Anar al contingut

ESCÀNDOL SEXUAL

Plácido Domingo dimiteix de l'Òpera de Los Angeles després de les acusacions d'abús

El tenor promet continuar treballant per «netejar» el seu nom, però deixarà de ser director general i cancel·la actuacions futures

Ja són cinc els liceus dels EUA que li tanquen les portes i el seu futur, almenys de moment, es planteja a Europa

Idoya Noain

FILE - In this Aug. 26, 2014, file photo, Placido Domingo speaks at the Dorothy Chandler Pavilion in Los Angeles. LA Opera has named former United States Attorney Debra Wong Yang on Tuesday, Aug. 20, 2019, to lead an âindependent investigationâ into allegations of sexual harassment against Domingo. The investigation into Domingoâs behavior follows an Associated Press report detailing multiple accusations against the opera star. (AP Photo/Damian Dovarganes, File)

FILE - In this Aug. 26, 2014, file photo, Placido Domingo speaks at the Dorothy Chandler Pavilion in Los Angeles. LA Opera has named former United States Attorney Debra Wong Yang on Tuesday, Aug. 20, 2019, to lead an âindependent investigationâ into allegations of sexual harassment against Domingo. The investigation into Domingoâs behavior follows an Associated Press report detailing multiple accusations against the opera star. (AP Photo/Damian Dovarganes, File) / Damian Dovarganes (AP)

La llegenda de Plácido Domingo s’apaga ara per ara i potser definitivament als Estats Units sota les ombres d’acusacions d’assetjament sexual contra el tenor espanyol de 78 anys, que ell nega. Aquest dimecres, Domingo ha anunciat «afligit» la seva dimissió com a director general de l’Òpera de Los Angeles, que havia obert una de les dues investigacions iniciades sobre les denúncies, realitzades per 20 dones en dos articles publicats a partir de mitjans d’agost en l’agència Associated Press.

«Acusacions recents que s’han fet en contra meu en la premsa han creat una atmosfera en la qual s’ha compromès la meva capacitat de servir aquesta companyia que tant estimo», ha escrit el madrileny en un comunicat enviat al diari ‘Los Angeles Times’. «Tot i que continuaré treballant per netejar el meu nom, he decidit que és el millor per a l’interès de l’Òpera de Los Angeles que dimiteixi com a director general i em retiri en aquest moment d’actuacions futures en l’agenda».

El liceu de Los Angeles, que Domingo va ajudar a fundar i a la direcció general del qual va arribar el 2003, ha respost mostrant el seu agraïment al mestre, que ha actuat en més de 300 ocasions en 31 papers i ha agafat la batuta com a director d’orquestra més de 100 vegades. L’òpera ha identificat el tenor com la força central que va impulsar la creació i el creixement de la institució i li dona crèdit pel que qualifiquen de contribucions culturals a l’urbs «sense precedents i profundes». Domingo, que va protagonitzar el 1986 un ’Otello’ que va representar la primera producció de l’òpera de la ciutat quan ni tan sols era companyia, «va popularitzar l’òpera en la consciència de Los Angeles» segons el comunicat.

Un retrat demolidor en l’era del #MeToo

Aquesta aportació és innegable però també ho és la tempesta que van crear les acusacions contra Domingo. Tot i que només dues de les dones van donar públicament el seu nom en les seves denúncies a AP i 18  més van parlar des de l’anonimatdesenes de persones més consultades per l’agència van ratificar les seves històries i van revelar que els comportaments inapropiats de Domingo eren un secret a veus. I entre tots van delinear un retrat demolidor de Domingo com un home que pressionava dones per tenir relacions sexuals, que utilitzava el seu poder no només com a superestrella sinó també amb les seves posicions de lideratge a Los Angeles i s l’Òpera Nacional de Washington, per castigar professionalment els qui el rebutjaven, o que protagonitzava conductes incòmodes i inapropiades.

El mateix Domingo es va defensar dient que les acusacions eren «incorrectes» i va assegurar que sempre va pensar que les seves interaccions eren «benvingudes i consensuades». Va reconèixer, això sí, que «les regles i estàndards que imperen i haurien d’imperar avui són molt diferents dels del passat». Com saben molts altres artistes, empresaris i personalitats de múltiples àmbits esquitxats per acusacions tant en els tribunals com en la premsa als Estats Units des que les revelacions sobre Harvey Weinstein van donar ales al moviment #MeToo, hi ha disculpes que no són suficients.

«Període dolorós i complex»

En el món de l’Òpera, molt dependent de les grans donacions i en general amb grups de treballadors ben organitzats, amb les explicacions de Domingo, sens dubte, no n’hi va haver prou. En un correu electrònic al personal de l’Òpera de Los Angeles el seu president i conseller delegat, Christopher Koelsch, reconeix que les acusacions i la investigació havien creat un «període dolorós i complex». El missatge assegura també que aquestes indagacions, encarregades a un bufet d’advocats extern, continuaran «fins a la seva resolució». I Koelsch afirma que han «de fer més passos per garantir que fem tot el que podem per fomentar un ambient professional i de col·laboració».

La dimissió de Domingo arriba poc més d’una setmana després que es cancel·lés en l’últim moment la seva interpretació de Macbeth a la Metropolitan Opera de Nova York, on es va viure una autèntica revolta dels treballadors en contra de l’actuació que també va portar el tenor a cancel·lar altres actuacions previstes.

També les òperes de San Francisco i Dallas i la Filharmònica de Filadèlfia han retirat les seves invitacions a Domingo a actuar. No li queden portes obertes als Estats Units i el futur del tenor, almenys ara per ara, s’entreveu a l’altre costat de l’oceà. Aquest mes té previst interpretar un ’Nabucco’ a Zuric, un concert a Moscou i un ’Macbeth’ a l’Òpera Estatal de Viena.