EL FUTUR DE LES LLIBRERIES

Els llibreters espanyols es conjuren contra el model Amazon

Més de 800 establiments rellancen la web todostuslibros.com com a espai cultural i especialitzat per a la venda de llibres

congreso-libreraas-2020---segunda-jornada-a-josa-baez-270

congreso-libreraas-2020---segunda-jornada-a-josa-baez-270

3
Es llegeix en minuts
Julia Camacho
Julia Camacho

Periodista

ver +

«No ens plantegem ser com Amazon, el que volem és traslladar el nostre concepte de llibreria i espai cultural en el món ‘online’». La Confederació d’Associacions i Gremis de Llibreries (CEGAL) es reivindica aquests dies en el seu congrés nacional a Màlaga amb la presentació d’una nova plataforma digital, la web todosloslibros.com, que es reinventa i deixa de ser un simple reposador o lloc de consulta. Un projecte elaborat amb mim i delicadesa pels mateixos llibreters, amb col·laboracions d’editorials i distribuïdors, amb el qual volen arrabassar un tros de pastís als grans del sector digital aprofitant precisament aquest tracte personal i diferenciat que els lectors troben en aquestes llibreries de barri que a poc a poc ha anat agonitzant amb el comerç ‘online’.

La interacció dels lectors serà un dels principals atractius del projecte, que permetrà als usuaris, per exemple, crear prestatgeries o llistes personalitzades de llibres segons els seus gustos, plantejar o demanar recomanacions amb altres usuaris o llibreters, compartir ressenyes i crítiques literàries o conèixer les activitats culturals de cada una de les llibreries associades. «Un espai per quedar-te a viure si t’agraden els llibres», resumeix Jesús Trueba, de la llibreria La Buena Vida de Madrid i un dels impulsors del projecte que ja està disponible per a qualsevol lector. No obstant, ara mateix la web només permet reservar l’exemplar per acudir a recollir-lo, però a partir de l’estiu, una vegada es compatibilitzin els sistemes informàtics de cada establiment, oferirà la possibilitat de comprar-lo ‘online’ i rebre’l a casa o a la llibreria que desitgi.

La calidesa de la llibreria, en el món virtual

«En això no hi ha tanta diferència, perquè ara molts lectors no són a casa i les grans companyies del mercat ‘online’ han de buscar espais on poder dipositar les comandes», matisa Trueba. Segons apunta, «el projecte neix ara afortunadament, perquè si ho hagués fet fa set anys, hauríem perdut la batalla amb el món ‘online’, ara hem depurat els errors per oferir, a més, una informació de qualitat, el nostre gran potencial».

El sector es mostra molt orgullós amb el valor afegit que aportarà la web, perquè respecta el concepte de llibreria com a espai de referència i intercanvi, cosa que permetrà, confien, arribar no només a l’usuari que està interessat en la literatura com en la vida cultural, i guanyant de passada nous lectors. «El que som en el món físic, la selecció de títols, els consells del llibreter cada un amb la seva personalitat, ho traslladem en el món ‘online’», subratlla. Això sí, a l’estar centralitzada tota l’oferta en una mateixa web, els llibres tindran un preu fix amb independència de l’establiment en el qual es reculli.

El repte de la sostenibilitat

Notícies relacionades

En aquest sentit, la vicepresidenta de la CEGAL, Sara Sánchez, destaca l’evolució del sector llibreter cap a un model més ecològic i sostenible, ja que s’avança al comerç de proximitat. I permet, de passada, la subsistència d’aquestes petites llibreries de barri que veuran incrementades les seves vendes ja que, fins ara, la web todosloslibros.com rebia dos milions de consultes bibliogràfiques sobre alguns dels quatre milions de títols que tenien registrats, alguns descatalogats, o sobre els 1,2 milions de títols que es comercialitzen actualment tant a Espanya com a Llatinoamèrica. Un volum de possibles usuaris que ara esperen mantenir com a compradors.

La plataforma digital ha sigut un dels pilars entorn dels quals s’ha orquestrat el XXIV Congrés de Llibreries, que aquests dies analitza a Màlaga un altre dels reptes del sector: com captar nous lectors. «Hi ha adults que llegeixen premsa esportiva però no fan el salt al llibre, i això s’aconsegueix convertint les llibreries en centres d’experiències, posant en valor aquest espai físic de trobada perquè, per exemple, acudeixin a una xerrada sobre un esportista que ha escrit un llibre», apunta. Els llibreters també debaten sobre com dur a terme un model més ecològic i sostenible, consolidat el comerç de proximitat. Especialment des que, com han constatat en la trobada, el paper ha guanyat la batalla al dispositiu digital i, malgrat els temors inicials, no ha sigut un substitut sinó un complement.