PATRIMONI EN PERILL

Unes obres causen esquerdes a l''Hèrcules Farnese' de Madrid

Les vibracions que pateix l'Acadèmia de Belles Arts fan malbé l'escultura que Velázquez va portar de Roma

zentauroepp44866461 graf3941  madrid  01 09 2018   fotograf a publicada en la cu180902165842

zentauroepp44866461 graf3941 madrid 01 09 2018 fotograf a publicada en la cu180902165842

1
Es llegeix en minuts

Al’‘Hèrcules Farnese’, que atresora la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, li han sortit esquerdes als peus. Les ferides es deuen a les grans obres que s’estan duent a terme al carrer d’Alcalá i a la utilització de material pesant i les vibracions que aquest produeix a l’edifici de la institució, el palau Goyeneche. La veu d’alarma va saltar divendres, després del final de les vacances, i els responsables del museu van decidir tancar part de les sales, les que donen a la façana del carrer en obres i retirar les obres més fràgils. Van avisar a través de les xarxes socials: “Per motius de conservació de les obres del museu i a causa dels treballs que s’estan realitzant en les proximitats de l’edifici, ens veiem obligats a tancar les sales 19, 20 i 21 que donen al carrer Alcalá (Goya, Arcimboldo, Rubens, Van Dyck)”.

Notícies relacionades

L’assumpte és greu pel gran patrimoni que atresora la institució i que podria estar en perill, per això des de l’Ajuntament de Madrid no descarten cap opció, ni la de paralitzar les obres, però abans, a partir d’aquest dilluns, faran les inspeccions oportunes per identificar les causes de les esquerdes.

L’escultura afectada va arribar a Madrid de la mà de Velázquez, que en el seu segon viatge a Itàlia, entre el 1649 i el 1651, va encarregar el buidatge de grans escultures clàssiques per decorar els llocs reals. Entre les còpies realitzades, hi figura el buidatge en guix de l’‘Hèrcules Farnese’, una peça del segle III que formava part de la col·lecciód’Alejandro Farnesio,  fill del papa Pau III, d’aquí el nom. El pintor sevillà va col·locar l’escultura en una dels extrems de la Galeria del Cerç a l’Alcàsser de Madrid. Allà va ser fins a l’incendi del palau, el 1734, moment en què es va traslladar a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, primer a la plaça Major i després, el 1761, a l’actual seu, al palau de Goyeneche.