Anar al contingut

COMIAT DEL CURS LÍRIC

Pluja d'estrelles al Liceu amb 'Luisa Miller'

L'òpera de Verdi arriba al Liceu en un particular muntatge de Damiano Michieletto

Pablo Meléndez-Haddad

Pluja d'estrelles al Liceu amb 'Luisa Miller'

Una pluja d’estrelles és la que el Liceu té preparada per acomiadar el curs líric. De la mà de ‘Luisa Miller’ pujaran a l’escenari del Gran Teatre dos repartiments a càrrec de les deu funcions programades entre el diumenge 14 i el dissabte 27 de juliol. El primer l’encapçalen la soprano Sondra Radvanovsky i el tenor Piotr Beczala, mentre que el segon correrà per compte d’Eleonora Buratto  i Arturo Chacón-Cruz. L’obra, que no es veia al coliseu de La Rambla des del 2008, arriba en una particular posada en escena de Damiano Michieletto que indaga en els protagonistes quan eren nens, un viatge psicològic en un interessant joc de miralls que sorprèn.

Radvanovsky, que al Liceu ha viscut grans èxits en papers emblemàtics com a Tosca, Aida, Norma o Maddalena de Coigny, afirma que amb Luisa realitza tota una trajectòria vital, començant amb la innocència del personatge fins a un final provocat per "un gir inesperat del guió” a càrrec del personatge de Rodolfo. La intèrpret va aprofitar per recordar Montserrat Caballé, gran intèrpret de Luisa: “Com ella n’hi ha una de sola en cada generació”, definint-la com una inspiració i a qui dedicarà el recital que oferirà al Festival de Peralada el 17 d’agost.

Beczala, que va deixar un Werther per al record al Liceu, reconeix que Rodolfo, el seu personatge, també evoluciona durant una òpera: al principi recorda la lleugeresa del bel canto de Donizetti per acabar amb un dramatisme del Verdi més madur. Recorda que va debutar el paper fa quatre anys en una versió concert: “És un personatge magnífic que t’ajuda a treballar la teva manera d’enfocar el cant verdià i a com aplicar les teves possibilitats a nivell de la veu".

Buratto debuta en el paper de Luisa igual com Chacón-Cruz en el de Rodolfo, que admet que les dues primeres vegades que va veure aquesta òpera no la va entendre pel complicat del llibret, però que la música commou perquè "és bonica i és plena de vida".

Debut al Liceu de Domingo Hindoyan

Al podi debuta al Liceu el veneçolà Domingo Hindoyan; per a ell Luisa Miller té "les millors característiques de Verdi". El punt feble, segons el mestre, està en el complicat del llibret, "que va deixar insatisfet fins i tot el seu autor".

La producció, estrenada el 2010 a l’Òpera de Zuric, la reposa al Liceu Ulrich Senn, qui ha explicat que aquesta òpera que se situa al Tirol a començaments del segle XVIII i que narra l’amor impossible entre Luisa i Rodolfo a què s’oposen les seves famílies forma part d’un tema “molt important per a Verdi, com és el de les relacions paternofilials, sense la presència de la mare", una cosa en comú en diverses de les seves òperes. La proposta opta per un escenari giratori on se succeeixen els diferents espais, encara que tot, a més, es divideix en dues plantes, una per a la burgesia i “una altra que correspon a una altra classe social".

Temes: Òpera Liceu