Ritmes urbans i rave al Raval

Tomasa Del Real, Oshun i AMMAR 808 van convertir la Rambla del Raval en una olla bullent

zentauroepp45164415 tomasa del real bam180923213831

zentauroepp45164415 tomasa del real bam180923213831

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Expectació en els últims trams de la Rambla del Raval per l’actuació de Tomasa del Real, ‘tatuadora i actual estrella del reggaeton’, com diu la seva biografia de Twitter. Després d’escombrar amb ‘Barre con el pelo’, ens va demanar disculpes per haver arribat fora d’hora, amb presses: “Estic suant; espero que vostès també”.

Però la veritable suor encara havia d’arribar. Perreo, perreo, el que es diu perreo (allò que Tomasa més esperava de nosaltres, segons va dir en aquesta entrevista), no es va veure massa; però remenada i deliri, i intents vans de seguir el ritme a l’estrella xilena, hi va haver a base de bé. Tot gràcies al reggaeton futurista de ‘Tamos ready’, amb aquesta gran melodia de sinte en staccato, o l’èxit ‘Vampira’; al gran pop tropical de ‘Sí o no’, potser la seva millor partitura, o el romanticisme embriagador (també per a això hi ha espai al neoperreo) de la famosa ‘Tu señora’. Generosa, Tomasa va cedir espai a la festa a una Bea Pelea molt efectiva amb la seva pròpia ‘La gasolina’ (no és versió de Daddy Yankee).

Neosoul i electro-folklore

Aquesta segona jornada del BAM 2018 a la Rambla del Raval va ser, abans que res, urbana i rapejada: les següents en saltar a l’escenari van ser Oshun, dues joves raperes de Washington D.C. que coquetegen amb el neosoul sinuós i psicodèlic d’Erykah Badu. El seu DJ i productor, Proda, va escalfar l’ambient amb hits de Kendrick Lamar (‘HUMBLE.’), A$AP Rocky (‘Praise the lord (Da shine)’) i Drake (‘God’s plan’), posant, potser el llistó una mica alt per a les seves amigues.

Notícies relacionades

Niambi i Thandi van semblar posar-se el públic a la butxaca des del principi, amb el tall de benvinguda ‘Welcome’. Poc després, el suau R&B de ‘My world’ (en què es va trobar a faltar Jorja Smith) va rebaixar massa la tensió, i no va ser fins al terç final d’actuació que van tornar a circular clares corrents d’amor entre taules i terra. Un tall inèdit va permetre al duo exhibir el seu rap més atlètic, mentre que ‘Stuck’ (“debo aclarar mi cabeza y corazón en lugar de agarrarme al dolor”) va servir a Oshun, també a nosaltres, com a catarsi definitiva.

Tot va acabar en una rave. O “clubbing a l’estil tunisià”, com va presentar la seva proposta Sofyann Ben Youssef, àlies AMMAR 808. Decepció audible (alguns “jo pensava que...”, etcètera) per l’absència de cantants o músics en directe; per no haver-hi, no hi havia ni videojòquei. Però molts en van tenir prou amb el contingut de les màquines de Sofyann: música gnaoua, targ i rai trastocada, apallissada, per la caixa de ritmes TR-808. Rave al Raval.

Temes:

Música Concerts