CRÍTICA (SENSE ESPÒILERS)

'Star Wars: el despertar de la força': la ciència mímica

Tràiler de ’Star Wars: El despertar de la força’. Estrena 18 de desembre. / periodico

2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

'Star Wars: el despertar de la força'

Direcció: J.J. AbramsAmb: Daisy Ridley, John Boyega, Harrison Ford, Oscar Isaac, Adam DriverTítol original: 'Star Wars: Episode VII – The force awakens'País: Estats UnitsDurada: 135 minutsAny: 2015Gènere: Aventures - Ciència-ficcióEstrena: 18 de desembre del 2015

¿Per què, a 'Star Wars: el despertar de la força', C-3PO té un braç vermell? Perquè els fans s'hagin de comprar una altra vegada el ninotet, és clar. Però, a més, aquesta capa de pintura resulta molt eloqüent sobre una pel·lícula que, en poques paraules, és lleugerament diferent però essencialment el mateix. La Rebel·lió s'ha convertit en la Resistència i l'Imperi en el Primer Orde. L'Estrella de la Mort ha estat de reformes, i els androides són més adorables que mai, però al final Chewbacca segueix sent Chewbacca.

'El despertar de la força' conté tants homenatges a 'La guerra de les galàxies' (1977) –¿robatoris?–  que seria fàcil considerar-la un 'remake' més que una seqüela. Hi ha un orfe que descobreix la seva connexió amb la Força; un robot que té informació essencial al seu interior; una cantina on es reuneix la fauna interplanetària de mala vida; un planeta arma que ha de ser destruït, i herois vells que han de donar pas a herois nous que, de fet, també són fans de 'Star Wars'. Fins i tot el nou dolent imita Darth Vader. Els fans estimaran aquesta pel·lícula, perquè ha sigut dissenyada escoltant les seves demandes i llistes de greuges. Enrere queden les preqüeles, amb els seus debats senatorials i Jar-Jar Binks. Han Solo torna al comandament del Falcó Mil·lenari i, de fons, la melodia de John Williams que es nega a envellir.

BONS I DOLENTS

Notícies relacionades

També, per descomptat, hi ha excitants batalles i persecucions, i duels d'espases lluminoses, i intriga relacionada amb el retorn de Luke, Han i Leia. L'humor, més freqüent del que es podia esperar, funciona de manera impecable. I els personatges, els nous i els vells, són tractats amb afecte genuí. Aquesta és la parta bona. La dolenta és que les seqüències se sostenen sobre les coincidències i el desdeny per cohesió narrativa, i que les raons del conflicte dramàtic primordial segueixen sent fosques malgrat tots aquests diàlegs expositius: al final tot es redueix a la lluita entre dos bàndols perquè uns són bons i els altres dolents. Per explicar alguns punts argumentals essencials s'haurà de tenir fe en l'episodi VIII. I és que 'El despertar de la força' passa tant de temps perseguint la màgia original de 'Star Wars' que no arriba a funcionar en els seus propis termes. Podríem passar hores deixant verdes les preqüeles, però almenys han expandit l'univers de la saga i han intentat una cosa diferent.

El director J.J. Abrams ha creat una còpia reverent, ha corregit defectes passats i ha introduït nous personatges sobre els quals puguin descansar futures entregues, però sense entendre que el context, el significat o l'impacte cultural són irreproduïbles. Com ja va demostrar a 'Star Trek' i aquí confirma, és clar que sap complaure la indústria i el públic igual, però no del tot que sigui capaç d'explicar coses o generar emocions pròpies. Potser, és cert, el seu reciclatge té a veure amb la naturalesa cíclica de la tradició mítica que la saga abraça. O potser la innovació no és prioritat quan es tracta de 'Star Wars'. Però ja que seguirem passejant per la galàxia, potser se'ns hauria de permetre explorar els seus racons desconeguts. 

Temes:

Star Wars Cine