compte ENRERE DEL FESTIVAL DE MÚSIQUES ELECTRÒNIQUES (3)

Moderat: "Al Sónar sempre hem trobat inspiració"

El trio electrònic berlinès, un dels caps de cartell del festival, parla amb EL PERIÓDICO sobre la seva trajectòria i el procés creatiu del seu últim projecte

moderat-press-2016-billboard-1548jpg--15481024-

moderat-press-2016-billboard-1548jpg--15481024-

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un festival de música electrònica quedaria descafeïnat sense el característic beat de Berlín. Els directors del Sónar ho saben i per això van contactar amb Moderat, una de les veus més reconegudes del minimal techno i l’IDM. Aquest dream team berlinès, nascut el 2002 de la col·laboració entre Sascha Ring (Apparat) i Gernot Bronsert i Sebastian Szary (Modeselektor), torna a aterrar ara a Barcelona consolidat com a referent de l’electrònica amb ànima pop-soul. El trio va rebre EL PERIÓDICO a prop del seu estudi per repassar carrera i parlar del seu nexe amb Barcelona.

–Moderat combina dos projectes: Mo­deselektor i Apparat. ¿Disfruten més treballant i creant junts?

–Gernot Bronsert: El millor és no acostumar-se a res. Has de voler canviar. De totes maneres, no es cregui: fer música entre tres és difícil, perquè cadascú té els seus gustos estètics i les seves opinions. Quan som a l’estudi hem de trobar alguna cosa que ens agradi a tots.

Sascha Ring: No és un procés racional i estructurat, tots fem de tot, tant aportar la melodia com el beat. Gernot pensa molt més en com es traduirà després la música al directe; Sebastian i jo ens posem a fer sense pensar en res de tot això.

Sebastian Szary: Treballem generalment a la nit. Al matí següent escoltem el que hem fet, ho comentem i a partir de les conclusions reconstruïm els temes.

–¿Què ha significat el canvi de les sessions en clubs durant tota la nit als concerts? 

–G. B.: Ahir a la nit vaig anar a la festa d’uns amics i tots els discjòqueis estaven gelosos del nostre ritme de vida i horaris. Ja no anem a dormir tan tard.

S. R.: Significa una vida saludable (rialles). Encara que els discjòqueis que punxen tota la nit vulguin el nostre ritme de vida, ara que estem en aquesta posició a vegades trobem a faltar el que fan ells. Sempre vols el que no tens, però, per sort, nosaltres podem tenir dues vides, una amb Moderat i l’altra amb Apparat o Modeselektor, i punxar en clubs quan ens vingui de gust.

–Són habituals del Sónar i l’any passat van tocar junts al Primavera Sound. ¿Quina és la seva relació amb Barcelona? 

–S. S.:  La primera vegada que vaig viatjar a Barcelona era el 2000 per assistir al Sónar. Recordo que la programació era magnífica i aleshores no teníem cap festival amb tant de techno i electrònica experimental a Berlín. 

G. B.: Hem anat al Sónar a buscar inspiració i sempre l’hem trobat. És fàcil organitzar un festival molt gran amb música de merda, però ells no cauen en això. 

–En el recent III (2016) han optat per utilitzar més melodies vocals i menys bombo. 

–S. R.: Al principi em jutjava massa quan cantava i no volia recórrer gaire a cantar. Ara, després de tants concerts, ja és més fàcil. El més divertit és que abans de gravar III el pla que teníem era fer un àlbum completament instrumental. Però una vegada vam començar a treballar a l’estudi, gairebé totes les cançons van sortir amb lletra. Si ets Moderat és molt difícil fer plans. Tenim tantes idees i punts de vista que tot sol canviar i es fa dinàmic.

–¿Els va suposar un repte passar de l’electrònica a utilitzar més la veu i els instruments? 

–S. R.: Amb aquest àlbum ja no ens feia por res musicalment. Gernot i Sebastian són molt més atrevits a l’experimentar i provar coses noves.

–En contrast amb anteriors treballs, a III les lletres són més íntimes i fosques. 

–S. R.: En el moment de gravar l’àlbum van passar moltes coses que ara queden molt lluny. Les lletres sorgeixen després que tingués un accident en moto. La vida em va fer un gir important. Tot i així, el que explico és abstracte. Yannis, de Foals, va dir que no li agradava escriure lletres abstractes perquè era com amagar-se, però jo ho necessito. Totes tenen una inspiració personal, però vull que la gent en faci la seva pròpia interpretació. 

–Tots són fills de l’escena electrònica berlinesa. ¿Què fa que aquesta ciutat sigui musicalment única?

– G. B.: És difícil dir-ho. No vull fer un discurs per atraure turistes. Berlín és una ciutat lenta i amb pocs diners. Em puc imaginar que és un lloc inspirador per a gent que ve d’altres indrets del món, però nosaltres som de l’època en què tot això no existia. 

–¿Quins artistes escolten ara? 

Notícies relacionades

–G. B.: Després de la mort de Chris Cornell, estic tornant a escoltar

Soundgarden. També escolto Mi­chael Jackson amb el meu fill de 9 anys, per allò d’introduir-lo en els bàsics… ¡No puc començar posant-li Mumdance [electrònica experimental]! Ens impressiona bastant l’escena trap alemanya, gent molt jove que aconsegueix milions de visites a internet. Estan començant a marcar un estil.