16 jul 2020

Anar al contingut

Adele regna als Grammy

La cantant britànica fa ple i repeteix el triplet de millor cançó, gravació i disc de l'any

La denúncia a Trump impregna una cerimònia marcada per una espectacular actuació de Beyoncé

IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Adele, amb els seus cinc Grammys. / MIKE BLAKE (REUTERS)

Adele, amb els seus cinc Grammys.
Beyonce holds the awards she won for Best Urban Contemporary Album for Lemonade and Best Music Video for Formation at the 59th Annual Grammy Awards in Los Angeles, California, U.S. , February 12, 2017. REUTERS/Mike Blake
La dives han aparegut amb vestits mínims.

/

Els Grammy tenen una reina indiscutible i es diu Adele. L'artista britànica ha fet el ple aquest diumenge amb cinc nominacions convertides en cinc premis, que inclouen el de cançó i gravació de l'any per 'Hello' i el de disc de l'any, '25'. És el mateix triplet que ja va aconseguir el 2012. I ningú abans que ella se l'havia apuntat dues vegades.

La seva segona coronació ha deixat fora del tron Beyoncé, que havia arribat com a màxima candidata aspirant a nou gramòfons però que se n'ha anat només amb dos: millor disc urbà contemporani per 'Lemonade' i millor vídeo ('Formation'). Però no hi ha hagut amargura. Difícil quan Adele ha dedicat bona part de dos dels seus discursos i la seva aparició davant la premsa per desfer-se en elogis per 'Knowles'. “'Lemonade' és tan monumental, tan ben pensat, tan bonic... Ets la nostra llum”, li ha dit des de l'escenari, arribant a provocar les llàgrimes de Beyoncé.

En qualsevol cas la nit ha sigut de totes dues. Perquè Adele no només ha arrasat, sinó que ha protagonitzat un dels moments de la vetllada quan, en un tribut a George Michael, ha interromput la seva desentonada versió d'un alentit 'Fastlove' per tornar a començar, acabant emocionada i amb l'ovació del públic, com Patti Smith actuant en els premis Nobel per Bob Dylan. I Beyoncé, visiblement embarassada de bessonada, ha protagonitzat el número musical més elaborat i comentat, nou minuts d'autèntic espectacle.

La nit ha sigut també de Chance the Raper, un jove de Chicago que entre els seus tres Grammy ha rebut el de millor nou artista i que encarna realment canvis en la indústria, perquè la seva música només està disponible en 'streaming' (i que ha donat les gràcies a SoundCloud). I ha sigut també una celebració del desaparegut David Bowie, a qui l'Acadèmia de gravació dels EUA mai li va donar en vida un Grammy per la seva música (en va guanyar un per un vídeo i un d'honorífic), però el seu 'Blackstar' ha sigut reconegut amb cinc guardons.

La part de la gala retransmesa per televisió (en la qual s'entreguen només nou dels 84 Grammy) ha estat també esquitxada de política. Han destacat les paraules de Jennifer Lopez, la primera presentadora, recordant que “en aquest moment de la història” les veus dels artistes són “més necessàries que mai”. O les del president de l'Acadèmia demanant al govern nord-americà que respecti el finançament de la cultura, que molts veuen en perill en el mandat de Donald Trump. O les de l'actriu Laverne Cox demanant a la gent que busqui a Google el nom de Gavin Grimm, un jove el cas del qual ha arribat al Tribunal Suprem i que pot determinar el futur dels drets de la gent transgènere. O el final de l'actuació de Katy Perry, amb la Constitució projectada a la pantalla i la cantant clamant “no a l'odi”, un dels crits que se senten en les manifestacions contra l'actual ocupant de la Casa Blanca.

La declaració més contundent  no obstant, ha arribat de Tribe Called Quest i Busta Rhymes. Aquest ha donat les gràcies al “president agent taronja” per “perpetuar el mal als Estats Units” i la formació de hip hop ha acabat la seva interpretació de 'We the people', en honor als manifestants contra Trump, acompanyats a l'escenari de gent de diferents races i religions a l'escenari i cridant repetidament i amb el puny aixecat: “Resist”, el crit de resistència que s'estén aquests dies al país.