ESTRENA AL TEATRE NACIONAL
Mercè Sampietro lluita per la seva llibertat a la Barcelona modernista
Sergi Belbel torna al TNC amb una adaptació de la tragicomèdia de Mercè Rodoreda 'La senyora Florentina i el seu amor Homer'

sdsf /
Han passat 24 anys des que Rosa Novell va rescatar d’un calaix l’obra 'La senyora Florentina i el seu amor Homer' i va convèncer Mario Gas perquè donés vida a l’obra dramàtica de Mercè Rodoreda. Ara és Sergi Belbel qui agafa les regnes d’aquesta peça per tornar al TNC després de tres temporades d’absència. A mig camí entre la tragèdia i la comèdia, Belbel viatja a la Barcelona modernista de principis del segle XX i posa en escena el relat dels esforços que fa Florentina per construir la seva pròpia identitat com a dona en un ambient marcat pel desig masculí. L’obra es representa a la Sala Gran del TNC des d’avui i fins al 2 d’abril.
Aquesta és una de les cinc obres que Rodoreda va escriure en la seva breu carrera com a dramaturga durant la dècada dels anys 50. Els personatges es mouen en un ambient que connecta a la perfecció amb l’imaginari de l’escriptora, un univers en expansió on prevalen la naturalesa i la bellesa; una «celebració de la vida», en paraules del director, que contrasta amb la tristesa i melancolia que destil·len les figures femenines.
UNIVERS FEMENÍ
Quan Xavier Albertí, director artístic del TNC, va proposar aquesta obra a Belbel, aquest va estar a punt de rebutjar-la perquè «tenia massa present el muntatge de Gas». No obstant, quan la va rellegir pensant en Mercè Sampietro en el paper de Florentina, va decidir acceptar-ho. «Si Rodoreda hagués conegut Sampietro, segur que també l’hauria tingut en ment», assegura.
L’actriu encarna una professora de piano de Sant Gervasi que està cega d’amor per un home casat i amb fills (Toni Sevilla). Segons Belbel, Florentina i les seves tres inseparables veïnes (Margarida Minguillón, Teresa Urroz i Carme Callol) viuen sota l’estigma de «no ser dones completes sense els homes», però amb els seus petits treballs i la seva amistat els donen lliçons de llibertat i independència. «És una obra molt actual perquè, encara que les coses han canviat, tot el que passa en la funció ho coneixem o ho veiem avui a través de la televisió», explica Sampietro.
Notícies relacionades
El text, afegeix Belbel, «confronta la dona catalana de l’alta burgesia amb una noia de poble, Zerafina, que representa la Catalunya rural». En definitiva, «són dues Catalunyes que es troben i es donen la mà des de la condició de dona». El director també ressalta la importància de respectar l’edat dels personatges en el teatre, encara que lamenta que «a partir dels 40 anys, no hi ha papers per a les dones». Trobar Zerafina, una noia de 18 anys, li va costar tres mesos, fins que finalment va aparèixer Elisabet Casanovas (la Tània de 'Merlí'), que debutarà a la Sala Gran del TNC amb aquest clàssic.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Pogacar triomfa en el Dauphiné davant Vingegaard
- Russell s’imposa en el caos de McLaren al Canadà
- La lliçó del compromès Leo Messi
- Un PSG insaciable esclafa l’Atlètic