

zentauroepp53775648 icult200616180331
20200617 498937 liceureaperturae 1 31 vid  17 182714

/

5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Després d’una brillant temporada del 20è aniversari de la reconstrucció del Liceu truncada pel coronavirus, el Liceu ha presentat aquest dimecres els seus plans per al curs vinent, que uneix tradició i modernitat. El muntatge que millor ho reflecteix és ’La bohème’ d’extraradi que firma Àlex Ollé, que estrena la seva residència per quatre anys al Liceu amb aquest muntatge estrenat al Regio di Torino. Com a assessor del director artístic Víctor Garcia de Gomar, Ollé espera contribuir «ampliar el públic jove i els gustos del públic del Liceu, així com donar cabuda a la nova pedrera professional». Els pròxims quatre anys aportarà dues noves produccions seves, entre elles ‘Lady Macbeth de Msenk’, de Xostakavitx, i la ’Norma’, de Bellini, estrenada a la Royal Opera House de Londres. A més, en temporades venidores es veuran ‘La flauta màgica’ de Mozart dirigida per Gustavo Dudamel amb Núria Rial i Javier Camarena, l’impressionant ‘Karl V’ de Krenek que Carlus Padrissa va estrenar a Munic i la versió de ‘Wozzek’, obra de Berg amb una producció del festival de Salzburg protagonitzada per Matthias Goerne i Elena Zhidkova.

Temporada atípica 

Però aquests muntatges es veuran una vegada superades les limitacions d’aquesta atípica temporada postconfinament 2020-21 marcada per la reducció de l’aforament a la meitat: 1.000 persones per funció. I com que les funcions també s’han reduït, qui segur que podran accedir al Liceu són els abonats, però poc més. Vist així, anar al Liceu serà un luxe. Valentí Oviedo, director general, espera recuperar per al març l’aforament total de la sala coincidint amb la reposició d’‘Otello’, «calculant que aleshores s’hagi trobat vacuna o remei per al Covid-19». La nova normalitat també obligarà a no tenir servei de vestuari, no entregar programes de mà en paper i fins a regular les entrades i sortides dels lavabos, que era una de les preocupacions que els abonats van manifestar en una enquesta. També els preocupaven els protocols de seguretat. Aquests requeriran rentar-se les mans amb hidrogel a l’entrada a l’edifici i portar mascareta. 

La pandèmia ha alterat la programació prevista i les previsions econòmiques del coliseu. A causa dels ajustaments pressupostaris –comptarà amb 44 milions davant els 50 previstos inicialment– i a l’adaptació a la nova normalitat, s’han posposat produccions com ‘Eugene Onegin’, de Txaikovski; ‘Dialogues de Carmélites’, de Poulenc; el ballet ‘La nit de Sant Joan’ (Soirées de Barcelone), de Robert Gerhard, en versió del coreògraf Antonio Ruz. Malgrat les dificultats tant tècniques com econòmiques derivades de l’aplicació dels nous protocols de seguretat tant a l’escenari –el cor encara no sap com podrà actuar–, la fossa i la sala, el coliseu oferirà vuit títols escenificats –tres dels quals reposicions–, quatre òperes en versió concert i un musical semiescenificat, ‘My fair lady’.

Els ajustaments no impediran no obstant desenvolupar la nova etapa del Liceu com a centre de pensament, amb espai per a exposicions i conferències. Aquest any l’obsessió travessa la temporada i teixeix una sèrie de propostes connectades amb altres arts com la poesia i la filosofia on brilla la presència de l’artista plàstica Chiharu Shiota. Aquesta japonesa coneguda pels múltiples fills que ocupa a les seves obres debutarà a Barcelona amb una instal·lació al Saló dels Miralls inspirada en el ‘Viatge d’hivern’, un cicle de poemes que Schubert va musicar. «La idea és que cada temporada aquesta obra sigui revisitada per altres artistes», va destacar el director artístic Garcia de Gomar.

Netrebko, Radvanovsky i Beczala

El curs 20-21 del Liceu obrirà boca amb un recital de Sondra Radvanovsky i Piotr Beczala el 27 de setembre, dos cantants de primera, i després arribarà ‘Il trovatore’, de Verdi, en versió concert protagonitzada per la diva Anna Netrebko –que també oferirà un recital en solitari–, Yusif Eyvazov, Ludovic Tézier i Okka von der Damerau (1 d’octubre). Els amants de l’òpera no veuran el primer títol escenificat fins al 24 d’octubre: ‘Don Giovanni’, de Mozart, en una producció de l’òpera de Frankfurt amb una posada en escena de Christof Loy en clau psicològica que mostra les contradiccions del famós depredador sexual interpretat per Christofer Maltman al costat de Miah Persson (Donna Anna), Véronique Gens (Donna Elvira) i Luca Pisaroni (Leporello). Josep Pons, titular de la Simfònica del Liceu capitanejarà l’orquestra. «L’orquestra comptarà amb uns 40 efectius, com si fos una orquestra de cambra», va precisar Pons. S’ha escollit aquesta producció perquè no hi ha gaire contacte entre els intèrprets i el cor no té gran presència. El 30 d’octubre tornarà l’aclamat tenor peruà Juan Diego Flórez amb un recital ja anunciat.

El sexe també és present a ‘Lessons in love and violence’, última obra firmada per George Benjamin i Martin Crimp que analitza en clau contemporània l’obsessiva relació d’Eduard II i el seu amant Piers Gaveston.  El Liceu acull l’estrena Espanya d’aquesta coproducció internacional. També serà interessant l’estrena d’una nova peça de cambra, ‘Sis solos soles’, un projecte de l’Òpera de Butxaca i Nova Creació (OBNC) basat en sis monodrames per a intèrpret femenina i instrumentista que crearan sis equips diferents de llibretista compositor que convidarà el públic a descobrir les entranyes del Liceu i a explorar «altres formes d’òpera», va explicar Víctor Garcia de Gomar, el director artístic del coliseu. 

Torna Camarena

El tenor mexicà Javier Camarena tornarà al Liceu després del seu triomf aquesta temporada amb un recital. Aquesta vegada el públic no podrà col·locar cadires a l’escenari ja que interpretarà Edgardo a ‘Lucia di Lammermoor, de Donizetti al costat de Nadine Sierra (Lucia) i Marius Kwiecien (Enrico). El muntatge està ambientat als anys 60.

També hi haurà dos títols de Verdi molt estimats pel públic. D’una banda és la reposició de ‘La traviata’ en una versió conceptual de David McVicar estrenada al Liceu el 2014. De l’altra, ‘Otello’ en una producció estrenada a Londres amb un destacat repartiment amb Gregory Kunde, Krassimira Stoyanova i Carlos Álvarez. Els altres dos títols escenificats també són reposicions: ‘Tannhäuser’, de Wagner, ara amb Stefan Vinke com a protagonista de la moderna posada en escena de Robert Carsen vista al coliseu el 2008 i ‘Les contes d’Hoffmann’, d’Offenbach, en la versió de Laurent Pelly vista el 2013, que comptarà amb John Osborn i Ermonela Jaho en el repartiment, entre d’altres.

Notícies relacionades

En concert hi haurà des d’òpera barroca amb ‘Platée’, de Jean-Philippe Rameau a càrrec de William Christie i Les Arts Florissants, l’òpera de Mozart ‘Mitridate, re di ponto’ dirigida per Marc Minkowski i ‘La princesa filòsofa’, una peça del barceloní Carles Baguer estrenada al Teatre de la Santa Creu de Barcelona el 1797 que interpretaran alumnes de l’Esmuc.

El coronavirus va acabar amb la possibilitat de veure l’aclamada ‘Giselle’ contemporània d’Akram Khan per a l’English National Ballet, per ara sense nova data al Liceu. Els únics títols previstos la temporada vinent són ‘Onegin’, a càrrec de l’Eifman Ballet de Sant Petersburg que tant va agradar amb ‘Anna Karenina’; el clàssic ‘El llac dels cignes’, amb una versió de John Cranko a càrrec del Ballet Nacional Txec i la sensual peça contemporània ‘Solstice’, de la companyia de Blanca Li, que debuta al coliseu.

Temes:

Liceu