CRÍTICA DE CINE
'Van Gogh, a las puertas de la eternidad': el boig dels cabells vermells
A més de l'esplèndid treball de Willem Dafoe, el més destacable de la pel·lícula és que està realitzada per un pintor. No és una cosa anecdòtica, ni de bon tros
‘Van Gogh, a las puertas de la eternidad’ ★★★
Direcció: Julian Schnabel
Repartiment: Willem Dafoe, Rupert Friend, Oscar Isaac, Emmanuelle Seigner, Mads Mikkelsen, Mathieu Amalric
Títol original: ‘At eternity’s gate’
País: Regne Unit / França / Estats Units
Durada: 120 minuts
Any: 2018
Gènere: Drama
Estrena: 1 DE MARÇ DEL 2019
Revisitat permanentment pel cine, i amb grans títols firmats per Alain Resnais, Vincente Minnelli, Robert Altman i Maurie Pialat (més l’episodi d’‘Els somnis’ d’Akira Kurosawa en el qual va ser interpretat per Martin Scorsese), Vincent van Gogh resulta tan cinematogràfic perquè a la reflexió sobre la pintura uneix el caràcter tràgic, solitari i inhòspit del personatge.
En aquesta nova lectura fílmica dels últims mesos de la seva existència, la interpretació que de l’autor d’‘Els gira-sols’ fa Willem Dafoe no té res que envejar a les aconseguides anys abans per Kirk Douglas o Jacques Dutronc. Dafoe, esplèndid –com també va ser un molt creïble Pier Paolo Pasolini a les ordres d’Abel Ferrara–, mesura a tota hora tant els instants d’epifania creativa de Van Gogh a Arles, fugint del mundanal soroll que representava la vida artística a París atapeïda de dogmes, com aquells en què desconnecta de la realitat, es tanca en si mateix, es torna violent o, davant del temor que el seu amic Paul Gauguin el deixi sol, és capaç de tallar-se una orella.
Notícies relacionadesPerò a més de Dafoe, el més destacable de la pel·lícula és que està realitzada per un pintor. No és una cosa anecdòtica, ni de bon tros, ja que Julian Schnabel intenta en totes les escenes, amb resultats de vegades molt aconseguits i en altres d’una mica maldestres, equiparar el cine amb la pintura, el moviment de la càmera amb el traç del pinzell sobre la tela. Ho fa amb enquadraments subjectius, moviments bruscos de càmera, rampells en la planificació, tot molt conseqüent en la difícil equiparació entre les dues arts.
L’últim pla del film, amb la pantalla completament groga mentre escoltem un text de Gauguin sobre Van Gogh, és un dels moments més serens i intensos de tota l’abundant filmografia sobre el boig de cabells vermells.
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Dorms malament i no saps per què? Aquest síndrome podria estar trencant el teu son
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- FUTBOL Xabi reinventa Mbappé: dorsal número 10, quatre quilos menys i rol inspirador en el Reial Madrid
- Famosos El youtuber Jordi Wild (40 anys) ho té clar sobre el català: «El castellà ja ha guanyat»
- Pendent d’extradició Detingut a Portugal un ‘casual’ buscat per l’assassinat d’un narco rival a Badia del Vallès el 2023