FESTIVAL DE CANNES
Bong Joon-ho dona al cine sud-coreà la seva primera Palma d'Or
El director, que ha guanyat el premi amb 'Parasite', pertany a una generació esplèndida, de la qual també formen part Park Chan-wook i Hong Sang-so

zentauroepp48324402 72nd cannes film festival closing ceremony cannes franc190525202706 /
Bong Joon-ho ja té la seva Palma d’Or, per 'Parasite', una ferotge sàtira de les desigualtats entre rics i pobres. Representant d’una generació de cineastes sud-coreans esplèndida, de la qual també formen part Park Chan-wook i Hong Sang-so, torna al seu territori més conegut, el de la comèdia negra que retrata les tares socials, amb un film la primera part del qual ha sigut definida per Sergi Sánchez com una 'sitcom' que sembla ideada per Buñuel i Hitchcock.
El recorregut del director de ‘Parasite’ fins aconseguir el preuat guardó ha sigut llarg. Va arribar a Cannes el 2006 amb ‘The host’, pel·lícula sobre un monstre mutant. Era el seu tercer llargmetratge. Abans, el festival de Sant Sebastià va seleccionar els seus dos primers films, especialment important el segon, 'Memories of murder' (2003), crònica de la investigació sobre uns assassinats per part de dos policies antagònics i font d’inspiració de 'La isla mínima' i la primera temporada de 'True detective'.
Llarg i fins i tot molest. Fa dos anys, amb la projecció a Cannes d’‘Okja’, faula sobre un porc transgènic realitzada per Bong per a Netflix, va començar l’estira-i-arronsa entre el certamen i la plataforma.
El director ha provat diferents tipus de temes i de sistemes de producció, cas de 'Rompenieves' ('Snowpiercer') (2013), relat postapocalíptic ambientat en un tren que no s’atura mai per un paisatge nevat i que va protagonitzar Chris Evans, quan l’actor començava a reeixir com a 'Capità Amèrica'.
Sense perdre la identitat, Bong ha dirigit relats fantàstics, drames, comèdies negres, ciència-ficció i thriller. Al costat del Park Chan-wook d’'Oldboy' li cap l’honor d’haver posat al mapa cinematogràfic el cine de Corea del Sud, agafant el relleu de l’avui oblidat i desorientat Kim Ki-duk.
Els japonesos Akira Kurosawa, Shohei Imamura i Hirokazu Koreeda van guanyar la Palma d’Or amb 'Kagemusha', 'La balada de Narayama' i 'Un asunto de familia' (aquesta l’any passat). També el xinès Chen Kaige amb ‘Adiós a mi concubina’ i el tailandès Apichatpong Weerasethakul per ‘Uncle Boonmee’. Només Park havia aproximat el cine sud-coreà a l’anhelat guardó quan va aconseguir el Premi del Jurat per 'Oldboy'. Bong li dona la primera Palma d’Or al cine més important de l’Àsia Oriental.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Cimera a París 26 països, entre ells Espanya, "es comprometen formalment" a desplegar tropes a Ucraïna un cop signada la pau
- Onze de Setembre Illa dissenya una Diada «oberta al món»: «Catalunya és un país ric dins de la seva diversitat»
- Xoc entre poders Illa critica la plantada de Feijóo en l’obertura de l’any judicial: «No podem desmuntar o desprestigiar les institucions»
- Òbit Giorgio Armani, el ‘rei’ de la moda italiana, mor als 91 anys
- Discrepàncies internes Rull rebutja els motius de Giró per anar-se’n de Junts: «Quan hi ha possibilitat d’entesa s’entra a fons, aquí i a Madrid»