ESTRENES TEATRALS

El Lliure i el TNC estrenen poderoses obres contra el patriarcat

Carlota Subirós adapta per primera vegada al teatre la monumental novel·la 'El quadern daurat', de Doris Lessing, i Alícia Gorina, 'Solitud', de Caterina Albert

Els principals teatres públics de Barcelona cedeixen la paraula a creadores d'èpoques diferents que coincideixen en la seva denúncia d'una societat sexista i patriarcal

zentauroepp52614899 icult quadern daurat200303212239

zentauroepp52614899 icult quadern daurat200303212239

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

Carlota Subirós s’atreveix amb l’adaptació al teatre de la voluminosa novel·la ’El quadern daurat’, de Doris Lessing (1919-2013), al Lliure, i Alícia Gorina, amb ’Solitud’, al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), novel·la de muntanya de Caterina Albert (1869-1966). Les dues escriptores van evidenciar en les seves obres les limitacions de la dona en una societat desigual, sexista i patriarcal. I els dos muntatges, produïts pels teatres públics, s’estrenen aquest dijous a les 20.00 hores, pocs dies abans del 8-M, Dia de la Dona.

Portar a escena ‘El quadern daurat’, obra capital del feminisme, és arriscat, no només per la magnitud d’aquesta novel·la publicada el 1962, sinó per l’estructura calidoscòpica de la mateixa i la quantitat d’històries i personatges que hi apareixen. La protagonista és Anna Wulf, ‘alter ego’ de Lessing, Nobel de literatura, que interpreta Nora Navas. Mia Esteve encarna la Molly, amiga i suport de Wulf. Totes dues, dones lliures, divorciades i mares. Wulf és una escriptora que intenta ordenar la seva vida plasmant en diferents llibretes els pensaments quan el seu món s’ensorra en la dècada de 1950. Al quadern vermell plasma el seu desencant amb el Partit Comunista; al negre, que en el muntatge es transforma en una filmació, evoca els records i vivències a Rhodèsia del Sud, país africà on va créixer durant la Segona Guerra Mundial, abans d’instal·lar-se a Londres. El groc és una autoficció basada en la seva última ruptura amorosa, que serà la base per a un nou llibre. I al blau plasma el seu diari més personal i íntim, on psicoanalitza aquesta dona que desafia els estereotips i etiquetes per viure de manera plena i lliure la sexualitat i l’amor.

Una escena d’‘El quadern daurat’ / SILVIA POCH

«La novel·la és un calidoscopi, un viatge al caos», explica Subirós. «Nosaltres la destil·lem a partir d’alguns retalls i fragments. No hi pot ser tot», assenyala la directora, que ja havia muntat al Lliure ‘Jugar amb un tigre’, una obra teatral de Lessing. «Em fascina com passa de la cosa més petita a la més gran, de la més quotidiana a la més transcendent, com connecta el més personal amb la dimensió política», explica. «A diferència de ‘Hamlet’ o ‘El rei Lear’, la protagonista no vol la corona o el poder sinó una vida que tingui sentit», afegeix. «És un personatge que difícilment trobo en el repertori dramàtic convencional». L’autora plasma els seus dubtes i contradiccions d’una forma original.  «Anna Wulf és la consciència ardent d’una persona que necessita donar sentit a la seva vida». És increïble, afirma, com ressonen encara avui les seves paraules. Nora Navas té ganes de debutar a la sala Fabià Puigserver amb aquest enorme repte. «Em vaig llançar a aquest complex personatge perquè parla de coses que ens toquen: la maternitat, la decadència moral, els valors i la fragmentació que tots sentim en la nostra vida», declara Navas. Guillem Barbosa, Javier Beltrán, Montse Esteve, Jordi Figueras, Marta Ossó, Fèlix Pons i Vanessa Segura completen el repartiment d’aquest ambiciós muntatge.    

‘Solitud’ en clau poètica

Notícies relacionades

Caterina Albert va retratar la violència masclista, el desig sexual i la realitat social més amagada de la Catalunya de principis del segle XIX a ‘Solitud’, la seva novel·la més coneguda. La protagonista,  la Mila, que interpreta Marta Ribera, viu en un món d’homes, un entorn hostil que la directora Alícia Gorina mostra amb una posada en escena no realista. Proposa una versió plena de poesia i plasticitat, on la força del paisatge apareix evocada. 

Pol López i Marta Ribera a ‘Solitud’. / MAY ZIRCUS

«El personatge de la Mila es va construint en paral·lel amb l’escenografia»,  diu Gorina, que la defineix com una dona que pren consciència de la violència estructural. «Passa de ser un objecte passiu a un subjecte actiu», assenyala la directora. Pol López, Pepo Blasco i Pau Vinyals destaquen en el repartiment. El muntatge inaugura el cicle Epicentre Pioneres, amb què el TNC rescata autores oblidades com Carme Monturiol, de qui es representarà ‘L’huracà’, a la Sala Tallers.