CRÒNICA DE CONCERT

El millor Savall amb Monteverdi

El director, al capdavant de Le Concert des Nations, La Capella Reial de Catalunya i un grup de destacats solistes, va inaugurar la temporada de Musica Antiga de l'Auditori amb 'Vespro della Beata Vergine'

zentauroepp40478017 jordi savall dirigint un dels assajos de les  vespres de mon171011140056

zentauroepp40478017 jordi savall dirigint un dels assajos de les vespres de mon171011140056 / Andreu Rubert

2
Es llegeix en minuts
César López Rosell
César López Rosell

Periodista

ver +

L’aportació de Jordi Savall al 450è aniversari del naixement de Claudio Monteverdi no va podia ser més espectacular. La interpretació en la inauguració de la temporada de Música Antiga de l’Auditori de 'Vespro della Beata Vergine' (1610), una de les obres més detacades del catàleg sacre de la figura més important de la transició entre la música del Renaixement i del barroc i impulsor de l’òpera, va impactar els fidels seguidors del músic d’Igualada. 

 

Els espectadors, malgrat coincidir en dia i hora amb l’esperada compareixença del president Carles Puigdemont al Parlament de Catalunya, no van faltar a la cita. Una vegada més s’ha de ressaltar el gran poder de convocatòria que té el director i violagambista, que en aquesta ocasió es va presentar al capdavant del gruix de les formacions Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya i d’un destacat elenc de solistes vocals.  

 

Savall juga a la lliga dels millors i se sap envoltar d’extraordinaris instrumentistes, encapçalats en aquest intens programa pel concertino de Buenos Aires Manfredo Kraemer, a més de comptar amb el ben afinat cor i nou veus especialitzades en el repertori. Tots ells van exhibir una gran compenetració al desplegar la força expressiva d’una música de gran varietat estilística i captivadora bellesa marcada per la riquesa de la seva evolutiva polifonia. Tradició i modernitat es fonen en una peça que arriba amb tota la seva frescor al segle XXI. Partint d’una respectuosa recreació amb criteris històrics de la partitura, però atenent a l’especial atenció que demana l’expressivitat poètica i musical de la paraula, el viatge per l’obra de les formacions i cantants es va saldar amb repetides aclamacions.

RECER DE PAU

Notícies relacionades

Des de l’'Intonatio i Responsorium' inicials, els intèrprets es van enfrontar a salms, concertos, sonates i himnes com el bellíssim 'Ave Maris Stella', fins a culminar amb la fastuosa pàgina del 'Magnificat' amb combinacions d’un nombre variable de veus i instruments. Els 'cornettos' van tenir especial protagonisme, però també els trombons, les flautes i els instruments de corda seguint la tònica general de tot el concert. 

El virtuosisme vocal va brillar amb l’aportació de les sopranos María Cristina Kiehr i Monica Piccini, del contratenor David Sagastume, dels tenors Lluís Vilamajó i Cyril Autivy, del baríton Marc Mauillon i dels baixos Stephan MacLeod, Daniele Carnovich i Antonio Abete. L’explosió sonora final va rematar una immersió cap al més profund de l’espiritualitat, que va contribuir a crear un necessari recer de pau en moments de tanta convulsió política i social. H