28 maig 2020

Anar al contingut

L'Orfeó Català triomfa als Proms de Londres

El cor va interpretar la monumental obra de Schönberg 'Gurrelieder' sota la direcció de Simon Rattle

Rosa Massagué

L'Orfeó Català triomfa als Proms de Londres

Chris Christodoulou

L'Orfeó Català va participar dissabte en un dels grans esdeveniments musicals de l'any a Londres i va triomfar. Va interpretar 'Gurrelieder', d'Arnold Schönberg, al festival BBC Proms, al Royal Albert Hall, juntament amb el cor de l'Orquestra de la Ciutat de Birmingham, el de l'Orquestra Simfònica de Londres (LSO) i aquesta orquestra, dirigits tots per Simon Rattle.

La presència d'aquesta obra en la programació dels Proms (80 concerts en 70 dies) havia despertat un gran interès. Per la bellesa de la seva partitura, però sobretot per la poca freqüència amb què s'interpreta degut a la seva complexitat i dificultat, i a l'obligada presència d'un nombre enorme de músics que toquen instruments molt variats -entre ells, cadenes de ferro-, i d'una massa coral de grans dimensions. Les veus masculines dels tres cors intervenen en l'última de les tres parts en què es divideix l'obra, i les femenines se sumen en els últims cinc minuts, que són apoteòsics. A la primera i la segona part hi intervenen solistes i un narrador.

Un amor impossible

'Gurrelieder' és una obra difícil de classificar per tractar-se d'un cicle de cançons, però també és una cantata i un melodrama. Schönberg la va compondre de jove, abans de convertir-se en el paladí del dodecatonisme, i beu de compositors romàntics i tardoromàntics, com Wagner i Mahler, encara que, composta entre el 1900 i el 1910, també presenta influències simbolistes i impressionistes.

'Gurrelieder' és una obra, que, si està ben interpretada, deixa l'espectador esbalaït

Se la considera com el 'Tristan i Isolda' del compositor vienès per narrar una història d'amor impossible -la del rei Waldemar i la seva amant Tove-, que transcorre en una època i en una geografia boirosa semblant, i per la dificultat vocal a què s'enfronten els protagonistes. L'obra està basada en textos del poeta danès Jens Peter Jacobsen.

Rattle va fer una lectura exuberant en un auditori que es presta molt bé a les grans obres simfonicocorals com aquesta. La soprano Eva-Marie Westbroek va lluir tot el seu poder vocal per sobre d'una orquestra sempre potent i a molt volum. No es pot dir el mateix del tenor Simon O’Neill. Té la veu de 'heldentenor', de tenor heroic, apropiada per al paper de Waldemar, però li faltava potència i no va poder superar en moltes ocasions l'allau orquestral que passava per sobre.

Interpretació impressionant

Completaven el repartiment de luxe la 'mezzosoprano' Karen Cargill (Colom del bosc), el tenor Peter Hoare (Klaus, el bufó), el baríton Christopher Purves (pagès) i el també baríton Thomas Quasthoff, que en aquesta ocasió era el narrador. Tots ells van oferir unes interpretacions brillants, igual que els tres cors, dirigits per Simon Halsey. 'Gurrelieder' és una obra que, ben interpretada, com era el cas, resulta impressionant i deixa l'espectador esbalaït. Això és el que va passar al Royal Albert Hall londinenc, on els 6.500 assistents van premiar els intèrprets amb llargs aplaudiments.

La participació de l'Orfeó Català en aquest concert extraordinari forma part del programa d'internacionalització emprès per l'entitat. Segons Halsey, que fa menys d'un any que està al capdavant de la formació coral, la del dissabte va ser una cita històrica. Dijous passat l'Orfeó Català va oferir un concert 'a cappella' a la catedral de Southwark, al sud de Londres, en què va interpretar 'Ave Verum', de Mozart, dirigit per Pablo Larraz, i 'O vos omnes', de Pau Casals, i ‘Rèquiem’ de Maurice Duruflé, dirigides per Halsey.