MOSTRA A TECLA SALA

El Dioni, Maradona, taxidèrmia, telecinesi... 25 anys d'història visual del Sónar

'Ni 'flyers' ni pòsters' es capbussa en l'univers marcià i irònic del seu creador, Sergio Caballero

zentauroepp43451679 snar ni flyers180522230730

zentauroepp43451679 snar ni flyers180522230730

3
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Més enllà de l’atracció de l’oferta musical del Sónar o de les intrigants propostes científiques del Sónar+D, un dels grans cops d’efecte del festival han estat les campanyes d’imatge creades per Sergio Caballero al llarg dels seus 25 anys d’història: sempre misterioses, iròniques i incòmodes. Allà, ho recordau, s’hi han passejat gossos embalsamats, abjectes criatures de laboratori, xandalers de túning, Diego Armando Maradona, El Dioni, majorets barbudes i fantasmes amb llençol blanc. El Sónar, dèiem, fa 25 anys i, per celebrar-ho, organitza una gran exposició al Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet entre el 25 de maig i el 24 de juny, en la qual es capbussa, literalment, en l’univers propi de Caballero i en totes les seves campanyes per al festival des de 1993. 

Però, tractant-se de Caballero, com és natural, no es podia tractar d’una exposició a l’ús.

'Ni ‘flyers’ ni pòsters. 25 anys d’imatge Sónar', títol de l’exposició, no és organitzada cronològicament ni temàticament. "Hauria estat un error", assegura Cavaller, que considera la mostra com un viatge als seus "mons imaginaris". L’exposició, per descomptat, eludeix els suports previsibles com els pòsters i ‘flyers’ a què es refereix el títol, i s’inclina per una de formidable, i a estones hil·larant, col·lecció de vídeos, escultures, instal·lacions i fotografies que, segons la seva comissària, Amelie Aranguren, "permeten desmitificar la idea de la creació artística com a una cosa dolorosa i ofereixen, en canvi, una visió joiosa, divertida i intuïtiva". El segell Caballero al cent per cent.

Són més de 70 peces distribuïdes a 10 sales, en el que serà serà, sens dubte, una festa sensorial per als fetitxistes de la història visual del Sónar. Allà hi és tot: la sessió completa de fotografies de Diego Armando Maradona per a la fabulosa campanya del 2002 ("la idea inicial era Michael Jackson, però el fil que vaig estirar no va donar resultat"); la primera gran campanya, la iniciàtica, la de 1997, en la qual apareixien els pares dels tres directors del Sónar amb maletes de discjòqueis ("eren d’Ángel Molina i tota aquesta gent"); o el ja icònic gos dissecat amb rodes de la imatge de 1999 ("al monument a Colom, la gent deixava de fer-se fotos amb els lleons per fer-se-les amb el nostre gos"). 

Maradona, imatge del Sónar el 2002.

Notícies relacionades

La campanya de l’any 2000 va provocar un enrenou descomunal, amb la imatge de dues dones estirades a terra de cap per avall amb el cap sepultat. Es va parlar, al seu dia, d’apologia de la violència de gènere quan en realitat, explica Caballero, "es tractava de dues germanes telequinètiques que intentaven esbrinar quanta estona eren capaces d’estar sense respirar". Per descomptat, l’exposició recupera, en forma d’instal·lació reelaborada per Caballero, la impactant imatge de les bessones. Com recupera, també una vella i pionera instal·lació que Caballero va realitzar als anys 80 per a la sala Montcada, 'El clam de la humanitat m’oprimeix pel seu tumult, em veig privat del son’, en la qual apareixien tres porcs amb els caps introduïts en un gran globus terraqüi i a través dels seus anus es projectaven uns vídeos en què apareixia el mateix artista. En aquesta ocasió, els vídeos són de La Pajarraca i de la resta d’animals amb cap humà que van protagonitzar la campanya viral del 2008La Pajarraca "M’agrada canviar el significat de les coses, atorgar-los un lloc o rabejar-les d’una manera que faci que es converteixin en una altra cosa", sentencia Caballero sobre el fet singular, probablement únic, del seu treball artístic.

Visites guiades

Com a activitats complementàries a l’exposició, que és gratuïta, s’oferiran tres prometedores visites guiades a través de diferents personatges que han protagonitzat la imatge del festival: el 26 de juny, amb El Dioni (protagonista de la campanya del 2005), el 2 de juny amb els dos ectoplasmes de 'Finisterrae' (imatge del Sónar 2010) i el 9 de juny amb els tres nans protagonistes de la pel·lícula 'La distancia' i imatge del festival el 2012.

Temes:

Sónar 2022