ESTRENA AL TEATRE NACIONAL
Mercè Sampietro lluita per la seva llibertat a la Barcelona modernista
Sergi Belbel torna al TNC amb una adaptació de la tragicomèdia de Mercè Rodoreda 'La senyora Florentina i el seu amor Homer'

sdsf /
Han passat 24 anys des que Rosa Novell va rescatar d’un calaix l’obra 'La senyora Florentina i el seu amor Homer' i va convèncer Mario Gas perquè donés vida a l’obra dramàtica de Mercè Rodoreda. Ara és Sergi Belbel qui agafa les regnes d’aquesta peça per tornar al TNC després de tres temporades d’absència. A mig camí entre la tragèdia i la comèdia, Belbel viatja a la Barcelona modernista de principis del segle XX i posa en escena el relat dels esforços que fa Florentina per construir la seva pròpia identitat com a dona en un ambient marcat pel desig masculí. L’obra es representa a la Sala Gran del TNC des d’avui i fins al 2 d’abril.
Aquesta és una de les cinc obres que Rodoreda va escriure en la seva breu carrera com a dramaturga durant la dècada dels anys 50. Els personatges es mouen en un ambient que connecta a la perfecció amb l’imaginari de l’escriptora, un univers en expansió on prevalen la naturalesa i la bellesa; una «celebració de la vida», en paraules del director, que contrasta amb la tristesa i melancolia que destil·len les figures femenines.
UNIVERS FEMENÍ
Quan Xavier Albertí, director artístic del TNC, va proposar aquesta obra a Belbel, aquest va estar a punt de rebutjar-la perquè «tenia massa present el muntatge de Gas». No obstant, quan la va rellegir pensant en Mercè Sampietro en el paper de Florentina, va decidir acceptar-ho. «Si Rodoreda hagués conegut Sampietro, segur que també l’hauria tingut en ment», assegura.
L’actriu encarna una professora de piano de Sant Gervasi que està cega d’amor per un home casat i amb fills (Toni Sevilla). Segons Belbel, Florentina i les seves tres inseparables veïnes (Margarida Minguillón, Teresa Urroz i Carme Callol) viuen sota l’estigma de «no ser dones completes sense els homes», però amb els seus petits treballs i la seva amistat els donen lliçons de llibertat i independència. «És una obra molt actual perquè, encara que les coses han canviat, tot el que passa en la funció ho coneixem o ho veiem avui a través de la televisió», explica Sampietro.
Notícies relacionades
El text, afegeix Belbel, «confronta la dona catalana de l’alta burgesia amb una noia de poble, Zerafina, que representa la Catalunya rural». En definitiva, «són dues Catalunyes que es troben i es donen la mà des de la condició de dona». El director també ressalta la importància de respectar l’edat dels personatges en el teatre, encara que lamenta que «a partir dels 40 anys, no hi ha papers per a les dones». Trobar Zerafina, una noia de 18 anys, li va costar tres mesos, fins que finalment va aparèixer Elisabet Casanovas (la Tània de 'Merlí'), que debutarà a la Sala Gran del TNC amb aquest clàssic.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos