TRIBUNA
La historieta que no s'acaba mai
Ens cal un full de ruta perquè el museu del còmic i la il·lustració a Badalona no sigui una d'aquelles historietes de continuará interminable

zentauroepp38384282 icult edificio caci badalona museo del c mic al copyright 170605184747
El còmic és cultura amb majúscules per qualitat, tradició i innovació. La percepció de part de la societat de la cultura com una despesa pública en lloc de veure-la com una indústria que genera llocs de treball i riquesa afebleix la seva expansió. El còmic és una indústria cultural on autors, editorials, distribuïdores i llibreries especialitzades i generalistes són els grans actors, amb un públic creixent de diferents edats i on la dona juga cada vegada un paper més protagonista com a creadora i lectora. A més, el còmic manté una vinculació creixent amb el sector audiovisual i de l’oci interactiu. De la mateixa manera, els nostres il·lustradors són un referent internacional per la seva qualitat i projecció.
Catalunya és l’epicentre editorial i creatiu del còmic, on se celebren dues fires de renom mundial com són el Saló del Còmic i el Saló del Manga de Barcelona. Ficomic, una entitat sense ànim de lucre però tampoc de dèficit, té com a finalitat la promoció de la historieta. Ficomic gestiona les dues cites de manera responsable, sostenible i eficaç des del punt de vista econòmic, fet que explica el seu constant creixement en activitats, expositors, visitants i repercussió en els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Dels ingressos anuals de Ficomic, les subvencions públiques suposen un 7% del total, atès que el 93% restant prové de la seva pròpia activitat amb la comercialització d’estands, venda d’entrades, publicitat i patrocinis privats.
Des de fa més d’una dècada, Ficomic es va implicar amb altres entitats com l’Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya (APIC) a impulsar el futur Centre de les Arts del Còmic i la Il·lustració (CACI). El conseller de Cultura de la Generalitat Joan Manuel Tresserras i l’alcalde de Badalona Jordi Serra van firmar el 2010 un conveni perquè una fàbrica centenària d’aquesta ciutat fos la seu del centre. El consistori va cedir l’espai i va invertir 3,4 milions d’euros dels anomenats fons Zapatero per a la rehabilitació estructural de l’edifici. Les obres van finalitzar el 2011. Mentrestant, per encàrrec de la Generalitat, un equip format per representants de l’APIC i Ficomic, així com per reconeguts teòrics i professionals del còmic i la il·lustració, va elaborar un pla director que definia el CACI com un espai expositiu, pedagògic, interactiu i internacional obert al públic, on els professionals tindrien un punt de trobada permanent. Un espai que contribuiria a la difusió i creixement del còmic i la il·lustració.
Notícies relacionadesAmb l’arribada de les retallades, el projecte va entrar en via morta, atès que la Generalitat no va assumir la seva part de compromís per encarregar-se de la museografia i museologia, o sigui, finalitzar les obres i posar el museu en marxa. Els últims sis anys han sigut un seguit de reunions infructuoses, on els professionals del còmic i la il·lustració juntament amb la ciutat de Badalona hem continuat insistint que havia arribat el moment dels fets, no només de les bones paraules.
El Centre de les Arts del Còmic i la Il·lustració es planteja amb un model de funcionament semblant al de Ficomic, autosuficient i sostenible, això sí, amb el suport decidit de les administracions públiques, inclosa també la Diputació de Barcelona, donat que es tracta d’un equipament cultural de primer ordre on aquest organisme provincial ha de respondre a la seva vocació de suport de municipis fora de la capital catalana. Tampoc seria descartable que el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport s’impliqués en el CACI, igual que recolza diferents institucions i certàmens culturals de Catalunya. Cal definir el tipus d’entitat jurídica que gestionaria el CACI, del tot impossible sense la participació decidida de les administracions públiques. Ens cal un full de ruta amb un calendari perquè el CACI no es converteixi en una d’aquelles historietes de continuarà interminable.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?