DESÈ ANIVERSARI

Cruïlla, el festival dels menys festivalers

Aquesta eclèctica cita arriba al seu desè aniversari consagrada com a opció favorita del gran públic

zentauroepp45883909 kylie minogue181113184126

zentauroepp45883909 kylie minogue181113184126

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Cruïlla s’ha refermat com el gran festival a què s’atreveixen a anar-hi, sense por, els menys festivalers. Els motius són diversos. D’entrada, un cartell accessible i festiu, amb noms àmpliament coneguts (en alguns casos a prop del circuit nostàlgic) i d’altres que, potser sense ser-ho tant, resulten fàcils de disfrutar. Els seus concerts no són, a més, sets reduïts per a festivals, sinó actuacions completes que ronden l’hora i mitja.

A això s’hi suma la qualitat de l’experiència: l’aforament està limitat a 25.000 persones, cosa que fa l’entorn del Fòrum molt transitable i redueix la concentració humana entre les primeres files; si un s’ho proposa, pot veure fàcilment els seus preferits a primera fila.

A més, fins fa poc, et podies emportar els xavals (menors de 15 anys) sense haver de pagar ni un duro per les seves entrades. “Aquest any seran cinc euros per dia”, avisa Jordi Herreruela, el cap de tot això. “És una mera qüestió de control d’aforament. Hem de saber quanta gent vindrà, bàsicament perquè l’experiència continuï sent tot l’agradable que busquem. No volem veure el públic com una simple massa de gent; aquest any farem accions singulars dedicades a visitants individuals”.

Dos dies extra

Els dies grans del Cruïlla són divendres i dissabte, però els fastos arrenquen dimecres, dia 3, amb un concert dels ressorgits (sense Fergie) Black Eyed Peas i AURORA. “No volem créixer, almenys no en públic. Aquest any creixem, però perquè ampliem el nombre de dies”.

Dijous no és jornada de reflexió. O sí, però de reflexió a plens pulmons: toca vespre de rap amb LildamiAyax y ProkNatos y Waor i batalla de galls (Arkano contra Blon). “Si volem arribar al públic jove, el factor diferencial és el preu”, diu Herreruela. “Fins ara no havíem tingut aquest públic tant en compte. Dijous està tenint èxit pel preu [4,95 € per a majors de 14; 27,50 € la resta]”.

Assignatures pendents

Segons explica Herreruela, el 95% del públic del Cruïlla és local. Per això no dubten a programar Love Of Lesbian just després d’una superestrella com Kylie i Vetusta Morla just abans de Garbage. El d’aquí en ‘prime time’. “A més, LOL i Vetusta són importants per al Cruïlla. També fa deu anys el ‘1999’ dels primers. Hem fet camí junts. Una altra artista, Zaz, va venir a Espanya per primera vegada amb el Cruïlla”.

No tot són repetidors; també hi ha noms que tenien ganes d’agafar des de feia temps, com el mag folk-soul britànic Michael Kiwanuka (a qui escoltem cada dilluns en els crèdits inicials de Big little lies) i el raper brasiler Marcelo D2, “que fa tretze anys que no ve a Catalunya”.

En l’apartat de promeses, Herreruela posa èmfasi en la cantant electropop noruega AURORA (“una mena de nova Björk”) i l’irlandès Dermot Kennedy (“un cantautor que està esgotant entrades sense parar i que serà una estrella”).

Una altra manera de fer un festival

Notícies relacionades

Com gairebé tot ara, el Cruïlla es mou pel ‘big data’, i des de l’organització han vist que el seu públic té interessos com ara la gastronomia, la tecnologia i la responsabilitat social i mediambiental. El primer aspecte està ben cobert, “tot i que aquest any oferirem un fullet explicatiu dels plats de cada ‘food truck’”.

En l’apartat tecnològic, aquest any destaca una experiència 5G que permetrà viure concerts des de dalt de l’escenari sense moure’s d’un estand. La responsabilitat social està en l’origen del Cruïlla Talks, un “espai de reflexió paral·lel al festival” a què es pot accedir sense necessitat de l’abonament. “I quant a la consciència ecològica”, conclou Herreruela, “hem sigut pioners en molts aspectes. Vam ser els primers a eliminar el plàstic dels refrescos; els primers a utilitzar gots biodegradables; i ara, per contracte, tots els ‘food trucks’ han de treballar amb material biodegradable”. A divertir-se sense sentiment de culpa.