CÒMIC FOTOGRÀFIC

Vinyetes d'una Europa trencada

El fotògraf Carlos Spottorno i el reporter Guillermo Abril, guanyadors d'un World Press Photo, publiquen 'La grieta', diari periodístic sobre els drames que castiguen el continent

zentauroepp36859784 icult p gina c mic la grieta  de carlos spottorno y guillerm170113131233

zentauroepp36859784 icult p gina c mic la grieta de carlos spottorno y guillerm170113131233

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Durant tres anys, el fotògraf Carlos Spottorno (Budapest, 1971) va captar 25.000 fotografies i el periodista Guillermo Abril (Madrid, 1981) va omplir 15 quaderns de notes durant els viatges que els van portar a ser testimonis del rescat d'una pastera davant les costes líbies; dels subsaharians amagats a la muntanya Gurugú, al Marroc, disposats a tot per arribar a Melilla; dels tancs de l'OTAN davant Bielorússia, o de l'èxode de refugiats que intenten travessar les fronteres cap a Europa pels BalcansLampedusa i, sí, també per la gelada Finlàndia, a 30 graus sota zero.

¿Què es pot fer amb aquest ingent material? Els guanyadors d'un World Press Photo el 2015 van inventar un destacat i insòlit artefacte de títol 'La grieta' (Astiberri): un còmic en forma de diari periodístic, on les fotografies ocupen el lloc habitual dels dibuixos en les vinyetes, que testifica de forma inapel·lable que alguna cosa s'està trencant a la Unió Europea. El volum, que eixampla els límits de la historieta i planteja una nova manera de narrar, es va publicar a finals del 2016 i va necessitar molt poc temps per trobar un lloc de privilegiat en les llistes dels millors còmics de l'any.  

LA MIRADA D'UNA NENA

Les imatges apareixen tractades per Spottorno. "No volia que semblés una fotonovel·la i vaig buscar com evitar-ho convertint les fotos en més il·lustratives i menys reals, potenciant els negres". I el resultat és que, a través d'elles, la realitat castiga el lector, ja des de la portada, on una nena és rescatada d'una pastera en alta mar. "Recordo la seva mirada. La nena mira profundament a càmera, no va ser una mirada fugaç. Vaig sentir desconcert. No sembla perduda sinó que sembla entendre el que passa; és més, sembla preguntar-te: '¿Veus el que està passant?'", recorda el fotoperiodista. Ni Spottorno ni Abril poden oblidar tampoc els nens refugiats als Balcans, plorant i caminant fins a 20 quilòmetres sota la pluja carregats amb les seves motxilles i sacs de dormir.

"Totes aquestes imatges són terribles, fan mal a l'ànima. Ens expliquen que moltes coses no funcionen -considera Abril-. Vam començar el 2014, quan gairebé no es parlava de refugiats, i avui hi ha un èxode. El 2015 la paraula 'grieta' del títol comença a sentir-se. Al·ludeix a l'abisme que separa Europa d'un món en què la gent intenta arribar al nostre corrent tants riscos però també a les falles i fissures que van erosionant la cohesió d'Europa, que van començar amb la crisi econòmica del 2008, amb la bretxa nord-sud, i ara amb el 'brexit' i la suspensió, temporal diuen, de l'espai Schengen per tancar les fronteres de la UE als refugiats".

Els autors reflexionen, i criden el lector a fer el mateix, i alerten que la UE pot trencar-se després de 70 anys de pau. "Encara que a Europa visquem un moment de desigualtat, seguim en un entorn més pròsper i equilibrat que la resta del món. Hi ha una percepció generalitzada que tenim un problema comú, que Europa té un problema -opina Spottorno-. Aquesta sensació que la UE pot desaparèixer és inquietant i ens porta a imaginar on anem. Encara que aquest fatalisme que ens envaeix ens posa alerta, aquesta presa consciència que alguna cosa dolenta es cou ha d'ajudar a desactivar-lo".

DE SACCO A DELISLE I GUIBERT

Notícies relacionades

Per a 'La grieta' van trobar referents en còmics periodístics i narrats en primera persona com els de Joe SaccoGuy Delisle, el clàssic 'Maus' d'Art SpiegelmanMaus' d'Art Spiegelman, el 'Persépolis' de Marjane Satrapi i 'El fotógrafo', on Emmanuel Guibert van hibridar dibuixos i fotos per narrar el seu viatge amb Metges Sense Fronteres a l'Afganistan. "He fet llibres de fotos abans -explica Spottorno-. Tenen bona crítica i són bons i interessants, però el gran públic no els entén. Així que vaig pensar com explicar una història complexa amb fotos que qualsevol pogués entendre, i el còmic permetia aquest abast universal i arribar al màxim nombre de persones; sobretot, a gent jove, que ara, amb internet, s'ha acostumat a llegir fragmentadament".

Tanquen 'La grieta' amb sensacions "inquietants" després de prendre el pols a la tensió bèl·lica a les fronteres bàltiques amb Rússia. I això abans de l'arribada de Donald Trump. "No estem davant una apocalipsi -apunta Abril-. Però sí que hi ha gent que ens parlava de tercera guerra mundial. Estem com a la pel·lícula 'Match point', de Woody Allen, amb una pilota que es queda en l'aire i depèn de nosaltres, els ciutadans, veure quins valors defensem davant la resta del món".