Així sona el nou disc d'Adele

Analitzem, cançó a cançó, '25', el llançament musical més esperat de l'any

Adele ha llançat el vídeo del primer tema del seu nou disc, ’25’. / periodico

Adele ha llançat el vídeo del primer tema del seu nou disc, ’25’.
Vídeoclip de ’Hello’. Adele en vint-i-cinc càpsules.

/

3
Es llegeix en minuts
JUAN MANUEL FREIRE / BARCELONA

'HELLO'

'25' arrenca amb aquest single ja conegut, tan conegut (és ubic) que potser alguns premen el botó de 'saltar' quan es disposin a estrenar el disc. Una balada un pèl previsible amb una tornada que, no obstant, torna i torna al cap encara que un no ho vulgui. Segons va explicar Adele a ‘i-D’, “és sobre voler ser a casa i voler contactar amb tota la gent a qui he fet mal –incloent-me a mi mateixa– i demanar perdó per això”. Segons l'artista, '25' és un disc de “reconciliació”.

'SEND MY LOVE (TO YOUR NEW LOVER)'

Entre el repertori de '25' s'ha colat un tema que hauria pogut ser en un hipotètic '13'. VA ser en aquesta edat quan Adele va esbossar el primer esquelet d'aquesta cançó de desamor i retret (¿on és la reconciliació aquí?) amb uns acords inicials que retrotreuen al '“Heartbeats' de The Knife i una tornada pròxima al 'Paper planes' de M.I.A. Frankenstein electro-pop efectiu, com tot el que produeix Max Martin.

'I MISS YOU'

La gran troballa de l'àlbum és aquest número electro-soul en la línia de Jessie Ware, Banks o Rosie Lowe, fitxatge del segell Wolf Tone de Paul Epworth, que ajuda aquí en la composició i produeix. Epworth va parlar a ‘Rolling Stone’ de “25” com un disc menys “anacrònic” i és aquí on aquella idea brilla més clarament. Sinuosa, profunda, sofisticada i amb un gran ús de l'espai, mostra una Adele joiosament contemporània.

'WHEN WE WERE YOUNG'

Segon avançament (amb un vídeo en directe a l'estudi), aquesta balada de piano d'aromes sentanters és la feliç col·laboració d'Adele amb Tobias Jesso Jr. I, cal afegir, amb un supergrup que inclou el productor de luxe Ariel Rechtshaid (en diversos instruments), el prodigi neoclàssic Nico Muhly (piano preparat i harmònium) o Joey Waronker (bateria esquerrà de Beck). Una trobada amb un vell amant propicia versos tan senzills com matadors: “Encara sembles sortit d'una pel·lícula / Encara sones com una cançó / Déu meu, això em recorda / A quan érem joves”. A plorar.

'REMEDY'

Una altra balada de piano amb voluntat d'encongir el cor; encara que una mica menys eficaç que l'anterior. Potser un extracte del disc sobre la maternitat rebutjat per Adele, perquè es tracta d'una cançó dirigida inicialment al seu fill. Ryan Tedder proveeix motius de piano pròxims al vals mentre ella canta sobre ser el remei quan el món sigui fred i el teu cor et faci sentir una mica tonto.

'WATER UNDER THE BRIDGE'

Arrenca com una companya suau d''I miss you', recordant un altre cop Jessie Ware, però a l'altura de la tornada el model de 'Water under the bridge' sembla la Carly Simon de 'Let the river run', la cançó d''Armas de mujer'. Cors triomfals una mica retro que contrasten amb el desesperat missatge de la tornada: “Si m'has de decebre, fes-ho amb suavitat”.

'RIVER LEA'

Aquest tema d'aromes gòspel és la col·laboració amb Brian Burton, àlies Danger Mouse, que aporta una elèctrica twangy que resulta fàcil imaginar en el seu grup Broken Bells. Tampoc costa imaginar la cançó, apassionada i espiritual, a la gola de Cee-Lo Green, company de Burton a Gnarls Barkley. Bona tornada (en dues parts, com tantes bones tornades), però potser no prou perquè això sigui single.

'LOVE IN THE DARK'

Balada de piano amb orquestra incorporada. És un himne disco disfressat de cançó per ballar junts: quan arribin les remescles es descobrirà. La gran energia de cordes de la part final retrotreu al treball del compositor Craig Armstrong (el dels films de Baz Luhrmann), però els crèdits juren i perjuren que són obra d'Oliver Kraus, col·laborador de Sia.

'MILLION YEARS AGO'

Compositivament, sembla una ambrosia pop d'aquelles que cantava Dusty Springfield als 60 (penso en la seva versió de 'The windmills of your mind'). A nivell d'interpretació, Adele opta, malgrat tot, per cantar gairebé massa, fins al punt gairebé de desdibuixar la melodia. Menys Dusty, llavors, i més Mariah.

'ALL I ASK'

Notícies relacionades

The Smeezingtons, l'equip de compositors/productors de Bruno Mars, col·labora en aquesta (altra) balada de piano al més pur estil de les que va compondre Michael Masser per a Whitney HoustonDiana Ross Gladys Knight. És curiosament crua: la veu d'Adele es trenca per moments i així és, potser, com ha de ser. Cauran mars de llàgrimes amb ella.

'SWETEST DEVOTION'

Segon tema amb ajuda de Paul Epworth, encara que una mica menys interessant que 'I miss you'. No és una balada, sinó un tall distès, alegre i lluminós, en aparença dedicat a celebrar la feliç vida romàntica d'Adele: “T'he estat buscant, amor / En cada cara que he conegut / I hi ha alguna cosa en la teva forma d'estimar-me / Que és com ser a casa”. 

Temes:

Adele Música