FESTIVAL GREC 2017

El Grec es posa en dansa

Jacopo Godani inaugura aquest dissabte un festival que mira a Grècia i al Mediterrani amb Dimitris Pappaioanou i Euripides Laskaridis, entre altres

fcasals38603848 icult  dansa   jacopo godani dresden frankfurt dance company170525154805

fcasals38603848 icult dansa jacopo godani dresden frankfurt dance company170525154805

3
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA / BARCELONA

El festival Grec inicia un viatge ple de dansa, música i teatre aquesta nit amb un programa triple amb obres de Jacopo Godani. El coreògraf i director de la Dresden Frankfurt Dance Company obre la programació amb 'Metamorphers', 'Echoes from a restless soul' i 'Moto perpetu', peces molt diferents i suggerents, tot un repte estètic i tècnic per als excel·lents ballarins del conjunt alemany. Demà, un altre carismàtic creador, Dimitris Papaioannou, se suma al festival encapçalant la bateria de propostes arribades des de Grècia. El país hel·lè i el Mediterrani són el punt de partida de la nova aventura al voltant del món que Cesc Casadesús proposa com a director del Grec al llarg de successives edicions.

L’exdirector del Mercat de les Flors s’estrena al capdavant del festival d’estiu barceloní amb Papaioannou, un original creador amb segell propi que va dissenyar les cerimònies d’inauguració i clausura dels Jocs d’Atenes 2004. Les entrades del seu últim espectacle, 'The great tamer' (El gran domador) s’han esgotat al Mercat de les Flors abans d’aixecar el teló per a les tres funcions previstes a partir de diumenge. L’organització ha ampliat el nombre de seients als laterals però estan volant.

«ET TALLA LA RESPIRACIÓ»

Convidar-lo a venir va ser una de les primeres coses que va fer Casadesús quan va aterrar al Grec i, davant d’aquest èxit, no descarta tornar-lo a portar. Per la seva part, Papaioannou anima els que vulguin descobrir l’avantguarda de les arts escèniques del seu país a veure també el seu colega Euripides Laskaridis, que actua a la Sala Hiroshima, del 5 al 7 de juliol. «No us ho perdeu. Explora nous territoris utilitzant la metamorfosi i el ridícul. Els porta a l’extrem de tal forma que provoca plaer però també t’impressiona, et talla la respiració». 

Altres espectacles de compatriotes seus són 'Cementary', una reflexió sobre la nostra època de la coreògrafa Patricia Apergi, i 'Clean City', d’Anestis Azas i Prodromos Tsinikoris, directors artístics de l’Escena Experimental del Teatre Nacional d’Atenes. El seu muntatge parla de la Grècia actual a partir de cinc personatges, totes dones immigrants que treballen com a treballadores domèstiques. 

PARTITURA VISUAL

Papaioannou també sorprendrà amb 'The great tamer', una partitura visual plena d’imatges suggerents i poesia, en què 10 ballarins intenten domar un espai canviant amb el qual interactuen. «Segons els clàssics, el que es doma és el temps. El temps es mesura amb la nostra mort. Sembla que som l’única espècie amb plena consciència de la qüestió. I això està en l’arrel de la nostra civilització, de la filosofia, l’art i les ciències. ¿Queda molt temps? És una pregunta que no puc respondre perquè llavors tindria el secret de la vida. No és el cas. Però el fet de saber-ho ens ajuda a organitzar les nostres forces i fer-ho de forma que ens permeti morir satisfets».

La història de la civilització nodreix l’espectacle que provoca moltes preguntes i connexions perquè el mateix públic trobi les seves pròpies respostes. És un viatge a l’arrel de l’ésser humà. «Ens dona pistes sobre la civilització a través d’una sèrie de descobriments». Gran amant de l’art, el seu espectacle és ple de referències. «És curiós i positiu comprovar que, quan volem tenir una idea clara de la història de la humanitat, sempre acabem revisant la història de l’art». 

Notícies relacionades

Com a grec, Papaioannou persegueix noves formes de classicisme. «M’interessa l’harmonia que en l’actualitat consisteix en una fragmentació d’impressions», assegura el polifacètic artista. «El meu cap és una enciclopèdia d’arts visuals, art, literatura, pel·lícules. Estic bombardejat de referències i quan veig els cossos en escena sé quins em seran útils».

ESGOTADES O GAIREBÉ

Quatre espectacles han esgotat localitats abans d’aixecar el teló del Grec: 'Ventura', 'Moaré', el concert de Maria Arnal i 'Bodas de sangre', el muntatge dirigit per Oriol Broggi a la Biblioteca de Catalunya que tornarà al setembre. A més de la proposta de Papaioannou que està a punt d’esgotar les localitats, si no és que ja ho ha fet tot i que s’hagin ampliat 16 entrades més per funció, altres espectacles voregen el ple: 'We love arabs', 'Nit de musicals', 'Troyanas', 'Beware of pity', 'La grenouille avait raison' i 'Fugit'. Afanyin-se si els volen veure.

Temes:

Grec Dansa